Het blijft moeilijk te geloven dat Audi zijn producten nog weet te verbeteren, maar het is de Duitse constructeur naar ons aanvoelen toch opnieuw gelukt. Uiterlijk heeft Audi nochtans geen risico genomen. De nieuwe A3 is meer evolutie dan revolutie. Er is wel revolutie, maar die schuilt onderhuids.
Scherpe lijn
De A3 komt wat scherper uit de hoek dan voorheen, met zijn lange wielbasis (2,60 meter) en korte overhangen, zijn grote radiatorrooster en op chique 18-duims wielen. Langs de binnenkant valt op hoe ruim hij wel is. Opmerkelijk, want de buitenafmetingen zijn dezelfde gebleven. Vier volwassenen kan hij herbergen, al mag het op de achterbank best nog wat ruimer worden. In de koffer is normaal plaats voor 365 liter bagage – gemiddeld – wat met de achterbank plat 1.100 liter kan worden. Ook de bestuurderspost is er op vooruitgegaan. Het dashboard werd vlakker, en werkt luchtiger.
Een topper in de A3 wordt het vernieuwde multimediasysteem, weliswaar een optie. Het 11 mm dunne, 7 duim grote kleurenscherm klapt na een druk op de knop op, en valt op met zijn 3D-grafiek. Daarvoor is de Tegra-2-Processor verantwoordelijk, die ook in de Samsung Galaxy tablet terug te vinden is. De bediening verloopt via acht keuzetoetsen rond een kleine selectieknop. De touchpad uit de A8 is hier in de draaiknop geïntegreerd. Een geluidssysteem van Bang&Olufsen is eveneens in de optielijst terug te vinden.
Verbazend vlot
Als eerste trokken we op pad met de 1.6 TDI met 105 pk en 250 Nm, de spaarversie. Die voelt verbazend vlot, en klimt gretiger in de toeren dan in zijn voorganger. Al bij 1.500 opm gaat hij soepel vooruit, uitstekend begeleid door een manuele zesbak, voor het eerst beschikbaar met deze motor. De vlotheid is ten dele te verklaren door het verminderde gewicht, goed 50 kg. Een kortere overbrenging herleidt de sprint naar 100 km/u naar 10,7 seconden. Audi geeft voor deze versie een gemiddeld verbruik van slechts 3,8 l/100 km op. Vanaf de zomer volgt ook een 2.0 TDI met 150 pk en 320 Nm. Die verbruikt slechts 0,3 liter meer dan de 1.6 TDI.
Bochtenliefhebber
Toen de vorige A3 in 2003 werd voorgesteld, kreeg hij nog kritiek te slikken op zijn wegligging. Audi beantwoordde die kritiek gaandeweg met verbeteringen. Nu kiest Audi nadrukkelijker voor meer comfort in de basis set
De Belgische prijzen verwachten we binnen enkele weken, in Duitsland kost de nieuwe A3 1.2 TSI 21.600 euro.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Audi
Klik hier en zoek uw occasie Audi A3 tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Audi A3, en een selectie van tweedehandse