Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Audi A5 – Een grote reiziger

Een atletische lijn, krachtige motoren en hi-tech snufjes, veel meer was er niet nodig om de Audi A5 nog aantrekkelijker te maken.

De Audi A5 Coupé is al sinds zijn aantreden in 2007 één van de knapste verschijningen in het autolandschap. Deze tweede generatie drukt zijn designstempel nog wat dieper door, maar introduceert ook heel wat nieuwe technologie die voordien voor de hogere klasse bestemd was.

Knapper

Bij zijn statische onthulling waren we nog de mening toegedaan dat de Audi A5 Coupé vooral zachtjes verder borduurde op zijn bekende thema’s. Maar wanneer je hem door het verkeer ziet laveren, vallen toch aanzienlijke verschillen op. De lijn blijft meteen herkenbaar, maar hij straalt toch meer charisma uit dan voorheen. Zijn agressiever gepende gezicht, de welvingen in de motorkap en de plooien op zijn flanken bevallen ons uitermate. Zijn ‘lichtsignatuur’ in de koplampen heeft stijl. Audi geeft nog mee dat de nieuwe A5 gegroeid is met enkele centimeters, maar dat zowel de passagiers vooraan als die achterin daarvan profiteren. Ook de koffer groeit nog met 10 liter aan, tot 465 liter. Dat is voldoende voor wie met twee volop wil kunnen genieten van zijn ‘gran turismo’ karakter.

Reigersgemoed

Die GT-sfeer tref je ook aan boord aan. De Audi verwelkomt zijn inzittenden vooraan even goed als die achteraan. De twee zitplaatsen achteraan zijn mooi ontworpen, maar je moet ook geen illusies koesteren: twee basketters zal je daar niet huisvesten.

De uitstekende materiaalkeuze en de afwerkingskwaliteit die Audi zo kenmerken, zijn ook hier op het rendez-vous. Alleen jammer dat de A5 het moet doen met een kopie van de boordplank van de Audi A4, en dat het centrale scherm niet uitklapbaar is. Maar goed, de virtuele cockpit maakt alles goed. Je vindt in de Audi A5 ook een mobiele wifi-router die tot acht toestellen met het internet kan verbinden. En de juiste smartphone kan je draadloos via inductie opladen. Standaard komt de Audi A5 met xenonkoplampen, ledlicht achteraan, een assistent die de gordels aanreikt vooraan en Audi Drive Select met verschillende rijprogramma’s.

60 kilogram lichter

De nieuwe Audi A5 mag dan wel gegroeid zijn, hij is tegelijk ook 60 kilogram lichter geworden dan zijn voorganger. Bovendien kan hij uitstekende luchtweerstandscijfers voorleggen, zoals een Cx van 0,25. Het onderstel is tot in de kleinste details verzorgd en de motoren moeten de meest uiteenlopende karakters kunnen plezieren.

Ontsnappingsdrift

Audi had verschillende motoren klaar op de testrit, maar wij focusten ons op de 2.0 TDI. Met 190 pk nog wel, en 400 Nm. Hij is gekoppeld aan de zeventraps S-Tronic dubbelekoppelingsbak. Die levert goede prestaties - 0 tot 100 km/u in 7,7 seconden en een top van 240 km/u - maar blijft wat op het vlakke wat sensaties betreft.

De quattro vierwielaandrijving, de gestuurde ophanging en het snel reagerende stuur bezorgen hem weliswaar een levendige dynamiek. Je kan dus wel wat rijplezier beleven, terwijl de dorst aan de pomp matig blijft. Zelfs met een sportieve rijstijl slaagden we er niet in om meer dan 8 l/100 km te verbruiken. Dat was wel wat anders met de S5, waarover we u binnenkort meer vertellen. In afwachting zal u het met deze versie van de Audi A5 Coupé moeten doen, die bij zijn lancering in november in zijn goedkoopste vorm net iets minder dan 40.000 euro zal kosten.

Audi A5 Coupé 2.0 TDI
4 cilinder turbodiesel, 1.968 cc
190 pk bij 3.800 opm
400 Nm bij 1.750 opm
0-100 km/u : 7,7 sec
Top : 240 km/u
Verbruik: 4,3 l/100 km
Testverbruik: 8 l/100 km
CO2: 118 g/km
Prijs: + / - 43.000 €

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer