Ditmaal moet hij het symbool worden van de duurzame heropstanding van Alfa Romeo. De Giulia kreeg alvast goede kritieken wanneer het op zijn dynamische kwaliteiten aankomt. Hij is gul met rijsensaties. Al van bij het basismodel heb je recht op wat het DNA is van Alfa Romeo zelf en wat het merk zo lang ontbrak: een direct reagerend stuur dat communiceert als weinig andere, achterwielaandrijving, een doortastend rijgedrag, kortom, rijplezier van in de eerste meter.
Meer pk
LHet onderstel van de Alfa Romeo Giulia is zo goed dat het voor velen duidelijk meer mocht zijn dan de 136 tot 200 pk die de 2.0 benzine- en 2.2 dieselmotoren aanboden. Maar zeker ook minder dan de onbereikbare 510 pk van de Quadrifoglio. Alfa Romeo willigt nu die wens in met de Giulia Veloce. De 2.0 benzine klimt naar 280 pk en 400 Nm, de 2.2 diesel naar 210 pk en 470 Nm. Enige transmissiekeuze hier is de achttrapsautomaat. Manueel schakelen kan hier wel via de grote en goed geplaatste aluminium peddels aan het stuur.
De Veloce krijg standaard de Q4-vierwielaandrijving, al betrekt die alleen de voortrein in het spel wanneer de omstandigheden daarom vragen. Hij wijzigt dus niets aan het achterwielaangedreven karakter van de Giulia. Het gewicht stijgt slechts met 50 kilogram. We zijn zo gesteld op het goede stuurgevoel van de Giulia dat we u meteen zouden zeggen moest er een negatieve invloed zijn, maar dat is niet het geval.
Efficiënt
We zijn eind november en we bevinden ons in Italië, waar regenstormen en overstromingen het Noord-Oosten van het land in hun greep hebben. Net daar gaan wij testrijden. Wat het bochtenwerk aan oogverblindende snelheden betreft: dat zal voor een andere keer zijn. Idem voor het maximaal op de proef stellen van de motor.
Maar daarentegen, met regen, modderstromen en mediterraanse wegen die daar nauwelijks op berekend zijn, was het ideaal om wat meer zicht te krijgen op de vierwielaandrijving. Het lag zo glad dat soms bij 30 km/u al een iets te heftig remmanoeuvre voldoende bleek om de neus van de auto rechtdoor te laten glijden. De oplossing op dat moment? De remmen lossen en gas geven. Zo kreeg de achtertrein de neus van de auto opnieuw in de juiste richting. De Q4-aandrijving weet perfect wat hij moet doen om het koppel te verdelen, met maximaal 50 procent dat naar voor mag. Zelfs op slechte ondergrond weet hij zich zo uit benarde situaties te redden.
We willen twee zaken onderstrepen. Eerst is er de efficiëntie van het Q4-systeem. Alleen werkt het niet even vloeiend als een quattro bij Audi bijvoorbeeld. Volgens sommigen gaat het hier om een tekortkoming, anderen zullen dit een vorm van karakter vinden. Ten tweede is er het DNA waarbij de Dynamic redelijk tolerant omgaat met de toegelaten achterwieldrifts vooraleer het ESP ingrijpt. Alleen kan je het ESP niet helemaal uitschakelen, wat toch jammer is.
Laten we afsluiten met wat het grootste verwijt is tot nog toe naar de Giulia: de afwerking. Ten opzichte van onze eerste kennismaking merken we nu al een kleine verbetering op. Maar om deze Alfa op hetzelfde niveau te tillen als de Duitse concurrentie is er toch nog wat weg af te leggen. Anderzijds hebben we net in de nieuwe BMW 5-serie mogen vaststellen dat verbeterde kwaliteit daarom nog niet samengaat met meer rijsensaties. Tenzij je bijzonder veel geld wil neertellen. Maar daarover binnenkort meer.
De Alfa Romeo Giulia Veloce wordt bij ons tijdens het Salon van Brussel in januari gelanceerd. Voor de Veloce op benzine moet je rekenen op 46.090 euro, voor de diesel is dat 44.840 euro.
Alfa Romeo Giulia Veloce diesel |
---|
Motor: 4 cil. turbodiesel, 2.143cc |
210 pk bij 3.500 opm |
470 Nm bij 1.750 opm |
0-100 km/u in 6,8 sec. |
Top: 235 km/h |
Verbruik: 4,7 l/100 km |
CO2: 122 g/km |
Prijs: 44.840€ |