De Giulietta is een echte Alfa Romeo, we schreven het eerder al. Een echte diva dus, met slechte en goede kantjes. Om te beginnen stap je in een echte Alfa Romeo. Wat op het eerste gezicht charmeert, blijkt op het tweede gezicht toch aan de bouwvallige kant.
De materiaalkeuze is een stap vooruit op de 147, maar komt niet in de buurt van de VW Golf. De afwerking van de tuimelschakelaars is zacht gezegd voor verbetering vatbaar. Of laat het ons zo stellen: de kwaliteitsverantwoordelijken bij Alfa hoeven zich niet te haasten om bij Audi of Toyota te solliciteren.
Ook de zit achter het stuur is typisch Alfa, met de benen die wat meer naar rechts gepositioneerd zijn ten opzichte van de stuuras. Maar het stuur ligt goed in de hand, en alle knoppen zitten vlot binnen handbereik. En het allerbelangrijkste, al na een kilometer achter het stuur ben je die negatieve punten vergeten.
Betovering
Als een echte Greta Garbo, of de Uma Thurman waarmee Alfa zo graag uitpakt, weet de Giulietta je meteen te charmeren. Nee, betoveren is de betere omschrijving. Kritiek? Wij? We zouden niet durven.
Met de MultiAir heeft Alfa Romeo enkele pareltjes van benzinemotoren in zijn gamma, maar ook de kilometervreters kunnen we geruststellen: ook in diesel loont de Giulietta de moeite. Wij trokken op pad met de 2.0 JTDm met 163 pk. Met zijn dubbele uitlaat zou hij zo kunnen doorgaan voor een snelle benzine. Met maximaal 350 Nm bij 1.750 opm gaat hij vlot door elk van zijn zes versnellingen. Dankzij zijn standaard gemonteerde start/stop en dankzij de tweede generatie MultiJet inspuiting, blijft het officieel verbruiksgemiddelde beperkt tot 4,1 l/100 km (CO2: 124 gr/km).
Gretig
In de praktijk wint gretigheid vaak van zuinigheid, wat in ons geval bestraft werd met een verbruik dat in de buurt van 6 l/100 km schommelde. Niet aan de verleiding kunnen weerstaan, het overkomt wel meer mannen. Overvallen door schuld? Niet in het minst. Wat hebben we ons vermaakt achter het stuur van de Giulietta. De snelle stuurrespons, de levendige reacties, we vreesden al dat Alfa het verleerd was om een Alfa te bouwen. Een diesel mag dan auditief te kort schieten, het strekt de isolatie tot eer dat je weinig hinder ondervindt van het gekletter van de motor. En dankzij zijn hoge koppel is hij vlot in elke versnelling.
De grote boosdoener voor het hoge verbruik bleek echter de DNA-knop. Daarmee switch je tussen All Weather, Normal en Dynamic. En in die laatste stand krijg je een hogere turbodruk, die wordt weergegeven op het scherm van de satnav (optie). Helaas werkt het een tikkeltje verslavend.
Golf GTD
Alfa vraagt 24.490 euro voor de goedkoopste versie van de Giulietta 2.0 JTDm. Dat is minder dan VW vraagt voor de Golf GTD. Hoewel die ook leuk is, draagt de Alfa onze voorkeur weg. Naast de 2.0 JTDm met 163 pk, kan je diezelfde motor ook met 170 pk bestellen, zonder meerprijs, al heeft die wel een hogere BIV. Alfa biedt ook een 1.6 turbodiesel aan met 105 pk, en maakte onlangs bekend dat er ook een 2.0 met 140 pk volgt.