Elke liefhebber van open rijden weet het: het zijn niet de meest warme dagen die de meest aangename zijn om open te rijden. Het maakt niet uit wanneer de wind wat frisser is, met de ruiten omhoog en het windnet op zijn plaats zit je vooraan in de Audi A3 Cabriolet perfect beschut voor windturbulentie en koude. Dan heb je ook geen enkel excuus meer om het vouwdak gesloten te laten wanneer de eerste zonnestraal zich laat zien.
Nauwelijks gewijzigd
De Audi A3 cabrio kreeg samen met de andere koetswerkvarianten een restyling die hem meer aansluiting geeft met de jongste Audi A4. Dat zie je aan de stijl van de lichtblokken vooraan, met de uitsparing onderaan, aan de voorbumpers met bijkomende details en aan de fijnere achterlichten. Allemaal hulpmiddelen om de familiebanden in de verf te zetten. De wijzigingen in het interieur zijn nog fijner, waarmee hij de onbetwiste referentie blijft in zijn segment in afwerkingskwaliteit en gekozen materialen. De grootste vernieuwing is de introductie van de Virtual Cockpit die we al kennen uit de TT. De traditionele tellers ruimen baan voor een groot, naar eigen smaak in te delen TFT-scherm. Dankzij het grote oppervlakte kan je een heel ruim kaartbeeld projecteren via Google Maps, wat erg praktisch blijkt in het gebruik. Maar voor deze optie moet je wel de GPS Plus navigatie aanklikken, net als de aanraakgevoelige bediening van het MMI-systeem, wat de factuur opdrijft met 3.333 euro.
Met het dak op zijn plaats beschik je over een best genereuze koffer van 320 liter groot. Die kan je nog uitbreiden door de leuningen van de achterbank weg te klappen. Maar met het vouwdak weggeborgen in de koffer is het een ander verhaal. Toch blijft onder het dak nog voldoende plaats over om enkele koffers op te bergen, maar dan uitsluitend handbagage.
Lawaaierig maar zuinig
We kregen de Audi A3 Cabriolet mee naar huis met de kleinste motor, de 1.6 TDI met 110 pk. Die blijkt nog steeds rumoerig, zeker wanneer je met het dak open rijdt. Zelfs in gesloten vorm zouden we toch aanraden om te opteren voor de bijkomende geluidsisolerende laag in het dak, vooral omdat deze ook de windgeluiden nog wegdrukt. Wanneer je rekening houdt met zijn beperkte mogelijkheden en de last van 1.420 kilogram die hij in beweging moet brengen, toont de 1.6 TDI zich eigenlijk zeer gewillig. Zijn grootste beperking blijft zijn beperkte trapkracht onder 1.500 opm, het toerental waarbij hij de volle 250 Nm ter beschikking krijgt. Vervolgens duwt hij lineair tot 3.000 opm.
Je moet het rijplezier dus niet zoeken in de pure prestaties maar in het comfort dat dit uitstekende onderstel genereert. Onze testwagen kwam met de Drive Select, waarbij je kan kiezen tussen comfort, efficiëntie en sport, al begrijpen we de zin van die laatste niet in deze configuratie. In de sportafwerking krijg je die Drive Select standaard mee. Een laatste pluspunt is het verbruik dat perfect beheersbaar blijft dankzij een goed gespreide zesversnellingsbak. We sloten onze test af met een gemiddelde van 5,6 l/100 km.
Audi A3 Cabriolet 1.6 TDI |
---|
Viercilinder turbodiesel, 1.598 cc |
110 pk tss 3.200 – 4.000 opm |
250 Nm tss. 1.500 – 3.000 opm |
0-100 km/u: 11,4 sec |
Top: 200 km/u |
Verbruik: 4,0 l/100 km |
Testverbruik: 5,6 l/100 km |
CO2: 108 gr/km |
Prijs: 31.590 euro |