De speciale reeks Alfa Romeo Giulietta Anniversary lijkt op de opwarming van een constructeur die zich heeft voorgenomen om volgend seizoen in een hogere klasse te spelen. Dat hij uiterlijk verzorgd overkomt, ja, daarvoor is hij nu eenmaal een Alfa Romeo. De Anniversary kan je herkennen aan de satijnzwarte behuizing van de achteruitkijkspiegels, 17-duims velgen (18-duims in optie). Onze testwagen beschikt bovendien over een heldere lak waarin je een pareleffect kan waarnemen, de welvingen van de carrosserie komen er nog beter door uit. Dan kan je nog voor een donker dak kiezen, en dan heb je echt een auto met een heel eigen karakter.
Veelbelovend
Maar het is pas wanneer je het interieur bekijkt, dat je merkt hoe ambitieus Alfa Romeo wel is. Het vertrekniveau voor de Anniversary is de Distinctive, zelf al best luxueus. Voor het Anniversary Pack moet je 2.800 euro extra betalen, maar je krijgt er een pak uitrusting bovenop. Overlopen we even: achteruitrijsensoren achteraan, automatisch geregelde koplampen en ruitenwissers, gps/multimediasysteem met aanraakscherm, tweekleurige (zwart en grijs) lederen stoelen met contrasterende stiknaden en een ‚satijn-chroom’ grijze afwerking voor de boordplank en de middenconsole. Op zich, niets dat je niet al eens ergens anders hebt gezien. Maar hier kunnen we er nog een merkbare verbetering in de afwerking aan toevoegen.
Natuurlijk vind je altijd wel iets dat niet ‚accordeert’ met de Premium status. Zo is het gevoel in de touch van de knopjes en toetsen niet helemaal je dat. Evenmin als de interface van het multimediasysteem. Maar wat de gekozen materialen en de afwerking betreft, houdt Alfa Romeo duidelijk een generale repetitie voor wat komen gaat. Wij zijn overtuigd. Bovendien, wie dit Pack neemt, spaart 45 procent uit ten opzichte van de prijs van alle aanwezige opties bijeengeteld.
In het Alfa-universum
De beschikbare motoren voor de Anniversary zijn de 1.4 Turbo met 120 pk of 170 pk, de 1.6 diesel met 120 pk en de 2.0 diesel met 150 pk of met 175 pk. Je kan kiezen uit een manuele zesbak, wie de zeventraps dubbelekoppelingsbak DCT wil, opteert voor de 1.4 170 pk, of de 175 pk diesel. In dat laatste geval is hij de standaardkeuze.
Wij zijn op pad getrokken met de 2.0 JTDm met 150 pk. Op een moment waarop iedereen de mond vol heeft van downsizing en waar de 1.6 de norm wordt in diesel, is het een leuke herinnering om nog eens geconfronteerd te worden met het wulpse koppel (380 Nm!) dat een wat grotere diesel in de strijd kan werpen. Het geeft deze Alfa de levendigheid die je van een Alfa verwacht. In de ‚Normal’ rijmodus geeft dat rustige kracht, terwijl hij in de Dynamic stand van het DNA lichtelijk woest uit de hoek durft te komen. Je moet de rechtervoet niet eens in het tapijt begraven om er volop van te kunnen genieten. Zijn klank is geeneens een tegenvaller.
Kijk, dit is dus zowel een kristallen bol als een leuke herinnering aan vervlogen tijden. Hopelijk is hij echt een voorbode van nieuwe Alfa’s die ons opnieuw aan oude Alfa’s doen denken. Aan de goede tenminste. De Alfa Romeo Giulietta Anniversary start aan 26.100 euro.