Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Alpine A110 R: radical, dude!

Alpine schuift met de A110 R zijn meest radicale interpretatie van de gesmaakte A110 naar voren. Een circuitwagen met een typeplaatje voor de openbare weg. Hoe dat rijdt? Autoscout24 zocht het uit.

Pro

Voordelen

  • - Prestaties
  • - Looks

  • - Comfortabeler dan een Lotus
Contra

Nadelen

  • - Prijzig

  • - Waardevast?

  • - Zespuntsgordel voor lange ritten

Mocht je de Alpine-brochure even niet meer in het oog hebben gehouden: de Franse sportwagenbouwer schuift tegenwoordig vier varianten van zijn in 2017 gelanceerde A110 Coupé naar voren. Naast de reguliere A110, de meer op comfort geënte A110 GT en sportieve A110 S is er nu plaats voor de radicale A110 R. En die term mag je letterlijk nemen.

Alpine A110 R (2023) statisch, vooraanzicht

Met de “R” van koolstofvezel

De A110 R is namelijk het antwoord op de vraag: “Wat krijg je als je de ingenieurs uit Dieppe absoluut vrij spel geeft om de ultieme Alpine A110 te bouwen voor het circuit?” Al moeten we daar meteen een belangrijke kanttekening bij maken. Want ja, deze A110 R werd bedacht met het circuit in het achterhoofd… maar hij blijft wel beschikken over een typegoedkeuring voor de openbare weg.

Dat zou je nochtans op het eerste gezicht niet denken. Want zowat de gehele carrosserie wordt getooid in lichtere koolstofvezel. Zelfs de achterruit sneuvelt om plaats te maken voor een lichtere koolstofvezel afdekplaat. De velgen? Volstrekt van koolstofvezel. De zespuntsgordels die je vastgespen in de Sabelt-racestoelen? Standaard én meteen de enige manier om je vast te klikken. Klassieke gordels zijn er namelijk niet (wegens extra gewicht). Zo extreem gaat Porsche zelfs niet bij zijn GT3- en GT4-modellen!

Alpine A110 R (2023) dashboard

Op de kleintjes letten

Het resultaat van dat koolstofvezeldieet? Een winst van de volle… 34 kilogram. Dat klinkt niet extreem, maar vergeet niet dat de Alpine A110 op zichzelf al een uitermate lichtgewicht sportwagen is. Met 1.082 kg is deze A110 R bijvoorbeeld zo maar even 300 tot wel 420 kilogram lichter dan pakweg een Porsche Cayman GT4 of Lotus Emira. Jep, dat las je goed.

Maak echter niet de fout door te denken dat de A110 R enkel een koolstofvezelfestijn is geworden. Ook het chassis werd grondig onder handen genomen. In 20 standen instelbare dempers, aangepaste bushings en stijvere stabilisatorstangen mogen samen sparren met de specifieke Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. Semi-slicks die net genoeg profiel hebben om gebruikt te mogen worden op de openbare weg.

Alpine A110 R (2023) statisch, achteraanzicht

Racebeest

Qua chassis en koolstofvezel zit het dus al goed bij deze Alpine A110 R, en dat heerlijk matblauwe kleurtje mag er ook zijn. Hoe zit het met de motor? Wel, ook goed eigenlijk… toch als je niet hoopt op een grob extra paarden. Met 300 pk en 340 Nm koppel wordt de 1.8-liter viercilinder turbobenzine zonder veranderingen overgeheveld uit de A110 S. Ook de 7-trapsautomaat met dubbele koppeling blijft identiek. Door het lagere gewicht en betere stroomlijn is deze A110 R evenwel sneller dan zo’n A110 S. Kijk maar eens naar de sprint naar 100 km/u in 3,9 seconden en de top van 285 km/u. Dit is een serieus circuitwapen.

Dat durven we trouwens ook met zekerheid zeggen, want Alpine was zo vriendelijk om Autoscout24 los te laten op het Circuito del Jarama nabij Madrid. Daar ontpopte de A110 R zich meteen tot een vriendelijk racebeest. De grip lijkt wel eindeloos dankzij de Cup 2-banden en het chassis blinkt uit in neutraliteit. Dit is geen auto die ontzag wil opwekken maar wel samen met jou snellere rondetijden wil toveren. Steeds dat tikkeltje verder, steeds dat tikkeltje extra vertrouwen. Motor, chassis en chauffeur in symbiose.

Alpine A110 R (2023) rijdend, vooraanzicht

S of R?

Je hebt het misschien wel door, we zijn bij Autoscout24 fan van deze Alpine A110 R. Niet in het minst omdat Frankrijk plots met een antwoord komt op de Porsche Cayman GT4 dat eigenlijk niet onder hoeft te doen. Ook niet qua prijs trouwens, want met 105.000 euro is deze R niet alleen 30.000 euro duurder dan een Alpine 110 S, hij is ook amper 3.000 euro goedkoper dan die Cayman GT4. Toegegeven, de rijtaksen van enkele honderden euro’s zijn wel verwaarloosbaar tegenover de duizenden euro’s die je neer moet leggen voor de Duitser.

Of je dus deze Alpine A110 R boven de Porsche Cayman GT4 moet zetten? Toch op z’n minst op dezelfde trede. Al is dat misschien de verkeerde vraag. Want de vraag is eerder of deze A110 R 30.000 euro beter is dan de A110 S. Daar zijn we niet ten volle van overtuigd. Want extreem betekent daarom niet altijd “plezant”. Ben je echter op zoek naar de meest radicale A110-ervaring, dan staat de keuze natuurlijk buiten kijf.

Alpine A110 R (2023) rijdend, achteraanzicht

Conclusie

Met het pensioen van de Lotus Elise en Exige springt Alpine met de A110 R op een leegte die was ontstaan. Dit is momenteel dé beste lichtgewicht sportwagen die je kan kopen om het circuit mee aan te vallen. Niet moeilijker te rijden dan een gewone Alpine A110, wel een stuk moeilijker vast te krijgen.

Alpine A110 R (2023)

  • Motor: 1.8-viercilinder, turbobenzine
  • Vermogen: 300 pk
  • Koppel: 340 Nm
  • Overbrenging: 7-traps, dubbele koppeling
  • Koffervolume: 196 l
  • 0-100 km/u: 3,9 s
  • Topsnelheid: 285 km/u
  • Verbruik: n.b.
  • CO2-uitstoot: 156 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 105.000

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Test: Alpine A110 – Vive la France!

Autotests · Alpine

Special: AutoScout24 – De oldtimers van morgen – Deel 3

Autotests · Alpine
Ontdek meer