Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
De toekomst van Alfa Romeo rust op de schouders van de nieuwe Junior. Om zichzelf de middelen te geven om te slagen, is hij er als hybride, EV... en zelfs als sportieve elektroknaap! Wordt de eerste elektrische Alfa een succes?
In het kort
De Alfa Romeo Junior is het Italiaanse neefje van de Peugeot 2008, Jeep Avenger en Fiat 600, met hetzelfde platform, 54 kWh batterij en 156 pk elektrische of 136 pk (mild hybrid) aandrijflijnen. Er wordt ook een pikantere elektrische versie met 280 pk geïntroduceerd, de Veloce.
Een snelle blik op de geschiedenis van Alfa Romeo volstaat om het model te vinden dat het merk had moeten redden. Echter, na Giulia en Stelvio, gebaseerd op het beroemde Giorgio-platform, keerde Turijn het merk de rug toe. De toekomstige redder van het merk heet Junior, gebaseerd op een platform van het moederbedrijf Stellantis, en... hij is elektrisch!
Exterieur
Voor deze verjongingskuur heeft Alfa Romeo een van zijn emblematische namen gekozen: Junior. Nou ja, de keuze was nogal geforceerd... nadat Italië het gebruik van de naam 'Milano' verbood voor een product dat in Polen werd geassembleerd! Kortom, afgezien van deze tegenslag moet gezegd worden dat de ontwerpers van het merk er goed in geslaagd zijn om de familiebanden met onder andere de Jeep Avenger en de Fiat 600 te verbergen.
De voorkant is nog steeds zeer herkenbaar, met een interpretatie van de typische Scudetto-grille. Opnieuw in V-vorm, met een grille of zwart plastic, geflankeerd door een driedelige visuele handtekening. Aan de achterkant is het werk iets algemener, met een soort dubbele spoiler en een zwarte band waarin de lichten zijn verwerkt.
Interieur
In het interieur wil Alfa Romeo zijn sportieve aanpak voortzetten. Dat hangt natuurlijk af van de gekozen versie. Op de instapmodellen moet je wat dieper graven, maar de Veloce-variant benadrukt dit punt duidelijk met zijn kuipstoelen ontworpen door Sabelt. Hoe mooi ze ook zijn, ze beperken de ruimte op de achterbank wel een beetje. Gelukkig is de bagageruimte nog steeds goed voor 400 liter.
Het Cuore Sportivo komt niet alleen tot uiting in de sportstoelen, maar ook in de algehele sfeer van het interieur. Dit geldt met name voor de ronde kappen rond het digitale instrumentenpaneel en het dikke Alcantara sportstuur. We betreuren echter de plastic afwerking van het dashboard en de vele onderdelen die worden gedeeld met zijn neven in de Stellantis groep. Van de bedieningselementen tot de versnellingspook en het infotainmentsysteem met 10,25 inch touchscreen, alles ademt schaalvoordelen...
Motor
Aangezien de Alfa Romeo Junior de laatste is in de Stellantis copy-and-paste-range, is het niet verwonderlijk dat dezelfde motoren zijn gebruikt. Het instapmodel wordt aangedreven door een 1,2-liter driecilinder benzinemotor. Deze levert 136 pk met behulp van een kleine elektromotor in de 6-versnellingsbak met dubbele koppeling. De volgende is de Junior Elettrica, de eerste elektrische Alfa Romeo aller tijden!
Hij wordt aangedreven door een 156 pk sterke elektromotor in de vooras. Uiteraard haalt hij zijn energie uit een 54 kWh accu die slim is ondergebracht in de vloerplaat en onder de achterbank. Het resultaat is een officiële actieradius van 410 km (WLTP). Maar dat is nog niet alles, want Alfa bereidt een verrassing voor. Er komt een tweede elektrische versie, en nog wel een sportieve! Deze heet Veloce en maakt gebruik van dezelfde accu, maar is uitgerust met een 280 pk sterke motor op de vooras, met een Torsen-differentieel om het koppel te regelen.
Rijgedrag
Voor de gelegenheid - en we kunnen het ze niet kwalijk nemen - heeft Alfa Romeo besloten om ons alleen deze nieuwe sportversie te laten testen. Het enige nadeel is dat de test plaatsvindt op het Balocco-ontwikkelingscircuit. Tijdens deze korte testrit op circuit ontdekten we een kleine elektrische SUV met een uitgesproken dynamiek. Dankzij de (relatief) kleine accu blijft het gewicht beperkt tot 1.590 kilo.
Dat voel je op het circuit. Het Torsen-differentieel helpt om de bocht strakker te trekken, terwijl de besturing precies is en slechts een klein duwtje nodig heeft. Op papier zijn de prestaties er (0-100 km/u in 5,9 seconden), maar het is de balans tussen comfort en sportiviteit die indruk maakt aan boord van deze Veloce-versie.
Prijs
Hoewel deze Veloce-versie overtuigt - vooral op het circuit waarop hij is ontwikkeld - komt hij begin volgend jaar vooral aan de bovenkant van het gamma voor €47.700. Voor de rest kost de meest betaalbare Alfa Romeo Junior € 29.200, waarmee hij een tikkeltje duurder is dan een Peugeot 2008. De 156 pk sterke elektrische versie kost € 38.700.
Besluit
Alleen de tijd zal leren of de Alfa Romeo Junior het emblematische merk uit Turijn heeft gered, of het nu in elektrische-, sportieve- of zelfs gewoon hybridevorm is. Maar de toekomst ziet er blauw uit, dankzij een goed geboren, dynamische SUV met een ietwat excentrieke styling.