We konden recent nog maar voor het eerst kennismaken met de nieuwe Audi A4. Wie onze test gelezen heeft, weet dat hij ons niet onberoerd gelaten heeft. Nu krijgen we de sleutels toegeworpen van de nieuwe break - nog steeds Avant bij Audi - die binnenkort in de showrooms landt. Op hetzelfde moment als de berline, eigenlijk.
Toeval heeft er niets mee te maken. In België is de Avant de betere verkoper van de twee. Bij de vorige generatie Audi gingen er voor elke 40 berline A4’s 60 A4 Avants de deur uit. Of u nu op zoek bent naar een comfortabele break waarmee u jaarlijks tienduizenden kilometers aan elkaar kan breien, of gewoon wanneer u op zoek bent naar een pleziertje, in beide gevallen raden we u van harte aan een blik te werpen op de krachtigste keuze in het dieselaanbod. Wanneer Audi A4 Avant samengaat met V6 TDI 272 pk, én quattro vierwielaandrijving, dan word je tot in het diepst van je poriën. Er is zelfs plaats voor sport.
Avant = familiekeuze
Natuurlijk, voor we verdergaan moeten we eerst even de praktische details afhandelen. Wat het interieur betreft, kan dat snel. Er is geen verschil met het prachtige premium interieur dat ons ook al bij de voorstelling van de Audi A4 berline beviel. Hij beschikt over dezelfde uitrustingen. We hoeven dus niet nog eens de loftrompet te steken over de virtuele cockpit en het dertigtal rijhulpen.
Goed, dat geeft ons even de tijd om stil te staan bij de verschillen in de koffer tussen deze en de vorige generatie A4. Natuurlijk is die praktisch en ontworpen met gebruiksgemak in gedachten. Ten opzichte van de vorige generatie, wint de nieuwe Audi A4 Avant 15 liter aan kofferruimte. Dat brengt de inhoud van de koffer van de nieuwe A4 Avant op een interessante 505 liter. De achterbank kan in drie delen (40/20/40) neer, waarna er 1.510 bruikbare liters vrijkomen. Dankzij het pack met kofferhandigheidjes, kan je de koffer indelen zoals het je uitkomt. Er zijn riemen, telescopische staven en een tapijt dat je kan omkeren, om modderige schoenen te ontvangen na de boswandeling. Of de golden retriever. Objecten laden kan makkelijk: de koffer is 1 meter breed en de laaddrempel ligt slechts op 63 cm. Goed gezien. Bovendien volstaat een simpele ‚swipe’ met je voet onder de bumper om de koffer te openen. Maar daarvoor moet je al wel naar de optielijst.
Levendig en efficiënt
Al na enkele kilometers achter het stuur van de Audi A4 Avant begrijp je waarom het merk met de A4 vooralsnog is weggebleven van downsizing in het motorenpallet. De 2.0 V6 TDI met de quattro vierwielaandrijving en de achttrapsautomaat toont zich een gedroomde combinatie. Hij heeft trekkracht in overvloed - 600 Nm tussen 1.500 en 3.000 opm - maar bezoekt al even graag de top van de toerenband. De bak schuift elk van de acht verzetten haast geruisloos in. Het perfecte geluk draagt vier ringen. En wat doet de vierwielaandrijving? Zoals gewoonlijk houdt die de Audi aan het asfalt geplakt. Hij biedt je een vrijkaart voor de smalle, bochtige wegjes en weet de piloot in jou tevreden te stellen.
Het enige wat we ons beklaagden was de voor verbetering vatbare geluidsisolatie, en de enkele trillingen die we voelden aan de middenconsole. Met een gemiddeld testverbruik van om en bij 7 l/100 km en knalprestaties (0 tot 100 km/u in 5,4 seconden), heeft hij geen enkele moeite om ons een glimlach om de lippen te toveren. De prijs van deze Audi A4 Avant? Ahum, 50.350 euro. De prijs van de liefde…