Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi A4 Avant – Ruimer, dynamischer en luxueuzer

De nieuwe Audi A4 Avant is langer en breder, biedt meer bagageruimte en bovendien meer dynamiek. Als vanouds biedt Audi de A4 Avant aan met een breed gamma aan motoren en transmissies waaronder enkele nagelnieuwe krachtbronnen.

Met een optielijst die bestaat uit tal van comfortabele en luxueuze extra’s schuift de nieuwe A4 Avant weer een plaatsje door naar boven. Tijdens eerste testritten op het Spaanse eiland Ibiza ondervonden wij dat de A4 Avant zelfs in de buurt van de A6 komt. Audi schermt al jarenlang met de kreet; 'Beautifull estate cars called Avant'. Zonder enige schaamte geeft de fabrikant uit Ingolstadt daarmee aan dat Audi's Avant-modellen er simpelweg zeer goed uit zien. Maar dat de vorm niet altijd ten goede is gekomen aan het ruimte-aanbod werd met de vorige generatie van de A4 Avant duidelijk. De auto was mede door zijn design en rij-eigenschappen immens populair, maar een ruimtewonder was het niet. Het was dan ook de periode waarin de term 'lifestyle-combi' ontstond; stationwagons met een prachtige lijnvoering, maar een beperkt ruimte-aanbod. De nieuwe A4 Avant mag die naam wat design betreft terecht dragen, maar is qua ruimteaanbod enorm gegroeid en een volwaardige stationwagon geworden.

Dynamische lijnvoering

Wanneer we om de auto heen lopen valt zijn dynamische lijnvoering op. De koplampen zijn een staaltje designkunst waarbij oog voor detail zeer belangrijk is geweest. Maar ook de single frame-grille, de brede schouderpartij en de vorm van de zijruiten dragen bij aan het dynamische voorkomen. Het geheel oogt sportief en tegelijkertijd elegant.

In alle opzichten gegroeid

Audi heeft goed geluisterd naar de markt en de A4 Avant is in alle opzichten gegroeid. De lengte nam met 16 cm toe tot 4.70 cm, de auto groeide in de breedte en de spoorbreedte namen vóór en achter toe. Bovendien groeide de wielbasis met 11 cm tot 2.80 m. De groei is voornamelijk in het interieur duidelijk te merken. De inzittenden voorin nemen plaats op heerlijke stoelen die naar keuze van sportieve vorm zijn. De stoelen en het stuurwiel zijn dusdanig goed instelbaar dat er kan worden gekozen voor een luie houding of juist een heel sportieve zit. Ergonomisch is er werkelijk niets op aan te merken en is elk knopje gepositioneerd daar waar je het verwacht. Nog steeds zeer mooi is het MMI-systeem wat met een aantal centrale knoppen zorgt voor de bediening van het navigatiesysteem, het audiosysteem en tal van voertuiginstellingen. De passagiers op de achterbank profiteren het meest van de toegenomen wielbasis. De beenruimte is nu dik in orde.

Bagageruimte met 490 liter inhoud

Het grootste verschil ten opzichte van de A4 sedan vinden we uiteraard als we naar de achterzijde lopen. De achterklep opent (optioneel) geheel elektrisch. Het afdekscherm is simpel wegklapbaar waarna zich een bagageruimte met 490 liter inhoud openbaart. Daarmee is de A4 Avant ruimer dan zijn directe concurrenten; de Mercedes C-klasse Estate en BMW 3-serie Touring. En dat is voor het eerst. Om de bagage vast te zetten is een optioneel bagagepakket leverbaar met diverse haken, ogen en rails waarmee het schuiven van de inhoud wordt voorkomen. Wanneer de afdekvloer wordt omgedraaid komt een plastic bak tevoorschijn waarop bijvoorbeeld vuile schoenen of een duikuitrusting kan worden neergezet. Wie in een handomdraai de achterbank in twee ongelijke delen neerklapt beschikt over 1.430 liter bagageruimte.

Motorengamma

Het motorengamma is als vanouds zeer uitgebreid. Het benzinegamma bestaat uit de nieuwe 1.8 TFSI met 120 en 160 pk, de compleet nieuwe 2.0 TFSI met 180 en 211 pk en de 3.2 V6 met een vermogen van 265 pk. Het dieselgamma start met een 120 pk sterke variant van de nieuwe 2.0 TDI-motor die voortaan is voorzien van common-rail techniek. Deze krachtbron is overigens ook leverbaar met 143 en 170 pk. De top wordt gevormd door de beide V6 TDI-motoren met een vermogen van respectievelijk 190 en 240 pk.

