De Volkswagen-groep is de koning van de schaalvoordelen, maar dat is niets nieuws. Met de komst van de nieuwe Golf werd ook de meest recente evolutie van het moduleerbare MQB-platform geïntroduceerd, dat het achtervoegsel “EVO” meekreeg. Europa wil de CO2-uitstoot verminderen, dus die geüpdatete basis profiteert volop van elektrificatie, meer bepaald van plug-inhybrides. De Audi A3 kan zijn gamma daardoor vergroenen.
Zie Volkswagen
Net als de vorige generatie neemt de huidige A3 het moduleerbare platform van de Volkswagen-groep over. Alleen heet de plug-inhybride versie nu niet langer E-Tron, maar TFSI e, met dezelfde kleine ‘e’ als de hybridemodellen van bij Mercedes. De naam verandert dan wel, de technologie blijft dezelfde. Zo krijg je nog steeds een 1,4 liter grote benzinemotor van 150 pk, gekoppeld aan een elektromotor van 80 kW (110 pk), die in de S Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling is ingewerkt. Net als voordien produceert die 40 TFSI e een systeemvermogen van 204 pk en 350 Nm. Uit dezelfde ingrediënten halen de Duitse ingenieurs enkele pk’s meer voor de 45 TFSI e. Met 245 pk zet die versie zich naast de Golf GTE en de Cupra Leon e-Hybrid.
60 kilometer
In de aandrijflijn wijzigt er dus niets, maar in de opslag wel. Onder de achterbank huist er immers een lithium-ionbatterij van 13 kWh. Daardoor moet deze Audi A3 Sportback officieel 67 kilometer ver geraken. Dat is meestal ook het moment in de rijtest van een plug-inhybride waarop we zeggen dat het in de praktijk een flink stuk minder is. Maar dat is nu niet het geval. Ondanks de lage temperaturen begin dit jaar geraakte onze A3 Sportback 40 TFSI e op elektriciteit 60 kilometer ver.
Dat rijbereik haalt het officiële verbruik flink naar beneden (1,5 l/100 km volgens de WLTP-cyclus), maar in de praktijk hangt dat af van hoe vaak je oplaadt. Na een week en 600 kilometer zonder opladen haalde onze test-A3 een gemiddeld verbruik van 6,2 l/100 km.
Compromis
Net als alle hybrides heeft ook de A3 enkele compromissen moeten sluiten. Door de grote batterij verhuisde de brandstoftank naar onder de koffervloer, waardoor de kofferruimte krimpt tot 280 liter. De adaptieve ophanging is een ander slachtoffer van die evolutie, en ook het weggedrag ligt in dezelfde lijn. Met volle batterij lijkt de cavalerie onder je rechtervoet te bestaan uit gewillige paarden, dankzij het instantkoppel van de elektromotor. Als de batterij leeg is, heb je een ander verhaal. De benzinemotor lijkt op zijn eentje minder geschikt om de 1.635 kilogram van de hatchback voort te duwen dan wanneer hij steun krijgt van de elektromotor. Hij is wel netjes gedempt dankzij een goeie geluidsisolatie, zoals je van een premiumproduct verwacht.
Conclusie
Met een prijskaartje van 38.190 euro is de nieuwe Audi A3 Sportback 40 TFSI e net iets duurder dan de krachtigste dieselmotor in het gamma. Hij is wel zo’n 2.000 euro minder duur dan zijn concurrent bij Mercedes, de A 250 e, zet dezelfde prestaties neer en beschikt over een degelijk elektrisch rijbereik.