Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Audi A3 Sedan 2.0 TDI 150 – Alle vakjes ingevuld

Audi wil werkelijk van elk model een variant in zijn gamma hebben. Maar de Audi A3 Sedan is meer dan gewoon aanwezigheidspolitiek. Het merk hoopt dat het klassieke koffermodel de helft van de verkoop van de Audi A3 voor zijn rekening kan nemen.

Vandaar dat hij tot in de puntjes verzorgd voor de dag komt. Sinds zijn lancering in 1996 is de A3 een succes geweest voor Audi. Intussen zijn er al meer dan 3,5 miljoen stuks wereldwijd van verkocht en het model neemt zo’n 20 procent van Audi’s omzet voor zijn rekening. Dat percentage zou de komende jaren nog moeten toenemen, want het C-segment waarin de A3 speelt is nog een behoorlijke groei voorspeld. Niet alleen in Europa bovendien – waar de Golf-klasse traditioneel bovenaan staat – maar ook in de Verenigde Staten en in China. In beide landen is een klassieke koffer à la Volkswagen Jetta een must om succes te hebben. Vandaar dus de bestaansreden voor deze Audi A3 Sedan.

Nieuw koetswerk

Voorbeelden legio van constructeurs die in het verleden een hoogst onfraaie kont aan een hatchback hebben geboetseerd, maar dat is hier niet het geval. De Audi A3 Sedan oogt vloeiend en coherent. Achteraan is het zelfs moeilijk om het onderscheid te maken met die andere klassieke Audi met koffer: de A4. Toch is dit koetswerk, zonder dat het zo lijkt, volledig nieuw ontworpen. Met de Audi A3 Sportback deelt hij alleen de lichtblokken, het radiatorrooster, de deurklinken en de zijspiegels. Al het overige is nieuw, maar je moet naar de details kijken. Zo hebben de flanken meer welving, zijn de wielkasten een centimeter breder en is de hele daklijn herzien. Geen moeite is onbenut gebleven om de extra 15 centimeter overhang achteraan harmonieus te integreren in het A3-concept.

Identiek interieur

Het interieur is daarentegen wel volledig identiek aan de andere A3’s. De middenconsole blijft eenvoud uitstralen en wordt gedomineerd door een kleurenscherm dat uit schuift. Het geeft alle functies weer van het Audi Connect infotainment systeem, met onder meer  navigatie via Google Maps. Hoewel de afwerking en de materiaalkeuze zoals steeds perfect lijkt, ontsnapten toch enkele rammelgeluidjes uit onze testwagen.

Meer ruimte moet je niet verwachten. Maar dat betekent nog steeds dat achterin twee volwassenen plaats kunnen nemen want de hoofdruimte bleef gevrijwaard. De koffer groeit daarentegen met 60 liter aan ten opzichte van een Sportback: 425 liter tegenover  365 liter.

Plezant

Op weg dan, en het is met plezier dat we opnieuw achter het stuur kruipen van de 2.0 TDI met 150 pk en 320 Nm. Die geeft zijn vermogen lineair als steeds af en kan indien gewenst sportief uit de hoek komen. Hij stuurt neutraal en evenwichtig. Met de Magnetic Ride kan de bestuurder zelf uit enkele posities zijn rijvoorkeur selecteren. Dankzij star-stop en zijn standaard manuele zesbak blijft het gemiddeld verbruik beperkt tot 4,1 l/100 km (CO2: 107 gr/km).

Audi vraagt een meerprijs van 1.050 euro ten opzichte van de A3 Sportback voor de Sedan. Dat brengt de basisprijs op 27.150 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer