Het merk met de vier ringen was de pionier van de vierwielaandrijving voor gebruik op de weg en bracht ook de hybride aandrijving naar het racecircuit. Maar vreemd genoeg sijpelt deze laatste technologie zéér traag door naar het productiegamma. Goed, er bestaan wel al hybride varianten van de Q5 en de A8, maar echt innovatief ging Audi op dit vlak nog niet tewerk. Van een plug-in hybride, die toch al in het aanbod van verscheidene merken zit, was bijvoorbeeld nog geen spoor. Tot nu dus met de A3 Sportback e-tron. De verklaring is dat Audi even de kat uit de boom wou kijken en meteen met een matuur product op de proppen wou komen. Een echte verrassing is de keuze voor de A3 trouwens niet, want de ontwikkeling gebeurde binnen de VW-groep, waarin ook Volkswagen weldra zijn Golf GTE plug-in hybride lanceert.
De A3 Sportback e-tron maakt op zijn beurt gebruik van de bekende 1.4 TFSI met 150 pk, waarbij tussen het blok en de S-Tronic-zestrapsautomaat een elektromotor met 102 pk werd geplaatst. Die combinatie brengt 204 pk en 350 Nm op de voorwielen. Inderdaad, geen Quattro-vierwielaandrijving voor deze A3. Maar uitstel is geen afstel, want later op het jaar krijgt de Q7 wel een Quattro plug-in hybride.
Met een sprint van 0 tot 100 km/u in 7,6 sec. en een top van 222 km/u is duidelijk dat deze ‘groene’ auto over sportieve genen beschikt. Toch functioneert de hybride A3 ook erg zuinig met een normverbruik van … 1,5 l/100 km. Dat levert een CO2-uitstoot van slechts 35 g/km op, waardoor deze Audi fiscaal erg interessant wordt. Het geheim hiervoor schuilt natuurlijk in het plug-in concept, waarmee je de lithium-ion-batterij van 8,8 kWh telkens oplaadt via het stopcontact achter het merklogo in de neus. Zuiver elektrisch raakt de A3 e-tron 50 km ver. Een oplaadbeurt duurt 3u45 aan een gewoon stopcontact of 2u15 aan een snellader.
Doordachte rijstijl
Deze spectaculair lage verbruikswaarden zal je enkel realiseren als je de A3 e-tron doordacht gebruikt en vooral in de periferie rondsnort. Dat wil zeggen steeds met een volle batterij vertrekken en anticiperend rijden, zodat zo vaak mogelijk stroom geregenereerd kan worden om de cellen weer bij te laden. Wie veel snelwegkilometers aflegt, zal daarom nog steeds beter af zijn met een diesel, want aan deze plug-in hybride hangt een stevig prijskaartje van zo’n 38.000 euro. Geheel in de lijn van wagens met een gelijkaardig concept, maar desalniettemin ruim 10.000 euro duurder dan een zelfontbrander uit het A3-gamma.
Stille start
Aan het stuur merk je totaal niet dat je met zo’n hoogtechnologische plug-in hybride onderweg bent. En dat is positief bedoeld. Het rijden gebeurt als met een gewone automaat. Het pookje in D schuiven, gasgeven en remmen, meer is er niet aan. Het belangrijkste verschil is dat de verbrandingsmotor meestal muisstil blijft als je van start gaat. Enkel als de batterij vrijwel leeg is of je het rechterpedaal volledig intrapt springt de benzinemotor bij.
Het is erg belangrijk om de vier rijmodi gepast te gebruiken om zo het verbruik en de uitstoot te beperken. Je hebt de keuze uit: EV - 100% elektrisch, Hybrid Auto - dan functioneert het systeem zo efficiënt mogelijk, Hybrid Hold - hiermee wordt de batterijlading gespaard, en Hybrid Charge - dan wordt de batterij zo snel mogelijk bijgeladen.
De werking van het hybride systeem kan je steeds volgens op het display op het dashboard en optimaliseren via een app, die toelaat de A3 vanop afstand onder meer op te laden of vooraf te verwarmen.
De vijfdeurs is in dagelijks gebruik zeer functioneel, ook al verlies je wel wat koffervolume (inhoud 280 l) doordat de benzinetank onder de koffervloer zit omdat het 120 kg wegende batterijpakket een plaats onder de achterbank kreeg.
Besluit: goed, maar niet goedkoop deze Audi A3 Sportback e-tron.