Sinds dit jaar is de Audi A3 aan zijn vierde generatie toe, maar de Berline nog maar aan nummer twee. In 2013 introduceerde Ingolstadt immers voor het eerst een klassieke sedanvariant van zijn C-segmenter. Een schot in de roos, zo bleek. De A3 Berline schudde met zijn scherpe sportieve looks immers het duffe sedanimago van zich af en werd al snel even populair als de vijfdeurs-Sportback.
Maar dat gebeurde niet alleen bij Audi. In Stuttgart kende Mercedes immers hetzelfde succes met de A-Klasse en de eerste generatie van de CLA. En dat was ook München niet ontgaan: ging de vorige 1 Reeks alleen als achterwielaangedreven drie- en vijfdeurs door het leven, dan heeft de huidige 1 Reeks het gezelschap gekregen van een voorwielaangedreven 2 Reeks Gran Coupé. Inderdaad, de vierdeurscoupévariant van de 1 Reeks.
Voorzichtige evolutie?
Het betekent dat deze nieuwe Audi A3 Berline af te rekenen krijgt met meer concurrentie dan voordien. De Duitsers spelen voor de nieuwe generatie dus op veilig, en kiezen voor een voorzichtige stilistische evolutie van het ontwerp dat voordien goed scoorde. De nieuwe Berline volgt weliswaar de huidige Audi-designtaal met scherpe lijnen, plooien en veelhoeken, maar is wel meteen herkenbaar als A3 Berline.
Ook qua afmetingen verandert er eigenlijk weinig. De wielbasis en kofferruimte (425 liter) blijven ongewijzigd, terwijl er amper 4 centimeter in de lengte bijkomt (4,50 meter), 2 centimeter in de breedte (1,82 meter) en 1 centimeter in de hoogte (1,43 meter). De nieuwe A3 Berline glijdt wel beter door de lucht dan voorheen: de luchtweerstandscoëfficiënt daalde van 0,29 naar 0,25.
Gedeeld platform
Ondanks de gelijkaardige afmetingen staat deze tweede generatie van de Audi A3 Berline wel op een stevig geëvolueerd platform. Dat is uiteraard het MQB Evo-platform van de Volkswagen-groep, en ken je intussen van de nieuwe VW Golf, Skoda Octavia en Seat Leon. De grootste weggever dat dit platform ook onder de nieuwe Audi A3 huist, zie je binnenin. Schakel je automatisch, dan prijkt er op de middenconsole namelijk geen grote pook meer, maar een klein knopje. De verbinding met de versnellingsbak is immers niet langer mechanisch, maar elektronisch.
Verder is het verschil met zijn voorganger in het interieur groot, maar niet zo drastisch als in de VW Golf en Seat Leon. Je krijgt standaard weliswaar een digitaal instrumentenpaneel (10,25 duim, optioneel 12,3 duim), en een 10,1 duim groot infotainmentscherm dat je niet langer met een draaiknop bedient maar wel met een touchscreen. Gelukkig is de bediening van de klimaatregeling nog relatief klassiek opgevat, met duidelijke knoppen zodat je ze blindelings kunt bedienen.
De layout van het dashboard is iets meer barok dan voordien, de afwerkings- en assemblagekwaliteit zijn op niveau – al glipt er af en toe iets tussen de mazen van het net. Op vlak van connectiviteit heb je geen klagen, zolang je genoeg bijbetaalt: het besturingssysteem is sneller en krachtiger, de aansluitingsmogelijkheden voor je smartphone uitgebreider, en met Car-to-X communiceert de A3 zelfs met zijn omgeving. Als de infrastructuur het toelaat, uiteraard.
Allesdoener
Wij reden onze testrit met de 35 TFSI, Audi-taal voor de 1.5-viercilinder turbobenzine van 150 pk. Die vierpitter beschikt nog steeds over cilinderuitschakeling bij lage belasting, maar voegt daar nu ook milde hybride ondersteuning met een 48-voltcircuit aan toe. Volgens de WLTP-cyclus levert dat een verbruik op van 5,6 tot 6 l/100 km (afhankelijk van de uitvoering) en een CO2-uitstoot van 126 tot 137 g/km (idem). In de praktijk kwamen we net niet uit op 6 l/100 km.
In combinatie met de S Tronic-versnellingsbak met zeven verzetten (er is ook een manuele zesbak) wil deze 35 TFSI liefst zo weinig mogelijk toeren draaien. Hij schakelt dus snel doorheen zijn verzetten en houdt er zeker in de Comfort- en Auto-rijmodi een ontspannen rijstijl op na. Maar noem hem zeker niet traag: met 150 pk en 250 Nm, en nog eens 50 Nm extra als het mild hybrid-systeem een duwtje in de rug geeft, heeft de A3 Berline geen moeite om met het verkeer mee te kunnen.
Met 8,4 seconden naar 100 km/u is er ook een sportiever kantje aan deze Audi, al ben je voor de echt dynamische kant van de zaak zoals wel vaker bij de Duitse premiummerken aangewezen op de optielijst, voor bijvoorbeeld de sportophanging of adaptieve ophanging. In zijn standaarduitvoering rijdt de nieuwe A3 alleszins beheerst en voorspelbaar, en met een gezonde dosis scherpte. De ophanging is op zijn beurt Duits: iets te droog voor sommigen, perfect gecontroleerd voor anderen. De geluidsisolatie is top: de 35 TFSI laat zich alleen onder belasting duidelijk horen.
Conclusie
De Audi A3 Berline heeft alles in zich om opnieuw een succesnummer te worden: een gezond weggedrag, kwalitatieve afwerking, scherpe looks en moderne connectiviteit. De 35 TFSI is daarbij een aangename benzinemotor: soepel en stil, en bovendien relatief zuinig. Alleen is er uiteraard de prijs: voor deze 35 TFSI leg je al vlot 30.000 euro neer, en daar komt uiteraard nog flink wat bij als je je laat gaan in de optielijst. Maar dat is bij de Duitse premiummerken nooit anders geweest.