Van Audi zijn we intussen al gewend dat het merk de maatstaf zet qua materiaalkeuze en afwerking. Maar eenmaal in deze nieuwe A3 werden we toch even stil. De elegantie waarmee het navigatiescherm in en uit het dashboard schuift, de eenvoud van de middenconsole (haast retro!), de kwaliteit van de gebruikte materialen en vooral hun chirurgisch precieze inpassing, … daar kan geen enkele compacte middenklasser vandaag aan tippen. Neen, ook Mercedes niet met zijn nieuwe A-klasse.
Les wiskunde
Zijn weggedrag zet diezelfde toon verder. De voortrein heeft veel minder moeite dan bij de vorige A3 om in snel genomen bochten de juiste curve te volgen. Het onderstel is verbluffend evenwichtig. De rijlijn zo lineair dat we terug aan onze lessen wiskunde van vroeger moesten denken. Ga je met de A3 toch over de schreef, dan grijpt het ESP met de vingertoppen in. Haast ongemerkt. Met zijn drang naar perfectionisme geeft de nieuwe Audi A3 de concurrentie het nakijken, maar het vormt tegelijkertijd ook zijn zwakte: het rijplezier van de achterwielaangedreven 1-Reeks zal hij nooit evenaren.
Aangenaam duwtje
De motor, in dit geval de 2.0 TDI die werd doorontwikkeld tot 150 pk, is in een auto van dit kaliber natuurlijk een droomcombinatie. Vooral zijn koppel van 320 Nm (vanaf 1.750 tpm) zorgt voor dat aangename duwtje wanneer je terug snelheid moet opbouwen. De A3 is bovendien lichter dan zijn concurrenten (1.280 kg). Dat maakt hem sneller (9,3 seconden naar 100 km/u) en zuiniger (4,1 liter gemiddeld/106 gr CO2/km). Ons gemiddeld testverbruik lag rond de 6 liter. Enkel vanuit stilstand heeft de A3 soms moeite om de 150 pk op het asfalt te krijgen. De manuele zesbak schakelt zeer aangenaam en maakt het praktisch onmogelijk om fouten te maken bij het schakelen.
Nadelen?
Welja. Deze driedeurs is te krap om op een deftige manier achterpassagiers mee te nemen (oplossing: de Sportback). Zijn exterieurdesign brengt niks pit noch vernieuwing. De bediening van de MMI gebeurt fijntjes, maar staat te dicht bij de bestuurder waardoor je hem niet blindelings kunt aansturen. En laat je vooral niet kisten door zijn instapprijs van 26.350 euro. Met wat voor de hand liggende opties erbij zit je zo een flink eind boven de 30.000 euro voor je nieuwe A3. Veel geld toch…