Abracadabra, hier is de nieuwe Audi A4. We kijken intussen al aan tegen de negende generatie van een berline die Audi in 1971 liet debuteren als Audi 80. Pas in 1994 ruilde Audi die badge in voor ‚A4’. Volgens Audi hebben al 12 miljoen klanten hun weg gevonden naar een nieuwe A4 of 80. In die zin heeft Audi er ook nooit een geheim van gemaakt dat de nieuwe generatie beter moet doen dan de oude. We gaan het hier maar meteen toegeven, de test heeft duidelijk gemaakt dat Audi ons opnieuw heeft verbaasd.
Wat is er nieuw?
De kritiek is bekend: de Audi A4 straalt geen originaliteit uit. Hij evolueert alleen zachtjes van de ene generatie naar de volgende. De kritiek is terecht. De nieuwe Audi A4 krijgt een strakker radiatorrooster, herwerkte lichtblokken en een dynamischer profiel. Maar dat vertelt niet het volledige verhaal. Want van de ene generatie naar de volgende is deze Audi A4 2,5 cm langer geworden (4,72 meter), 1,6 cm breder (1,84 meter) en is de wielbasis 1,2 cm langer (2,82 meter). Daarbij stipt Audi nog aan dat de A4 het meest aërodynamische koetswerk in zijn klasse heeft, met een Cx van 0,23. Deze nieuwe Audi A4 rust voor 90 procent op het nieuwe modulaire platform en wint zo 110 kilogram op de weegschaal ten opzichte van zijn voorganger. Niet slecht.
Zachte hi-tech cocon
Wie aan boord stapt, kan niet naast de verbeteringen kijken. Dit interieur is meer dan ooit premium en het heet je overtuigender welkom aan boord dan de stralendste Scandinavische stewardess. Achteraan vind je meer plaats. Audi heeft de keuze gemaakt om resoluut modern te gaan met de boordplank, maar heeft ook alleen de beste materialen een plaats gegund in het interieur. Je raakt met plezier alle hoekjes en kantjes aan met je vingertoppen, of wrijft over de stoffen. Dit is klasse. Een gevoel dat nog versterkt wordt door de virtuele cockpit, door het infotainmentsysteem MMI of door de mogelijkheden om tot dertig rijhulpen te activeren. Daarbij heb je onder meer de adaptieve cruise control die in de file tot 65 km/u autonoom kan rijden. De parkeerhulp heeft voldoende aan 20 cm tussen de bumpers om te kunnen manoeuvreren. Magisch niet? Vanuit een praktisch oogpunt zien we dat de koffer 480 liter aan kan en dat de laadopening een meter breed is.
Ruime keuze
Audi laat keuze uit 7 motoren. Bij de benzine starten de debatten met de 1.4 TFSI met 150 pk. De 2.0 TFSI komt met 190 pk en met 252 pk. Bij de diesel krijg je de 2.0 TDI met 136 pk, 150 pk en 190 pk. Er is ook nog de 3.0 V6 TDI met 218 pk of 272 pk. Audi rekent voor dat het vermogen gemiddeld 25 procent steeg, terwijl het verbruik volgens de officiële cyclus met 21 procent daalde. Je kan opteren voor quattro vierwielaandrijving, en afhankelijk van de motor is er keuze uit een manuele zesbak, S-Tronic (DSG) en Tiptronic (automaat). Een mooi aanbod, toch?
Sportieve aard
Voor deze eerste kennismaking ging onze aandacht uit naar de 2.0 TFSI Ultra met 190 pk. Audi geeft een gemiddeld verbruik op van 4,2 l/100 km, voor 109 gr/km CO2. Terwijl hij ook 100 kan halen in 7,3 seconden en een top van 240 km/u. Hij stuurt kwiek dankzij de adaptieve ophanging, geeft een gevoel van sublieme veiligheid en is fluisterstil. De Audi A4 is een berline waar de BMW 3-serie en de Mercedes C-klasse het warm en koud tegelijk van krijgen. Voor de basis A4 moet je rekenen op een prijs van 29.950 euro. Hij is in november in de concessies te vinden, samen met de A4 Avant.