Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde – Een hardnekkig virus

Deze had u nog tegoed van ons. Nadat we u vorige week vertelden over de Alfa Romeo Giulia en hoe die zijn badge echt verdient, is het tijd om het te hebben over de Giulia met 510 pk.

Laten we beginnen met een parallel. De Quadrifoglio is net als de andere Giulia’s: nog mooier in het echt dan op foto. Terwijl de Italianen op het vlak van esthetiek sowieso al weinig lessen te leren hebben. Het valt zelfs op dat de ‘go faster’ attributen van de Quadrifoglio – de carbon spoiler op de koffer, de diffuser, de lagere zijschorten en zelfs de minieme windgeleiders daar – niet eens als ‘too much’ overkomen, terwijl hij toch merkelijk opvallender is dan een Mercedes AMG, een BMW M of een Audi RS.

Elektronisch begrensd? Denk het niet

Het meesterwerk van de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is natuurlijk zijn 2.9 biturbo V6 benzinemotor, op punt gesteld in samenspraak met Ferrari. Maar dit is echt wel een Alfamotor, benadrukt men bij Alfa. Naast 510 pk bovenin de toerenband is hij ook 600 Nm sterk vanaf 2.500 opm. Alle kracht gaat naar de achterwielen via een carbon aandrijfstang. Je kan kiezen uit een manuele zesbak of een achttrapsautomaat. Die laatste schakelt volgens Alfa Romeo zo snel als een dubbelekoppelingsbak in de sportstand, maar is veel comfortabeler bij gewoon gebruik. Deze Giulia knalt naar 100 in 3,9 seconden en vooral, hij voelt zich niet gebonden aan het ‘gentleman’s akkoord’ onder de Duitse constructeurs. Elektronisch ingesnoerd bij 250 km/u? Nee hoor, wij gaan door tot 307 km/u. Om te eindigen met nog enkele cijfers: de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio staat gehomologeerd met een officieel verbruik van 8,2 l/100 km voor 189 gr/km CO2.

Peperoncino

Daar zijn we dan, eindelijk, met de Quadrifoglio aanbeland op circuit. We opteren voor een rustige eerste kennismaking. Daarbij valt op hoeveel je van de gewone Giulia herkent in de Quadrifoglio. Hij voelt net zo licht aan (1.500 kilogram is geen zwaargewicht), de magische precisie in het stuur, de reactie op elke kriebel in je rechtervoet. De smaak is identiek, maar dan met extra pepertjes toegevoegd.

Van zodra je deze motor aanspreekt, reageert hij. Met een stem als een klok bovendien. Met je handen en je voeten doe je hem opleven, enthousiast maar nooit brutaal. Je kan de acceleraties mooi doseren. Het DNA-systeem is uitgebreid met een stand die je in de andere Giulia’s niet vindt: race. Niet dat je hiermee het grote verschil merkt in respons van het gaspedaal (reeds snel), het stuur (reeds perfect) of de vering (niet gestuurd), maar je schakelt er wel de stabiliteitscontrole ESP en de tractiecontrole uit. Je kan zo maximaal de koorddanserskwaliteiten van deze Quadrifoglio testen. Bij het insturen van de bocht plaats je de achtertrein, waarna je op het juiste moment op het gaspedaal kan. Een lange drift volgt, perfect gecontroleerd door het sperdifferentieel. Je kan hem volledig op het gas de hoek om duwen.

Ook in Dynamic modus, met de rijhulpen actief, blijkt de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio reeds ontzettend goed. De hulpen springen geruisloos bij, ze laten hun aanwezigheid nauwelijks merken. Je zou al bijna denken dat jouw meesterlijke stuurtalent het hier toch maar mooi heeft opgelost. Wanneer je genoeg de hooligan hebt uitgehangen en klaar bent voor een proper rondje op circuit, dan merk je wat een geweldig onderstel dit is. De Giulia gebruikt alleen een klassieke ophangingssetup, maar springt moeiteloos om met de oneffenheden. Je voelt hoe hij lichtjes nerveus zijn weg zoekt over de bultjes, hoe hij steun zoekt. Een auto die leeft. Met echte mechanische oplossingen bovendien. Je hebt het gevoel in het hart van de Giulia te wonen. Hoe kan je hier niet verliefd op worden?

Je krijgt de 510 pk, de muziek, het karakter en de schoonheid van de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio al vanaf 76.000 euro. Dat lijkt al bijna op cadeau doen.

                  Alfa Giulia Quadrifoglio Verde  			  				

        	V6 biturbo, 2.891cc  			

        	510 pk bij 6.500 opm  			

        	600 Nm bij 2.500 opm  			

        	Top: 307 km/u  			

        	0-100 km/u in 3,9 seconden  			

        	Verbruik: 8,5 l/100 km  			

        	CO2: 198 gr/km  			

        	Prijs: 76.000€  			

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Alfa Romeo Giulia (2023) banner

Test: Alfa Romeo Giulia Competizione, heerlijk old-school (2023)

Autotests · Alfa Romeo
Alfa Romeo Tonale (2022) banner

Alfa Romeo Tonale: de grote terugkeer?

Autotests · Alfa Romeo
AS24 Alfa banner

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio: Italiaanse furie

Autotests · Alfa Romeo
Ontdek meer