In het kort
Wat de Abarth 500 is voor de Fiat 500, is deze Abarth 500e voor de Fiat 500e. Kortom; een meer sportieve elektroversie van ‘s werelds populairste bolletje op vier wielen.
Wat de Abarth 500 is voor de Fiat 500, is deze Abarth 500e voor de Fiat 500e. Kortom; een meer sportieve elektroversie van ‘s werelds populairste bolletje op vier wielen.
Daar sta je dan als Abarth. Na een halve eeuw sportieve uitlaatlijnen te maken voor pittige Italiaanse bolides moet je plots op de proppen komen met een… EV. Een elektrische auto die - logischerwijs - niet beschikt over een uitlaat. Hoe breng je de Abarth-flair naar het elektrolandschap? Maak kennis met de Abarth 500e!
Laat er geen twijfel over bestaan, ook de elektrische Abarth schreeuwt testosteron. Met dank aan de bijna karikaturale designtrekken. De snuit krijgt een overdreven sportieve bumper aangemeten (met dichte koelsleuven), de velgen groeien tot wel 18-duim en de Acid groene of Veneno blauwe lakkleur springen in het oog als een smurf op een New Wave-festival.
En dan is er nog de party piece. Niet zozeer een visueel detail, wel de onder de achterbumper verstopte “Abarth Sound Generator”. Met een druk op de knop laat je deze elektrische 500e namelijk klinken als een Abarth met benzinemotor. Geen mop! Uitermate kinderlijk natuurlijk… al past het bij het imago van Abarth.
Stap je in de Abarth 500e, dan merk je meteen dat deze elektrische knaap profiteert van de grotere voetafdruk die hij leent van de reguliere 500e. De elektrische Fiat 500 staat namelijk op een gloednieuw chassis dat in alle richtingen wat groeit. Daardoor heb je ook in deze Abarth 500e net wat meer ruimte aan hoofd, schouders, knie en teen (knie en teen).
Nog opvallender is de betere zitpositie. Eindelijk kan je wat deftig in een Abarth 500 zitten! De rest van het interieur laat zich kenmerken door subtiele stiksels en een sportiever stuurtje. Al stopt daar de Abarth-flair. Of je dat erg vindt, hangt van persoonlijke smaak af, want de rest van het interieur ziet er visueel stukken moderner uit dan bij de benzineversie. Harde plastiek? Die zal je evenwel ook hier tegenkomen.
Doet de benzine-Abarth het nog met een opgefokte 1.4-liter viercilinder, dan krijgt deze 500e uiteraard een elektromotor. Die leent hij van de Fiat 500e maar het vermogen wordt opgeschroefd tot 154 pk en 235 Nm (+36 pk en +15 Nm). In het huidige EV-landschap zijn dat verre van indrukwekkende cijfers natuurlijk. Al koppelt Abarth dat aan een - relatief - laag gewicht van 1.410 kg.
Qua accu neemt Abarth de grootste accu van de Fiat 500e. Het gaat dan over een batterij van 42.2 kWh waarvan netto 37.8 kWh over blijft. Opladen gaat aan 11 kW AC en 85 kW DC. Met een sprint naar de honderd van 7 seconden (top: 155 km/u) zou de Abarth 500e daarmee even kwiek moeten zijn als zijn benzinebroeders.
We blijven die benzine-Abarth er dan ook met een reden bij halen, want in essentie is deze 500e de opvolger. Biedt dit elektrobolletje hetzelfde rijplezier? Wel… ja en nee. Vooreerst applaudisseren we Abarth voor de compacte dimensies van deze 500e. Waardoor dit een absoluut plezier is om over kleine binnenwegen te gooien. Zijn groot voordeel… is echter ook zijn nadeel.
Abarth was namelijk zo gebrand op een elektrische evenknie te maken van de Abarth 500 benzine, dat deze 500e daar ook het resultaat van is. Of anders gezegd, dit rijdt als een Abarth benzine zonder het lage gewicht of opzwepende uitlaatgeluid - Zelfs met die kinderlijke Sound Generator. Kortom, deze Abarth 500e mist de flair om een glimlach op je gezicht te toveren. Ja, dit rijdt sportiever dan een Peugeot e-208, Dacia Spring of Renault Zoe, maar daar stopt het. Sportieve EV’s hebben nood aan andere verkooppunten. Denk dan aan hallucinante acceleraties of achterwielaandrijving. Deze Abarth 500e mankeert beide.
De 500e lijkt dan ook een voorzichtige eerste teen in het EV-water van Abarth. Want hier valt veel meer uit te halen. Al vrezen we dat Abarth te kampen heeft met een economische realiteit. Want je moet fors wat EV’s bouwen om de prijs naar beneden te krijgen. En daar zou deze Italiaan wel bij varen.
Zo kost de instapversie minimaal 36.700 euro. De Turismo-uitvoering - met meer goodies, die 18-duims velgen en de Sound Generator - zelfs 40.790 euro. Da’s ei zo na Tesla Model 3-geld voor een schoenendoos op wielen. En dan is er nog de Chinese olifant in de kamer, want de MG4 kost fors minder maar biedt stukken meer rijplezier en ruimte.
Abarth noemt deze 500e de eerste elektrische hothatch ter wereld. Op papier klopt het maar in de realiteit blijft de fun factor van zijn benzinebroeder achterwege. Dit is een pittige stadswagen met wat extra oomph… en een hallucinant hoge prijs.
Abarth 500e