Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi A4 Allroad 3.0 TDI – Voor moddersnobs

Wie de Audi A6 Allroad kent, kon niet anders dan licht ontgoocheld zijn met de vorige Audi A4 Allroad. Een misser die Audi met het nieuwe model heeft rechtgezet.

Bij Audi is het Allroadverhaal begonnen met de A6. Een alleterreinbreak naar het beeld van de Volvo XC70 en de Subaru Legacy. Hij debuteerde nog voor de SUV-hype.

Fashion statement

De SUV heeft ergens breaks als de Allroad overbodig gemaakt, en toch blijven ze koppig bestaan. Ze zijn een fashion statement, een modegril die net voldoende mensen overtuigt om te blijven bestaan. Audi zal de Q2 oneindig veel belangrijker vinden, maar heeft tegelijk toch voor een opvolger gezorgd voor de A4 Allroad.

Waar de vorige A4 Allroad door de mand viel als een Avant met wat bijkomend plastic, heeft Audi nu de stijl veel meer in lijn gebracht met die van de grote Allroad. Zijn radiatorrooster met grote, verticale lamellen valt beter op. De matrix-ledlichten zijn duur (2.268 euro bovenop) maar wel klassevol. De A4 Allroad heeft intussen een regelbare ophanging gekregen, maar die laat niet toe om de rijhoogte te wijzigen. Standaard komt de A4 Allroad wel met diverse rij-instellingen. Daarbij ook een setting die de vierwielaandrijving afstemt op offroadgebruik. Je moet dus geen schrik hebben, deze jongen houdt wel van een modderbad.

5,5 liter is voldoende

De keuze voor een 3.0 TDI zescilinder in een Audi A4 is dezer dagen allerminst vanzelfsprekend. Met 218 pk vraagt hij een flink offer aan vadertje Staat. Maar in ruil krijg je de meest relaxe rijbeleving denkbaar. Hij heeft steeds power op overschot, al durft de S-Tronic zeventraps dubbelekoppelingsbak in de sportstand al eens twijfelen over het juiste verzet. Maar eens je de koppelgolf van 400 Nm bereikt bij 1.250 opm, surft hij moeiteloos door het verkeer. Bovenal, bij gewoon gebruik toont deze 3.0 zich bijzonder zuinig. Hij stelt zich tevreden met een gemiddelde van 5,5 l/100 km, een cijfer waarmee hij heel wat kleinere motoren belachelijk maakt.

Het zal ergens het lot van een Allroad blijven, dat hij steeds een fijnproeversauto zal zijn. Ten opzichte van een Audi Q5 is hij natuurlijk iets minder praktisch. Toch heeft Audi met de nieuwe A4 ook op dat vlak grote vooruitgang geboekt. De grotere kofferinhoud is merkbaar, en die maakt een heel verschil. Terwijl hij in de praktijk toch makkelijker te manoeuvreren valt dan pakweg zo’n Q5.

De prijs van verwennerij

Met een basisprijs van 50.210 euro is er geen ontkomen aan, deze Audi A4 Avant Allroad is voer voor snobs. Mensen die zichzelf graag verwennen, zullen er wel bij varen. Let wel, de rekening loopt snel op wanneer je in de optielijst duikt. De knappe virtual cockpit? Bijbetalen. Het slimme MMI-navigatiesysteem met touchpad bediening op de draaiknop? Bijbetalen.

Je betaalt een zware prijs voor om de ultieme moddersnob te mogen zijn, maar wanneer is dat ooit anders geweest? Ons heeft hij alvast helemaal gecharmeerd, met bijvoorbeeld zijn lichtjes onder de deur die vooraan ‘quattro’ op de grond projecteren en achteraan het Audi-logo. Deze gast weet wat stijl is.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer