Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde – Een bommetje

In de Alfa-familie smacht ik naar die kleine krachtpatser die niet van het spul kon afblijven. Wanneer gedopeerd synoniem staat voor plezier, dan spreken we over de Quadrifoglio Verde met 170 pk.

Goed een maand geleden stelden we u de Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde voor. We beloofden u toen al dat we het ook over de kleinere variant met het beroemde klavertjevier zouden hebben. Die MiTo kreeg net een update. Het belangrijkste resultaat daarvan is dat de motoren voortaan voldoen aan de strengere Euro6-uitstootnormen. Maar om daar aan te voldoen, heeft Alfa Romeo gelukkig het aangename aan het nuttige gepaard.

TCT

Normaal gezien frutselen de constructeurs alleen wat aan de elektronica om het verbruik te doen zakken – hier van 6 naar 5,4 l/100 km – en de uitstoot te doen dalen - van 139 gr/km CO2 naar 124 gram. Het vermogen is identiek gebleven: 170 pk bij 5.500 opm, 230 Nm bij 2.500 opm en 250 Nm in de Dynamic stand. Andere aanpassingen betreffen vaak de versnellingsbak. Hier heeft Alfa het goede idee gehad om de MiTo QV standaard te koppelen aan de zestraps dubbelekoppelingsbak TCT. In theorie wint de consument dus niet alleen aan de pomp, maar ook in rijplezier. Alleen al maar omdat je met die TCT ook aan het stuur kan schakelen. Wijzigt dit zoveel aan het karakter? We zullen zien.

Eerst nog even een rationeel aspect. In deze categorie en voor een vergelijkbare prijs/prestatie-verhouding, vind je goedkoper dan de 21.950 euro dure Alfa. We denken dan aan de Skoda Fabia RS, de Abarth Punto en de geweldige Ford Fiesta ST. Wel heeft Alfa Romeo standaard al kwistig met uitrusting en snufjes gestrooid. Daar gooit hij nog die TCT bovenop, iets wat alleen Skoda met de DSG kan evenaren. En: hij heeft de look. Zelfs kritische Alfista hebben het moeilijk om hem te weerstaan. De QV ziet er bovendien iets gespierder uit. Hij is expressief zonder vulgair te worden en staat te pronken op mooie 17-duims velgen op 215/45 banden. In optie kan je daar nog de Sabelt carbon kuipstoelen aan toevoegen, en dan is hij naar onze smaak helemaal af.

Chassis

Het onderstel blijft onveranderd ten opzichte van zijn voorganger. Dit houdt in dat ook deze MiTo QV makkelijk uit zijn evenwicht gebracht wordt op slecht wegdek. Alles hangt natuurlijk af van je ingesteldheid hoe je daar mee omgaat. Neem nu de Renault Clio RS. Die geldt als referentie en beschikt over een geweldig onderstel waarmee je zo een snelle tijd kan neerzetten. Maar heb je dan echt plezier gevoeld? Wanneer je een auto ziet als een partner waarvan je de sterktes en de zwaktes moet leren, dan leer je snel omgaan met dit minder agressieve onderstel dankzij onder meer een heel communicatief stuur, uitstekende remmen en degelijk comfort voor alledaags gebruik.

Onderaan en in het midden

Blijft nog het belangrijkste aspect van een sportieve Alfa: de motor. De Alfa Romeo Giulietta QV krijgt een motor die echt gegroeid is bij Alfa. Maar de 1.4 is een Fiat-motor en moet dus meer polyvalent zijn. Dit betekent meer beschikbaarheid onderin. Tussen 2.500 en 4.000 opm is hij zelfs verbazend levendig, maar dat effect verdwijnt boven 4.500 opm, waar hij maar weinig te zoeken heeft. De klank is goed tot aan de rode zone, maar het gevoel is afwezig. Hierdoor is ook het effect van de TCT eerder beperkt. Er is een groot verschil tussen de verschillende rijmodi van het DNA-systeem. In ‘Normal’ is hij anoniem en afwezig, in ‘Dynamic’ is hij zeer speels. Het DNA-systeem is uiteindelijk een leuk gadget voor gewone bestuurder die af en toe de sleur willen doorbreken. Voor kenners is dit een gewoon gadget zonder veel meerwaarde. Voor ons volstaat alleen Dynamic om de aard van het beestje bloot te leggen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Alfa Romeo Giulia (2023) banner

Test: Alfa Romeo Giulia Competizione, heerlijk old-school (2023)

Autotests · Alfa Romeo
Alfa Romeo Tonale (2022) banner

Alfa Romeo Tonale: de grote terugkeer?

Autotests · Alfa Romeo
AS24 Alfa banner

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio: Italiaanse furie

Autotests · Alfa Romeo
Ontdek meer