Eindelijk sta ik voor de auto waarvan ik intussen tientallen beelden heb gezien. Zoveel, dat ik dacht dat er eigenlijk zelfs al niet veel meer te vertellen valt over zijn uiterlijk. Alles is al gezegd. Alleen, de foto’s doen hem onrecht aan. Achteraan zou je zo zeggen: ‘Kia Optima’, maar in het echt verdwijnt die indruk meteen. Dan neemt zijn eigen identiteit de bovenhand.
Tot daar…
Wat kunnen we zeggen over de binnenkant? Dat je over flink wat ruimte beschikt achteraan. Dat de afwerking op niveau is, op enkele kleine details na in de zones die doorgaans aan het oog onttrokken blijven. Nee, de kwaliteit van de Duitse merken weet hij niet te evenaren, maar we zouden dat hier ook als een eigen karaktertrek kunnen interpreteren. Het multimediasysteem maakt niet de hipste indruk, gelukkig is de bediening via een selectieknop heel intuïtief. Hij beschikt over de juiste dosis rijhulpen (rijvaksensor, dodehoeksensor, noordremhulp). Tot zover gaat het goed, maar is in het peloton zitten wanneer het op technologie aankomt wel een vraag die relevant is voor een Alfa Romeo?
Het einde… van de spanning
We hebben u nu wel voldoende in spanning gehouden. De mening die nu volgt is absoluut ook die van de collega met wie ik de testrit afwerkte, om u maar te zeggen dat de Giulia iets doet met een mens. Dat gebeurt heel snel ook, al in de eerste tien meter die je met de auto hebt afgelegd. Ik viel als een blok voor de Alfa Romeo Giulia.
Het is een combinatie van factoren: de korte bediening van de versnellingspook, het lichte koppelingspedaal, de lichte maar directe stuurbekrachtiging, waarbij er voldoende stuurgevoel naar de chauffeur wordt doorgestuurd. Een gevoel dat ik niet meer herkend had sinds de Alfa Romeo GT. 159, Brera, Spider, Mito en zelfs de huidige Giulietta, ze zijn niet te vergelijken met deze Giulia. Al maken we voor de 8C en de 4C natuurlijk graag een uitzondering. We hebben in elk geval enkele aangename uurtjes beleefd achter het stuur van de Giulia.
Zoals Jaguar
Laten we even ons petje van fan afzetten en met een meer feitelijke blik naar de Giulia kijken. We konden drie motorversies testen: de 2.0 benzine, de 2.2 diesel en natuurlijk de Quadrifoglio Verde met zijn 510 pk. Die gunnen we later nog een apart testverslag. Op de 2.0 benzine is het nog enkele maanden wachten bij ons, omdat hij nog niet helemaal op punt staat. Maar de eerste indruk is reeds uitstekend. Hij is gekoppeld aan een achttrapsautomaat van ZF. We ontdekken een 2.0 met 200 pk en 300 Nm die blaakt van gezondheid. Een perfecte partner voor de lichte Giulia (1.370 kg). Als we nog één tip aan de ingenieurs mogen meegeven, dan zouden we suggereren om nog wat te werken op iets meer karakter in het geluid. Dat zou hem nog meer Alfa Romeo maken.
De 2.2 diesel is beschikbaar met 150 pk en met 180 pk (respectievelijk 380 Nm en 450 Nm, voor 109 gr/km CO2 in de twee gevallen). Ook hij toont zich een atleet en de Alfa-badge waardig. Bij de start klinkt de diesel wat te fel door, maar naarmate de kilometers vorderen geniet je van de bijtende voortrein in de bochten en de duwende achterkant (u was toch niet vergeten dat de Giulia achterwielaandrijving heeft). Een karakter hoor, deze diesel.
Het onderstel is fantastisch, en het hoeft geen beroep te doen op elektronische trucjes om zijn wonderen te etaleren. Alles is mechanisch en de afstellingen zijn uitstekend: comfortabel op slecht wegdek, vooraan afficheert hij voldoende bijtkracht, terwijl de achterkant speels kan worden zonder als een gek power naar de achterwielen te moeten sturen. Met de juiste stuurhoek, een goede dosis remkracht en hop, je voelt hoe hij zijn kont zet. Voor ons is de Giulia de best sturende berline in zijn gamma. Hij overtreft zelfs de 156, die nochtans bij velen in het geheugen is blijven zitten als een super-Alfa. Op dit vlak heeft hij maar één concurrent echt te vrezen: de Jaguar XF. Maar die speelt een segment hoger.
Voor ons is de Giulia dus niet alleen het einde, maar ook het begin van een nieuw tijdperk. Het merk staat opnieuw recht, fier als een gieter. De Alfa Romeo Giulia 2.2 diesel begint aan 31.990 euro, en aan die prijs zal hij hetzelfde kunnen doen als de 156 eerder deed: nieuwe klanten naar Alfa Romeo brengen. Daarvoor steek ik mijn hand in het vuur.
Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel |
---|
4 cylinder turbodiesel 2.143cc |
150 pk bij 4.000 opm |
380 Nm bij 1.500 opm |
0-100 km/u in 8,4 seconden |
Top: 220 km/u |
Verbruik: 4,2 l/100 km |
Test verbruiki: 5,8 l/100 km |
CO2: 109 gr/km |
Priis: 31.990 euros |