Vandaag, en vandaag alleen, reserveren we onze reeks voor één merk. Een mythisch Frans merk dat dit jaar zestig jaar bestaat, en dat na twintig jaar afwezigheid opnieuw probeert op te staan: Alpine. We gaan het niet hebben over de A110, die al volop aan een opmars bezig is als gewaardeerde oldtimer. Je moet al op minstens 50.000 euro rekenen wil je er één in de garage stallen. Maar de A110 is heus niet de enige interessante Alpine.
Alpine A310
In tegenstelling tot wat iedereen denkt, is de A310 niet de opvolger van de A110. Beide hebben gedurende zes jaar naast elkaar geleefd. De A310 kwam er omdat velen de A110 niet de makkelijkste auto vonden om op de limiet te besturen. Een echte rijdersauto, en niet iedereen heeft een racelicentie. Eerste tip: laat de viercilinderversies van de eerste versies voor wat ze zijn. Eerst en vooral omdat er weinig exemplaren van zijn, en ze dus zeldzamer en duurder zijn. Maar ten tweede is 125 pk wat weinig, ook al weegt de A310 minder dan 900 kilogram. Je bent beter af met de V6-motor met 150 pk, die vanaf 1976 debuteerde. Ideaal zelfs met de manuele vijfbak, vanaf bouwjaar 1979.
Wie 20.000 euro overheeft voor een A310, moet een exemplaar in goede staat kunnen vinden. De onderdelen komen allemaal uit de Renault-catalogus. Werk aan de carrosserie is moeilijker, en ook onderdelen van het interieur worden schaars. Een Alpine A310 in perfecte staat kost tussen 25.000 en 30.000 euro. Volgens ons kan je hier de beste zaak doen. Hoed je wel voor overgerestaureerde exemplaren. Alpine heeft bijvoorbeeld nooit leder aangeboden in de A310. Net zo min als die enorme achtervleugel die van een Lamborghini lijkt te komen. Authentiek is beter.
Alpine GTA
De opvolger van de A310 kwam er in 1985, en deze keer maakte Renault niet de fout om met een te lichte motor te starten. De GTA – ook bekend als Alpine V6 – begon met een V6 met 160 pk achterin. Vervolgens kwam er nog een turbo bij met 180 pk, die door de jaren evolueerde tot 210 pk. Renault maakte echter een andere fout: de afwerking was ondermaats voor een auto die moest concurreren met de Porsche 911. Dat heeft Renault nog rechtgezet door de boordplank te overtrekken met leder. Dit zijn de versies die onze voorkeur wegdragen. Anders hebt u het gevoel in een snelle Renault 11 rond te rijden. Leder was in die tijd nog lang niet algemeen verspreid, zelfs niet als optie. Een Alpine met leder is dus echt gegeerd goed als investering.
Momenteel betaal je 30.000 euro voor een Alpine in absolute topstaat en niet gerestaureerd. Maar je vindt ook al mooie exemplaren voor 15.000 tot 20.000 euro. Leg de nodige achterdacht voor de dag bij goedkopere exemplaren. Laatste tip: je vindt Alpines mét en zonder katalysator. Het verschil? De eerste heeft 185 pk, de tweede 200 pk. Aan u de keuze.
Alpine A610
Op de Alpines uit de jaren '60 na, is dit de meest zeldzame. De Alpine A610 is een belangrijke evolutie van de GTA, en zette ook de zwanezang van het merk in. Hij kwam in 1991 op de markt, en verdween in 1995 na nauwelijks 800 geproduceerde exemplaren. Dit is de krachtigste Alpine ooit, met 250 tot 280 pk uit een 3.0 V6. Hij is ook de meest elegante uit het post A110-tijdperk. Bovendien is hij deze keer wel goed afgewerkt, hier heeft Renault geen steken laten vallen. De A610 is ook beter bestand tegen de tijd dan de GTA.
Maar goed, zeldzaam en beter, dat heeft ook zijn gevolgen op de prijs. Al kan je er ook zeker van zijn dat hij in de toekomst nog een stuk duurder zal worden net omwille van diezelfde argumenten. Je moet op minstens 30.000 euro rekenen, maar je hebt wel de zekerheid dat het meer zal worden. Wanneer Renault ook echt Alpine doet heropleven, zal er ook meer interesse in de oude Alpines ontstaan. Dan zal je tevreden zijn wanneer je er één in de garage hebt staan