Het is het meest befaamde kampeerbusje bij uitstek, de Volkswagen California. Die is nu - eindelijk - toe aan zijn nieuwe generatie. We zeggen eindelijk, omdat de uitgaande variant zich nog steeds baseerde op de fundamenten van de ondertussen bijna 20 jaar oude Transporter. De nieuwe California leent voortaan de genen van de nieuwe T7 Multivan. En dat brengt wel wat voordelen met zich mee.
Groter, stiller, slimmer
Meteen springen de afmetingen in het oog. Zo is de nieuwe California 9 cm lager (opgepast voor je hoofd!) maar wel 27 cm langer (!). Volkswagen is meteen slim genoeg om mee te geven dat de nieuwe California standaard een hefdak krijgt, waardoor de stahoogte 2,1 meter bedraagt. Oef.
Da’s niet het enige slimme aan deze nieuwe California. Zo krijgt hij voor het eerst standaard schuifdeuren aan weerszijden. Daardoor kan je ook langs de “keuken” naar buiten of - nog gezelliger - gewoon langs de buitenkant aan het koken gaan. Net zoals voordien zijn er twee bedden en meer combinaties in de optielijsten dan je kan bedenken.
TDI, TSI, eHybrid
Wie door de intro vreesde dat de California er steevast komt met een plug-inhybride: geen vrees. In de basis krijg je nog steeds een “goude oude” 2.0 TDI voorin met 150 pk. Die stuurt zijn vermogen naar de voorwielen via een automaat. Liever benzine? Dan kan je ook voor een 2.0 TSI gaan met 204 pk die eveneens de kracht naar de voorste pootjes stuurt.
De meest potente van het gezelschap - en tevens de enige met vierwielaandrijving - is de eHybrid. Die krijgt een 1.5-liter viercilinder benzinemotor die samen mag werken met een elektromotor en een accu van hoogstwaarschijnlijk 19,7 kWh. Met 245 pk is dit de ultieme versie van de huidige California. Sla al maar aan het dromen.