De dagen waarop de schorpioen nog slechts goed was om de flanken te sieren van een nauwelijks sportief te noemen Seicento, die zijn geteld. Nu is een Abarth een echte auto. De sportieve aanpassingen zijn er omdat ze een doel dienen: de Abarth Punto Evo efficiënter maken. Vooraan kregen de bumpers onderaan extra koelopeningen, achteraan is er een nieuwe diffusor bijgekomen, de dakspoiler biedt meer stabiliteit bij hoge snelheid. Alles dient om de luchtstroom te verbeteren.
Ook binnen is de Abarth-signatuur duidelijk: specifieke Jaeger-tellers, een met leder overtrokken boordplank, met rood en geel stiksel en standaard sportstoelen. In optie kan je kiezen voor ‘Abarth Corse by Sabelt’.
Meer lucht
De 1.4 Turbo met 155 pk heeft plaatsgemaakt voor een 1.4 Multiair Turbo met 165 pk. Naast zijn rechtstreekse inspuiting en grotere Garrett turbo onderscheidt de Multiair motor zich van zijn voorganger door de elektro-hydraulische bediening van de kleppen. Timing en stelling worden elektronisch geregeld en aangepast in milliseconden, afhankelijk van de input van de bestuurder, en de bewegingen zijn niet afhankelijk van de stand van de nokkenassen. Hierdoor ademt de motor beter. Het gevolg: 10% meer power, 15% meer koppel en 10% minder verbruik en uitstoot (6,0 l/100 km, CO2: 142 gr/km).
De ‘normal’ en ‘sport’ standen hebben de overstap gemaakt naar de Punto Evo, maar zijn voortaan te selecteren via een knop – manettino – op het stuur, zoals bij Ferrari. De standen hebben een invloed op de instellingen van ESP, motorsturing, remmen en stuurbekrachtiging. Nog nieuw, en goed voor het verbruik, is het start/stop systeem dat op deze Abarth verschijnt.
Briljante motor
In zijn normale stand weet de Abarth Punto Evo te onderhouden, maar laat hij niet echt een grootse indruk na. Het is met deze afstelling dat je het meest kans maakt om het opgegeven verbruik te proberen benaderen. In sportstand ligt dat wel even anders. Want dan is het verbruik wel het laatste van je zorgen. Het enthousiasme waarmee de motor op het gaspedaal reageert, doen je eerder proberen de 7,9 seconden te evenaren voor de 0 naar 100 km/u. Of de top van 213 km/u (waar dat mag, natuurlijk). In de hoge toeren, beschik je over de hele cavalerie. Dat is normaal. Maar minder vanzelfsprekend, is het een 1.4 te vinden die al 250 Nm koppel afgeeft van bij 2.250 opm. We konden hem even op circuit aan de tand voelen, en dat smaakte vooral naar meer.
Precies
De Punto Evo neemt rijdynamiek net zo ernstig als zijn uiterlijk extravagant is. Hij stuurt naar waar je hem leidt, op de centimeter zelfs. Het ESP zie je nauwelijks ingrijpen, net als de ‘Torque Transfer Control’. Dit is een nep-sperdifferentieel, dat een soortgelijk effect probeert te creëren door via het ABS het wiel dat aan de binnenkant dreigt door te slippen wat af te remmen. Een goede oplossing om onderstuur tegen te gaan, al kan het leiden tot oververhitte remmen indien je weigert je rijstijl aan te passen. Globaal reageert de Punto Evo met schorpioen zeer evenwichtig. Grip heeft hij voldoende, maar het valt te vrezen dat hij een bandenvreter is.
Cadeau
Hoeveel moet dit fijn stukje speelgoed dan kosten? Wel, slechts 19.300 euro. Wij kunnen al niet wachten hoe het Abarthverhaal verder gaat. Zo is in juni bevestigd dat Abarth zijn eigen tweezitter mag maken. Deze Abarth sportwagen zal misschien het onderstel van de 500 gebruiken (en niet de Lotus Elise, zoals even werd aangenomen) en 240 pk sterk zijn. We zijn benieuwd.