Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Alfa Romeo Giulietta TCT – Verrijkend

De Alfa Romeo Giulietta vond zijn weg al naar 140.000 klanten in Europa. Met de nieuwe TCT versnellingsbak met dubbele koppeling wil Alfa de teller verder de hoogte in jagen.

Na zijn eerste volledige jaar in de verkoop, heeft de Giulietta al bewezen dat hij meer is dan een schoon snoetje. Zijn motoren tonen zich zowel zuinig als performant, terwijl zijn wegligging de badge Alfa Romeo meer dan waard blijkt te zijn. Hij leunt in verschillende betekenissen dichter aan tegen een Audi A3 dan de VW-groep comfortabel zou mogen vinden. Met de nieuwe TCT versnellingsbak met dubbele koppeling, komt de Italiaanse charmeur overigens nog een stukje dichterbij. De Twin Clutch Transmission is bovendien in eerste instantie uitsluitend verkrijgbaar met de duurdere motoren: de 2.0 JTDm met 170 pk en de 1.4 MultiAir met identiek vermogen. Alleen de ‘Quadrifoglio Verde’ doet beter.

Kijk uit, DSG!

De TCT beschikt over een tweede koppeling, die al anticipeert en de volgende versnelling klaarzet. Die kan dus meteen aan de slag wanneer de bestuurder daar om vraagt. Hierdoor lijken de schakeltijden wel nihil. In de praktijk maakt de TCT korte metten met het schakelen, en wisselt van verzet met een fluksheid en een souplesse die we eerder alleen nog maar bij de VW-producten mochten waarnemen. De DSG-bak heeft er een belangrijke concurrent bij. Eén minpuntje: er zijn situaties waarbij de bak twijfelt welke versnelling hij moet kiezen en wanneer je het rechterpedaal tegen de bodem vloert, wordt dat gevolgd door een flinke slag van de transmissie. Dit euvel was ons ook al opgevallen in de Mito die we eerder testten, maar het is blijkbaar nog niet verholpen. Het is ook echt het enige minpuntje.

Je kan automatisch schakelen, wat de elektronica voortreffelijk doet. Maar je kan ook zelf het schakelen in handen nemen, via goed geplaatste hendels aan het stuur.

Benzine of diesel?

In de Mito was de TCT uitsluitend verkrijgbaar met een benzinemotor. Maar daar heeft Alfa in de Giulietta dus een mouw aan gepast. Dat zou meer mensen over de streep moeten trekken, tenminste toch in onze contreien. Vooral omdat de Italiaanse constructeur ook voorziet in ‘fiscaal geoptimaliseerde’ versies van 163 pk voor zowel de diesel- als de benzinemotor. Hoewel we wel vaker durven stellen dat deze of gene versnellingsbak beter past bij een bepaalde motor, is dat hier niet het geval. Hier bepaalt alleen uw jaarlijkse aantal kilometers over de keuze tussen benzine of diesel, met TCT.

Premium tot en met

Wat kunnen we dan wel nog als tegenargument inbrengen? Zijn prijs misschien. Hij kost met TCT 1.800 euro meer dan de handgeschakelde versies (respectievelijk 26.440 euro en 28.440 euro). Daarmee vertoeft hij opnieuw in Duitse wateren. Maar de pil wordt wel enigszins verguld door het gedaalde verbruik. Zo gaat de benzine met TCT van 5,6 l/100 km naar 5,2 liter en van 4,7 naar 4,5 in de diesel. Tenminste, wanneer je niet te vaak met de DNA-instellingen aan de slag gaat...

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Alfa Romeo Giulia (2023) banner

Test: Alfa Romeo Giulia Competizione, heerlijk old-school (2023)

Autotests · Alfa Romeo
Alfa Romeo Tonale (2022) banner

Alfa Romeo Tonale: de grote terugkeer?

Autotests · Alfa Romeo
AS24 Alfa banner

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio: Italiaanse furie

Autotests · Alfa Romeo
Ontdek meer