Het lijkt tegenwoordig alsof de speciaalse Abarth die je kan kopen stiekem degene is die niet tot een special edition behoort. Toegegeven: die gelimiteerde versies zien er altijd wel apart uit en krijgen ook vaak aantrekkelijke uitrusting mee, maar door de jaren heen hebben de Italianen zo veel special editions van hun kleine hothatch op de markt gebracht dat we ze al lang niet meer op twee handen kunnen tellen. Deze Abarth 695 Esseesse is namelijk de veertiende toevoeging aan de reeks, en die belooft misschien wel de allerspeciaalste speciale editie tot nu toe te worden.
Klassiek recept
Dat begint al met zijn naam, want de 695 Esseesse moet doen denken aan de oer-500 die Carlo Abarth in 1964 grondig onder handen nam. Die kreeg toen ongeveer dezelfde naam mee als verwijzing naar zijn tot 690 cc uitgeboorde motorblokje. Daardoor bracht de tweecilindermotor 38 pk naar de achterwielen, en hoewel dat tegenwoordig best mager klinkt hielp dat het racewagentje van amper 600 kilogram naar een topsnelheid van 140 km/u.
De motorboor hebben ze bij Abarth deze keer niet bovengehaald, maar de nieuwe 695 Esseesse krijgt wel meteen het krachtigste blok uit het gamma mee. Zoals bij iedere andere versie leeft er in het vooronder dus een 1.4-liter T-Jet-benzinemotor met vier cilinders en een flinke turbo langs zijn luchtinlaat, maar wordt die in dit geval wel zo geprogrammeerd dat hij 180 pk en 250 Nm koppel produceert. Die cijfers stuurt de motor dan naar de twee voorwielen langs een manuele vijfbak of een gerobotiseerd exemplaar met al even weinig verzetten. Dit zijn niet de meest moderne versnellingsbakken, maar de Abarth belooft dan ook niet het grootste technologiewonder te zijn.
Briesen als een bezetene
Wat deze auto wel belooft, is lekker ouderwetse sensatie. Zo snelt hij naar de 100 km/u in 6,7 seconden – even snel als iedere andere Abarth met deze motor – en gaat hij door tot een topsnelheid van 225 km/u – wel 7 km/u sneller dan zijn soortgenoten. Dat dankt de auto deels aan zijn tien kilo lichtere gewicht, dat Abarth bereikt door een motorkap uit aluminium, met trouwens een klassiek double-bubble-ontwerp, en een lichter uitlaatsysteem van Akrapovic te monteren. Ook mooi meegenomen is dat de 695 Esseesse dankzij die laatste aanpassing als een bezetene door zijn titaniumpijpjes briest wanneer je het toerental tot boven de 4.000 t.p.m. durft sleuren.
Daarnaast kreeg deze special edition ook een aerodynamische update – en je vroeg je vermoedelijk al af wanneer we dit gingen vermelden want echt subtiel is die niet. Bovenop de achterklep vind je namelijk een enorme spoiler, die trouwens met een beetje technisch vernuft en de juiste inbussleutel onderweg versteld kan worden. Wanneer hij plat ligt helpt hij de auto om zijn topsnelheid te bereiken zonder brokken te maken, en wanneer hij gekanteld wordt tot zijn maximale hoek van 60° biedt hij wel 42 kg neerwaartse druk tijdens het bochtenwerk. Dat, in combinatie met de Koni FSD-schokdempers en Brembo-remmen, toont aan dat dit scheurijzer voornamelijk thuis hoort op het circuit.
Ideaal speelgoed…
Wat er dan gebeurt indien je pakweg een week met dit apparaat op de openbare weg moet vertoeven, vraag je je af? Het antwoord is niet zo simpel als je zou denken. Enerzijds zou iedere rationele persoon de ervaring omschrijven als “vermoeiend en op lange termijn hoogstwaarschijnlijk nefast voor de ruggenwervels” maar de vurig passionele, kleine Italiaan in ons binnenste smulde wel degelijk met volle teugen. Het compromisloze, kinderlijke enthousiasme waarmee de 695 door het leven brult is iets wat je nogmaar weinig tegenkomt op de huidige markt, of toch in deze prijscategorie.
Anderzijds lijkt het ons toch aan te raden om de 695 Esseesse niet als enige auto voor je gezin in te zetten. Een reguliere Abarth in Turismo-uitvoering komt daar misschien nog net mee weg, maar om te leven met de kneiterharde afstelling van de dempers en de stevige greep van de Sabelt-sportstoelen in deze special edition moet je gezin wel heel meegaand zijn. Om nog niet te spreken over de bekrompen achterbank en de kofferruimte van amper 185 liter, maar daar heeft iedere Abarth of Fiat 500 van deze generatie last van. De 695 Esseesse is dus het ideale speelgoed voor in het weekend, maar dient tot niet veel meer dan dat.
Of duur speelgoed?
Voor dat speelgoed ben je alles samen 34.490 euro kwijt, want zoveel kost de Abarth als 695 Esseesse. Dat is meteen een flinke hap meer dan de basis-Abarth van 20.990 euro maar dan krijg je wel zowat alles erop en eraan. Enkel voor zaken als een panoramadak of een mechanisch sperdifferentieel kan je nog wat opleggen. Zelfs in de lakkleuren is er maar weinig keuze want Abarth bouwt zijn 695 Esseesse 695 keer in het zwart en 695 keer in het grijs. De zwarte kost daarbij trouwens 550 euro meer dan de grijze.
Conclusie
De Abarth 695 Esseesse lijkt wel de ultieme vertegenwoordiger van een uitstervend ras. In een wereld waar hothatches steeds zwaarder, beschaafder en elektronischer worden presenteren de Italianen de ruigste versie van hun broekzakraket tot nu toe. De prijs is dan ook niet laag voor zo’n kleine auto maar als dit precies is wat je zoekt, dan is er maar weinig anders te shoppen.