Sinds 1998 heeft de Audi A3 altijd de rol gespeeld van de volwassen en goed opgeleide grote knaap van de Volkswagen-vierling Skoda Octavia, Seat Leon, Audi A3 en Volkswagen Golf. Naast de aantrekkingskracht van de vier ringen werd hij door sommigen best… saai bevonden. Deze vierde generatie probeert ons dit te doen vergeten door een erezaak van stijl te maken, zodat de rakker niet meer onopgemerkt blijft.
Anti-discretie
Deze nieuwe A3 speelt in op alle trucs die op de nieuwe modellen van Audi zijn geïntroduceerd om de esthetiek van het exterieur te verbeteren. Aan de voorzijde gaat het grote radiatorrooster, Singleframe genaamd, gepaard met grote zijdelingse luchtinlaten die worden begrensd door lichte vinnen. Er zijn ook nieuwe LED-koplampen (Matrix als optie) met een zeer originele en agressieve visuele signatuur. Er is geen twijfel mogelijk: niemand zal deze Duits kunnen verwarren met een van zijn concurrenten.
Merk op dat de ruimte tussen de motorkap en de voorbumper geen Audi-fout is. Want “panel gaps” dat is heel on-Duits. Dit is een stilistische knipoog die doet denken aan de luchtinlaat van de Ur-Quattro uit 1980. Kortom, afgezien van de valse luchtinlaat aan de voorzijde verschillen de zijkanten en de achterzijde weinig van het vorige model. Soms kan conservatisme een goede zaak zijn.
All the way around
Binnenin heeft Audi echter de evolutionaire keuze gemaakt. En wat een evolutie! Het op maat gesneden dashboard ziet eruit alsof het recht uit een conceptauto komt. Het zit vol met hoeken en lagen, en het integreert perfect het 10,1" scherm van het MMI-infotainmentsysteem. Het is zeker een verandering tegenover het oude model.
Alhoewel Audi zegt dat het vierde generatie hier en daar 3 cm groter is en meer ruimte biedt aan de passagiers, is het duidelijk dat de binnenruimte gewoon voldoende blijft, niet zozeer indrukwekkend. De kofferbak blijft op haar beurt onveranderd met een inhoud van 380 liter.
Precies in het midden
Onder de jurk neemt deze nieuwe generatie van A3 de basis op van het recente VW Golf, Skoda Octavia en Seat Leon, namelijk het MQB EVO-platform. Hetzelfde geldt voor de motoren. Voor de komst van een Plug-in Hybrid en CNG model later dit jaar moeten we het voorlopig doen met een benzinemotor (1,5 liter, 150 pk) en een 2,0-liter dieselblok in twee vermogensklassen (116 en 150 pk).
Met € 26.100 staat de Audi A3 in het midden van zijn segment. Dat wil zeggen dat hij net onder de BMW 1 Reeks en boven de Mercedes-Benz A-Klasse is geplaatst. Natuurlijk is, zoals gebruikelijk bij Audi, het sterke optiebeleid nog steeds van kracht.
Meer dynamiek
Zoals vaak het geval is met de huidige auto's, kan de rijervaring van een model sterk afhankelijk zijn van de gekozen opties. Adaptieve of niet-adaptieve demping, verstelbare of niet-verstelbare besturing, enz. De basis moet echter goed zijn. Dit is het geval voor deze nieuwe A3. Hier getest in een 35 TSFI-versie (1,5 liter, 150 pk, handgeschakelde versnellingsbak) met standaard ophanging, blijkt hij opmerkelijk homogeen te zijn.
Als het asfalt eenmaal onder de wielen schuift ontdek je een auto met een gezond chassis en voorspelbare reacties. De besturing is, hoewel relatief generisch, licht en direct. Het enige betreurenswaardige is dat de geluidsisolatie een beetje wazig is, vooral als het gaat om draaggeluiden. Daarnaast blijkt deze nieuwe A3 dynamischer te zijn dan zijn voorganger, terwijl hij toch zeer comfortabel blijft.
Bovendien kan soberheid ook worden toegevoegd aan de lange lijst van kwaliteiten. Onze test wordt afgesloten met een brandstofverbruik van 5,3 L/100 km. En dat is zonder met een pakje eieren onder het gaspedaal te rijden. Ter informatie: het gemiddelde brandstofverbruik van Audi is 4,8 L/100 km en de CO2-uitstoot is 111 g/km (NEDC 2,0).
Verdict
Hoewel Audi een erezaak lijkt te hebben gemaakt van de stijl en technologie van de nieuwe A3, zijn de Duitse ingenieurs niet vergeten om deze uit te rusten met een dynamischer maar toch comfortabeler chassis. Wat de prijs betreft, de A3 slaat de spijker op de kop.
Audi | A3 35 TSFI |
---|---|
Motor | 1.5 i4, benzine |
Kracht | 150 pk |
Koppel | 250 Nm |
0-100 km/u | 8,4 sec |
Topsnelheid | 224 km/u |
Verbruik | 4,8 l/100 km (NEDC 2.0) |
CO2 | 111 g/km (NEDC 2.0) |
prijs | 26.100 € |