De A6 ziet er op het eerste gezicht net zo strak uit als de andere moderne Audi’s, maar enkele details maken duidelijk dat hij toch niet helemaal in dat keurslijf gegoten blijft. Zo beschikt het single frame radiatorrooster over wat meer dynamiek, dankzij wat meer hoeken. De lichtblokken steken prominent uit en de extra drempel onderaan de flank is nadrukkelijk aanwezig.
Nog meer dan vroeger, volgt de daklijn een coupéprofiel. De vloeiende lijn verleent de Audi A6 een elegant voorkomen. Uit welke hoek je hem ook bekijkt, de bijna 5 meter lange Audi laat nooit een plompe indruk na.
Boeiende vormgeving
De verhoudingen van de A6 zitten beter dan ooit. Door te opteren voor een langere wielbasis, zijn de wielen meer naar de hoeken van de auto verwezen. De totale lengte bleef bijna ongewijzigd. Belangrijker, meer wielbasis betekent meer binnenruimte, en dat voel je meteen als je instapt. Eigenlijk lijkt hij op dit vlak niet meer veraf te staan van de A8. En natuurlijk benadert de afwerking de perfectie. Enige minpuntje hierbij is de wat knullige inplanting van de optionele Head Up-Display (HUD), die informatie projecteert op de voorruit. Echt mooi oogt het niet.
Die HUD is niet het enige snufje. Zo kan de A6 beschikken over onder meer een rechtuitassistent, het Pre Sense radargestuurd veiligheidssysteem dat ongevallen moet vermijden, de nachtzichtassistent of de adaptieve cruise control. Die laatste houdt rekening met navigatiedata. Ook een volledige led-licht uitrusting behoort tegen meerprijs tot de mogelijkheden. En eveneens in de optielijst vinden we het MMI-bedieningssysteem met touchpad terug, waarmee je onder meer een bestemming voor de navigatie kan schrijven met je vinger. Verbinding met het internet is eveneens voorzien, met de mogelijkheid om draadloos te surfen via een WLAN hotspot in de auto.
Krachtige motoren
Ook de motoren zijn hi-tech. De 3.0 benzine zescilinder met compressor, goed voor 300 pk en 440 Nm, is indrukwekkend, al klinkt hij veeleer gedempt. Hij is de voorlopig snelste versie in het A6-gamma, met een sprint naar 100 km/u in 5,5 seconden en een top van 250 km/u. Hij krijgt standaard een zeventraps DSG en quattro vierwielaandrijving en verbruikt volgens Audi gemiddeld 8,2 l/100 km (CO2: 190 gr/km).
Dan is de 2.0 TDI een heel stuk zuiniger. Audi geeft 4,9 l/100 km (CO2: 129 gr/km) op, terwijl hij met zijn 177 pk en 380 Nm koppel verre van traag is. In 8,7 seconden staat hij aan 100, voor een top van 228 km/u. De 3.0 V6 TDI beschikt over 245 pk en 500 Nm koppel. Hij haalt 250 km/u en staat in 6,1 seconden aan 100 km/u. 6 l/100 km volstaan volgens Audi.
De 2.0 TDI – ook beschikbaar met 163 pk - wist ons het aangenaamst te verrassen. Hij voelt vlot aan, alleen klinkt de diesel wat weinig gesofisticeerd. Audi biedt verschillende onderstelopties aan, maar het standaardpakket leek ons nog het beste. Het laat een dynamische rijstijl toe, zonder oncomfortabel te worden.
De nieuwe Audi A6 2.0 TDI begint vanaf 37.400 euro, waarmee hij meer dan 3.000 euro onder de prijs van een BMW 520d of een Mercedes E220 CDI blijft. De A6 3.0 TDI kost 45.200 euro. Hij staat tegen de lente bij de dealers.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Audi
Klik hier en zoek uw occasie Audi A6 tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Audi A6, en een selectie van tweedehandse