Deze A3 Sportback is de meest voor de hand liggende opvolger van zijn voorganger. Logisch ook, want met de eerste A3 Sportback had Audi een winnaar in de rangen. Dus doen we vooral door met het classicisme en het ‘single frame’ radiatorrooster, want Audi wil die klanten vooral niet tegen de haren in strijken. Er vallen dus uiterlijk geen verrassingen te noteren, of het moet zijn dat u voor de sportieve S-Line kit kiest, die deze keer meer om het lijf heeft. Bovendien beschikt hij dan over prachtige 18-duims velgen in twee tinten, die hem een zeer sportieve uitstraling geven.
Zachte cocon
Nee, het is pas in het interieur dat de veranderingen duidelijk worden. Om te beginnen is er een fel vereenvoudigde middenconsole, met een multimediascherm dat nu bovenaan uit het dashboard klapt. De wielbasis neemt met 6 cm toe tot 2,64 meter, en dat is vooral meer ruimte voor de passagiers achteraan en meer koffer: 15 liter meer bepaald. Dat betekent dat hij voortaan 380 liter slikt. De achterbank kan traditioneel in twee delen (60/40) plat, waardoor tot 1.220 liter vrijkomt. Dankzij de keuze voor leder in twee kleuren (optie) straalt de A3 meer klasse uit aan de binnenkant. En hoeft het gezegd: de afwerking is millimeter-precies.
Steeds online
Een premium product kan natuurlijk moeilijk anders dan de jongste technologiesnufjes op de optielijst te plaatsen. Dit betekent dat je de A3 Sportback kan laten uitrusten met een dynamisch onderstel met vijf mogelijke instellingen, of met verkeersbordherkenning. Maar vooral kan hij over een ongelofelijk uitgebreid multimediasysteem beschikken, met navigatie via Google Streetview, mailmogelijkheid en sms, maar ook Facebook, Twitter, de uurtabellen van de luchthaven, het weerbericht, enzovoort. Met dergelijke afleidingen aan boord, zijn de actieve cruise control met afstandssensor en het pre-sense systeem (dat maatregelen neemt wanneer het voelt dat een crash onvermijdelijk is) geen overbodige luxe. Maar laat het een Duitse traditie zijn: wil u van dergelijke snufjes genieten, dan mag u nog ettelijke duizenden euro’s toevoegen aan de basisprijs van 23.700 euro.
Motor, actie!
Vier motoren biedt Audi bij de lancering aan: 1.4 TFSI 122 pk, 1.8 TFSI 180 pk, 1.6 TDI 105 pk en 2.0 TDI 150 pk. In de lente van 2013 komen daar nog enkele motoren bij: 1.2 TFSI 105 pk, 1.4 TFSI 140 pk en 2.0 TDI 184 pk. Die laatste heeft koppel zat (380 Nm) bij zowat elk toerental. Samen met de DSG dubbele koppelingsbak met bedieningspeddels aan het stuur, blijkt hij de geschikte kompaan om de bochtige wegen in de heuvels rond Nice aan te vallen. De stuurprecisie en de efficiënte van het nieuwe MQB-platform (hetzelfde als de nieuwe Golf) samen met de Quattro-vierwielaandrijving maken dat je achter het stuur veilig plezier kan beleven. Bovendien blijft hij een hoog comfortniveau aanhouden. Jammer wel dat Audi de A3 Sportback niet heeft uitgerust met een ‘sound booster’ naar het evenbeeld van de A6 3.0 TDI biturbo, want zijn jammerlijke motorgeluid knaagt wel wat aan het rijplezier.