Audi Drive Select

Wij begonnen onze testsessie met de topdiesel 3.0 TDI V6 voorzien van quattro-vierwielaandrijving en de meest begeerlijke (sportieve) opties. De motor ontwikkelt een vermogen van 240 pk en een koppel van 500 Nm waardoor er nimmer gebrek aan vermogen is. De Tiptronic automaat schakelt nagenoeg onmerkbaar en de motor is opvallend stil. Doordat ons testmodel ook nog eens is voorzien van Audi Drive Select in combinatie met elektronisch geregelde dempers en Dynamic Steering, voor een zeer direct stuurkarakter, rijdt deze variant scherp, sportief en dynamisch. Met Audi Drive Select is het mogelijk om met een druk op de knop de instellingen van de motor, de versnellingsbak, het onderstel en de besturing aan te passen van comfortabel naar sportief. Het systeem zorgt ervoor dat een compromis tussen comfort en sportiviteit verleden tijd is. Op slechte wegen kies je bijvoorbeeld voor de instelling comfort waarmee de auto merkbaar zachter is geveerd. Wie een sportieve bui heeft schakelt de functie 'Dynamic' in en profiteert dan van een zeer direct karakter van de motor, de versnellingsbak, de besturing en het onderstel. De bochtige wegen op Ibiza waren voornamelijk met deze variant dan ook een feest.

Stille TDI-motoren

Compleet nieuw is de 2.0 liter TDI-motor met een vermogen van 170 pk. Het koppel van 350 Nm zorgt ervoor dat zelfs bij de wat steilere hellingen op het Spaanse Ibiza eigenlijk nooit gebrek aan vermogen is. De handgeschakelde zesbak laat zich soepel en direct door de versnellingen loodsen en de motor is opvallend stil. Tijdens het rijden hoor je enkel wat rolgeluiden, maar het blijft zeer stil aan boord van de A4 Avant. Pas bij hogere toerentallen wordt hoorbaar dat hier een dieselmotor aan het werk is. Datzelfde geldt voor de 2.7 V6 TDI-motor die een vermogen van 190 pk en koppel van 400 Nm op de voorwielen overbrengt. Dankzij de standaard gekoppelde Multitronic-automaat ontpopt deze auto zich als een acceleratiewonder. Voor je gevoel nog meer dan de 3.0 liter TDI sleurt de 2.7 litermotor de auto zonder enige vertraging naar hoge snelheden. Onze laatste rit maken we met de compleet nieuwe 2.0 liter TFSI-motor met een vermogen van 211 pk. Waar de TDI-motoren opvallend stil zijn realiseert deze benzinemotor een brutale grom. Met 211 pk weet hij de A4 Avant in slechts 6,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te accelereren en een topsnelheid van 238 km/h te realiseren. Aangezien de 2.0 liter motor enkel de voorwielen aandrijft veroorzaakt dat wel wat problemen. Hij heeft zelfs op het droge wegdek op Ibiza moeite om in de eerste en vooral tweede versnelling zijn vermogen kwijt te kunnen. Bij vol accelereren - wat zorgt voor een heerlijke duw in de rug en daardoor zo verslavend is - heeft de tractiecontrole merkbaar veel werk om de wielen niet te laten doorslaan. Bovendien merk je een zoekerig karakter in het stuurwiel waardoor quattro-vierwielaandrijving niet overbodig zal zijn. Wie in snelle bochten op het gas gaat merkt dan ook dat deze variant de buitenkant van de bocht op gaat zoeken. Bovendien zijn de modellen die niet zijn voorzien van Dynamic Steering naar onze mening wat te licht in het stuurwiel.

Conclusie De nieuwe Audi A4 Avant heeft een flinke stap opwaarts gemaakt. Waar bij het vorige model nog wat aan te merken was op het ruimteaanbod en het soms wat te stevige onderstel heeft Audi deze kenmerken in alle opzichten verbeterd. De nieuwe A4 Avant heeft de grootste bagageruimte in vergelijking met zijn concurrenten, heeft voldoende ruimte voor de achterpassagiers en beschikt over praktische opbergsystemen voor de 490 liter metende bagageruimte. Bovendien is de dynamiek naar een nog hoger niveau getild en werd tegelijkertijd ook het comfort verbeterd. Vooral wanneer voor Audi Drive Select wordt gekozen er is van een compromis tussen comfort en sportiviteit geen sprake meer. Je hebt simpelweg de keuze. Uiteraard is de auto leverbaar met tal van krachtige en stille motoren, is de optielijst zeer uitgebreid en is de afwerking van het inmiddels welbekende Audi-niveau. De optielijst is zeer uitgebreid en bestaat uit zaken die we vooral in het hogere segment aantreffen. Denk hierbij aan Adaptieve cruise control, stoelventilatie, elektronische demperregeling, een elektrisch te bedienen achterklep en een achteruitrijcamera. Dat alles wordt gecombineerd met een design dat staat voor sportiviteit, dynamiek en elegantie. Beautifull estate cars definitely called Avant!

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer