Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi A1 Sportback – Nog hipper

Meer karakter in zijn design, bruisende kleuren en tal van individualiseringsopties maken dat de nieuwe Audi A1 de lijn van zijn voorganger voortzet. Wel verzet hij de bakens op het vlak van technologie.

De generatiewissel brengt meer karakter in de styling van de Audi A1. Achteraan is hij ‘voller’ wat hem een solide uitstraling geeft. Net als in de Q3 is er geen sprake van een echte stijlbreuk in het design, maar toch kan je zo de nieuwe generatie van de vorige onderscheiden. De blik is strakker, en de nieuwe Audi A1 maakt gebruik van led-technologie voor alle verlichtingsfuncties. De motorkap is vlakker gelegd en beschikt over bijkomende koelopeningen aan de neus, net zoals de nieuwe Audi R8 die ook heeft.

Het dak kan een contrasterende kleur krijgen en de velgenmaat kan oplopen tot maatje 18. Met een ’S-Line’ kit maak je deze kleine Duitser sportiever. De generatiewissel bracht een verhuis van de productie van Brussel naar Spanje, en brengt ook nieuwe afmetingen. Hij is 5,6 centimeter langer en ziet zijn wielbasis met 9,4 centimeter toenemen. De nieuwe Audi A1 is ook 1,3 centimeter lager, wat hem een nieuwe uitstraling geeft. Audi dumpt ook de driedeurs, de nieuwe A1 is uitsluitend als vijfdeurs ‘Sportback’ te verkrijgen. Die stond toch al voor 80 procent van de verkoop.

Virtual Cockpit

Het interieur van de Audi A1 is nog steeds op maat gesneden van vier volwassenen. De koffer groeit met 65 liter naar 335 liter. We houden er wel van hoe vooraan het multimediascherm perfect in het dashboard geïntegreerd is. Het dashboad is nu veel meer horizontaal georiënteerd en het wordt opgefleurd met kleurige inlegplaatjes. Zoals gewoonlijk bij Audi maakt de afwerking indruk. De materiaalkeuze ook, maar dan om een minder positieve reden. We zien harde plastics in de deurpanelen, waarmee een Audi voortaan op hetzelfde niveau staat als een VW Polo of een Seat Ibiza.

De nieuwe Audi A1 wil vooral het verschil maken op technologisch vlak, en dat lukt hem aardig. Vanaf het basismodel geeft Audi de A1 al een digitaal instrumentenpaneel. In optie kan dat een echte ‘virtual cockpit’ worden met alle functies die we al van de grotere Audi’s kennen. Bovendien krijgt deze stads-Audi recht op alle rijhulpsystemen.

Alleen maar benzine

Rijden bevestigt de verwachtingen die je van een Audi hebt. Hard, maar zonder daarvoor zware offers op het comfort te brengen. Zelfs met de sportsetting in de Drive Select ontdek je een aangename auto die niet echt sportief is, maar wel de nadruk legt op stilte. Dat komt voor een deel omdat hij geen beroep meer doet op diesels. Audi weerhoudt momenteel slechts vier motoren, allen benzines: de 1.0 TFSI met 95 pk of 116 pk, de 1.5 TFSI met 150 pk en de 2.0 TFSI met 200 pk. De krachtigste 1.0 TFSI wordt ongetwijfeld de populairste keuze bij ons. Die blijft voor een driecilinder een toonbeeld van discretie, met een mooie beschikbaarheid vanaf 2.000 opm. Audi schenkt hem een goed geleide zesbak, maar de verhoudingen hadden voor een stadswagen wel iets korter mogen zijn om de acceleraties ter wille te zijn.

We konden ook de 1.5 TSI testrijden, die ook buiten de stadsmuren tot zijn recht komt. Hij beschikt nog steeds over cilinderuitschakeling om onder lage belasting slechts op twee cilinders te draaien om het verbruik te drukken. De Audi A1 Sportback 1.0 TFSI 116 wordt als eerste gecommercialiseerd bij ons. Zijn prijs is 21.229 euro.

Audi A1 30 TFSI
Motor: viercilinder turbobenzine, 999 cc
116 pk bij 5.000 – 5.500 opm
200 Nm bij 2.000 – 3.500 opm
0-100 km/u: 9,5 sec
Top: 203 km/u
Verbruik: 4,9 l/100 km
Testverbruik: 7,1 l/100 km (heuvelachtig parcours, sportieve rijstijl)
CO2 : 111 g/km
Prijs: 21.229 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer