De markt voor een fraaie premium cabriolet is nog nooit zo vol geweest. Telt u even mee? Alfa Romeo Spider, BMW 3-serie Cabriolet, Infiniti G37 Cabriolet, Lexus IS 250C, Saab 9-3 Cabriolet en Volvo C70. In deze opsomming vergeten we de nog te introduceren Mercedes E-klasse Cabriolet en de geteste Audi A5 Cabriolet. Het zijn totaal acht modellen om uit te kiezen. Het belooft een leuke nazomer te worden voor de autoliefhebber die zijn geld wil laten rollen.
Duitse zakenman Het exterieur van de A5 Cabriolet ligt elegant op het netvlies en doet ons denken aan een Duitse zakenman die strak in zijn Italiaanse maatpak naar zijn afspraken gaat. Het atletische voorkomen wordt gerealiseerd door een fraaie mix van scherpe lijnen en sierlijke vouwen. Ons testexemplaar was voorzien van het optionele S-Line Exterieur pakket (+ € 2.936,-) die het uiterlijk nog net iets sportiever maakt. Het wordt nog eens versterkt door de ijszilveren kleur en extra onderstreept door de 19 inch wielen. Standaard wordt de A5 Cabriolet geleverd met 17 inch lichtmetalen wielen die niet onze voorkeur hebben. Een maatje groter is echter een prijzige aangelegenheid - het staat gelijk aan een modaal maandsalaris (+ € 1.725,-).
Genieten Met de wind door haren, frisse lucht in de neus en zwoele klanken uit de speakers via smalle dijkweggetjes van het ene terrasje naar het volgende flaneren. Het klinkt magnifiek en dat is het ook! Rijden in een A5 Cabriolet is een waar feest. Het onderstel zit voortreffelijk in elkaar en vervoert haar passagiers zonder een hort of stoot. Dankzij het windschot en de zijruiten zitten de voorpassagiers bijna geheel uit de wind en blijft het geluidsniveau aan boord opmerkelijk laag. Spijtig hierbij is dat het motorgeluid ook compleet naar de achtergrond is gedrukt. Gelukkig lost het bijna perfecte Bang & Olufsen Soundsysteem dit probleem op. Het veertien speaker tellende audiosysteem inclusief subwoofer en Surround Sound maakt indruk! Niet vaak komen we een dergelijk systeem tegen in een productieauto.
Help! Regen Terwijl de eerste spetters al uit de hemel naar beneden vallen laten we de dakconstructie zweten. Met de in de bebouwde kom maximaal toegestane snelheid zwiept de zwarte kap binnen 15 seconden over ons heen om het water buiten te houden. Het geeft ons de kans om een goed blik op het interieur te werpen. Het binnenste komt overeen met de andere modellen in de A5-reeks. Over het dashboard niets dan lof. Het ziet er goed uit, zit buitengewoon strak in elkaar en is daar bovenop ergonomisch ook geweldig. Het optionele MMI-systeem maakt de bediening van alle verschillende functies kinderspel. Is er dan niets negatiefs te melden? Voorin absoluut niet, het klagen begint pas op de achterste stoelen. Deze bieden dermate weinig ruimte dat zelfs de hond zijn neus ophaalt.
Guldenmiddenweg Het is bij de vaste lezers ondertussen vast bekend: BMW staat voor sportiviteit, Mercedes voor comfort en Audi zweeft er ergens tussenin. Bij de A5 Cabriolet is dat ook het geval. We hadden echter meer sportiviteit verwacht, mede door het sportonderstel waar ons testexemplaar mee uitgerust is. De veren en demping is weliswaar stevig, maar biedt genoeg comfort. Een goed compromis waar we prima mee kunnen leven. Toch stellen de rij-eigenschappen enigzins teleur. Vooral de stuurbekrachtiging is hier debet aan. Deze is veel te licht afgesteld waardoor het rijgevoel flink benadeeld wordt. Bij eerdere tests met de A5 Coupé en Sportback was hier in veel mindere mate sprake van. Spijtig, want onder de 60 km/h geeft het stuurwiel ons veel te weinig feedback om sportief te rijden. Op hogere snelheden verdwijnt de bekrachtiging deels, wat het plezier enigszins weer terug brengt. De racehandschoenen kunnen echter in het dashboardkastje blijven liggen.
Welbekende krachtbron Vlak achter de donkere Single Frame Grille ademt een 2.0 TSFI-motor. Het is een bekende krachtbron binnen de Volkswagen-Audi groep en is in bijna elk regulier model te vinden. Van de Audi Q5 tot de Volkswagen Golf GTI. Nooit stelt de motor ons teleur en dat is nu weer het geval. De 211 pk sterke krachtbron brengt ons soepel en snel naar onze bestemming. De snelheidsensatie valt echter, onder ander door de lage geluidsproductie, flink tegen. Daarnaast lijkt hij onderin de toeren even op gang te moeten komen.
Niet kijken! Eigenlijk hadden we deze alinea over moeten slaan. Het maakt korte metten met de dagdromen en serieuze plannen van sommige liefhebbers. Laten we voorzichtig beginnen met de vanafprijs van ons testexemplaar die € 52.750,- bedraagt. Audi monteerde hierop het Proline- (+ 3.600,-), het S-Line- (+ € 5.272,-) en het S Line exterieur pakket (+ € 2.584,- mits S Line besteld wordt). Hierna monteerden de werknemers van de Audi fabriek het MMI navigatie Plus (+ 3.980,-), 19 inch wielen (+ € 972,- ) en spoten ze de auto metallic (€ 1.362,-). Tel daarbij nog eens twaalf kleine opties bij op en het prijskaartje wordt een flinke prijskaart. Voor maar liefst € 78.521,- hoeven we de testauto niet meer terug te brengen naar de importeur. Overigens lijkt het ernstiger dan het is. Bij de concurrentie kosten de 'full options' modellen niet veel minder en zonder deze lekkernijen is het nog steeds goed toeven!
Goed gevoel We zijn stiekem een klein beetje jaloers op iedereen die in de markt is voor een A5 Cabriolet. De juiste keuze maken uit de acht verschillende modellen is weliswaar een hels karwij, de voorpret maakt het een leuke bezigheid. Toch zal de keuze altijd een persoonlijk tintje hebben. Zoek je echt sportieve rij-eigenschappen? Dan kies je voor een 3-serie Cabriolet. Ga je voor comfort? Dan kies je de Mercedes of de Volvo. Zoek je een combinatie van een fraai uiterlijk, een fijn onderstel en hoogwaardige afwerking dan is de Audi absoluut één van de toppers. De strak vormgegeven A5 gedraagt zich in elke situatie netjes en zorgt voor veel bekijks. Eigenlijk is er maar één echt minpunt te noemen: het gebrek aan emotie. Daar waar het uiterlijk van deze A5 Cabriolet je in vuur en vlam kan zetten breken de rij-eigenschappen dit deels weer af. De A5 Cabriolet zit zo perfect in elkaar dat de emotie is verdwenen. Het motorgeluid is niet hoorbaar, de motor trekt zo lineair door en de stuurbekrachtiging is veel te licht. Anderzijds is het een cabriolet, en dat betekent relaxen. En dat hebben ze bij Audi fantastisch weten te realiseren.