De facelift behandelt meteen de hele A5-familie, van coupé over Sportback tot cabrio. De lichtblokken vooraan kregen een ander, wat verfijnder design, terwijl ook led-dagrijlichten een andere lijn volgen. Onderaan wint de bumper aan karakter door krachtiger getekende koelopeningen. Detailaanpassingen, maar aan de A5 valt volgens hoofddesigner Walter de’Silva ook maar weinig te verbeteren.
Het interieur is eveneens minimaal gewijzigd. Zo krijgt het driespakig stuur meer bedieningstoetsen. De bediening van het MMI multimediasysteem is dan weer wat vereenvoudigd door enkele toetsen te schrappen.
Techniek
Audi zou echter Audi niet zijn, moest het niet flink wat aan de technologie hebben gesleuteld. In het interieur kan je dat merken aan de mogelijkheid om de A5 om te turnen in een hotspot waarlangs je kan surfen, al zit je hier natuurlijk met de dure datatransmissiekosten in ons land. Je kan ook met de ‘bluetooth-autelefoon online’ actuele verkeersinformatie opvragen in de navigatie.
Het onderstel kreeg enkele aanpassingen die het comfort ten goede komen. Je merkt het zowel in de uitvoeringen met het standaardonderstel, als met het optionele aanpasbare onderstel. De elektromechanische stuurbekrachtiging levert wat aan feedback in, maar zorgt wel voor verbruikswinst aan de pomp omdat ze de motor minder belast.
Zuinige benzines
Zowel de diesel- als de benzinemotoren zijn herzien. Daarbij viel ons vooral het goede werk op aan de basismotor, de 1.8 TFSi benzine. Niet alleen beschikt die met zijn 170 pk over 10 paarden meer, maar de hele hardware is onder handen genomen in de zoektocht naar meer efficiëntie. Audi beweert bovendien dat het de motor ook onder volle belasting een stuk zuiniger wist te maken. En snel is hij. In coupévorm snelt de 1.8 TFSi naar 100 km/u in 7,9 seconden en naar een top van 230 km/u. Vanaf 1.000 opm voel je hoe de cavalerie ontwaakt, en bij 1.400 opm staat reeds de volledige 340 Nm aan koppel ter beschikking. Lineair trekt hij krachtig door naar 6.000 opm, om pas bij 7.000 opm de begrenzer te raken. Alleen krijg je niet het gevoel dat er in die laatste 1.000 opm nog veel winst te boeken valt.
S5
Audi geeft voor de 1.8 TFSi een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km op, wat 0,9 liter beter is dan een BMW 320i coupé. De Mercedes C180 Coupé geeft nog meer terrein prijs. Hetzelfde verbruik geeft Audi ook op voor de nieuwe 3.0 TDI V6-motor. Maar die is dan wel 204 pk sterk. En hij snelt in 5,7 seconden naar 100 en naar 250 km/u. Aan de top van het gamma moet de 4.2 V8-motor in de S5 in naam van de downsizing plaats ruimen voor de biturbo 3.0 V6 met 333 pk.
Als Sportback beginnen de prijzen van de vernieuwde A5 bij 32.060 euro, in de A5 coupé is dat 32.900 euro.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Audi
Klik hier en zoek uw occasie Audi A5 Sportback 1.8 tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Audi A5 Sportback 1.8, en een selectie van tweedehandse Audi’s.