Wie ons al lang volgt, weet al alles over de Italiaanse koetswerkbouwer Touring Superleggera en diens nieuwe Disco Volante. Op basis van een Alfa Romeo 8C herontwikkelden ze een moderne visie op de Disco Volante die de carrossier in de jaren ’50 voor Alfa Romeo ontwierp. Eerst in gesloten vorm, nu ook in open gedaante.
7 stuks
De oplage wordt bijzonder beperkt gehouden. Van de Alfa Romeo Disco Volante Spyder zal Touring Superleggera slechts zeven stuks bouwen. “Zo hebben we het afgesproken met de klant, met wie we als eerste de Spyder hebben besproken”, zegt Louis de Fabribeckers, de Belgische designer die de artistieke leiding heeft bij Touring Superleggera.
50 procent carbon
Net als voor de Coupé moet ook voor de Spyder een Alfa Romeo 8C Spider ‘sneuvelen’. Dat is op zich momenteel al een offer van minstens 250.000 euro op de tweedehands markt. Het hele koetswerk verdwijnt en maakt plaats voor een met de hand geslagen aluminium vorm met carbon-elementen. “Bijvoorbeeld voor de ruit hebben we een heel nieuwe carbonvorm als raamkader moeten ontwerpen, om de scherpe lijn mogelijk te maken die doet denken aan het vizier van een helm”, legt de Fabribeckers ons uit. Waar in de Coupé nog maar 35 procent carbon werd gebruikt, is dat nu al 50 procent. De komende jaren zal dat waarschijnlijk zelfs nog toenemen, zo legt men ons bij Touring uit.
Spitfire
De Disco Volante Spyder snijdt je de adem af wanneer je hem van dichtbij mag monsteren. De details zijn prachtig, zo is het logo herwerkt naar de Alfa Romeo-badge zoals die in de jaren ’50 werd gebruikt. Het aluminium lijnenspel over het koetswerk is ondenkbaar in een moderne, in serie geproduceerde auto. Het lakwerk, één van de allersterkste punten van Touring, lijkt op een schilderij thuis te horen. De klant - gek van Spitfires - liet het derde remlicht in de vorm van een vleugel van het WWII-jachtvliegtuig integreren. Niet eens zo’n gekke referentie, want hij maakt een beetje een gelijkaardig geluid in het verkeer. Erg agressief.
V8
Aan de motor zijn geen wijzigingen uitgevoerd. De V8 is nog steeds goed voor 450 pk bij 7.000 opm. Door meer carbon te gebruiken, weegt de Disco Volante Spyder nagenoeg even veel als de coupé: 1.450 kilogram. Het vermogen gaat naar de achterwielen via de gerobotiseerde versnellingsbak, die je via hendels aan het stuur bedient.
Meer nog dan het glorieuze geluid van de V8 maakt de Disco Volante Spyder indruk met de beleving die je achter het stuur ervaart. Je voelt meteen dat je in een heel aparte auto zit. Door de scherpe rand van de zijruiten, voel je veel van de buitenwereld: zowel de bewonderende blikken van de omstanders als de wind die rond het koetswerk zweeft.
Espresso
Het valt moeilijk voor te stellen dat iemand op een circuit zou gaan scheuren met een kunststuk dat 4.000 werkuren heeft gekost, om maar een idee te geven van de prijs, die Touring niet wil vrijgeven. Het is eigenlijk een auto die je op een plein parkeert, om er vervolgens op terras bij een espresso van te genieten. Liefst eigenlijk van bovenaf, zo is hij op zijn knapst. Dat kan je van weinig andere auto’s zeggen tegenwoordig.