Audi zegt zelf dat het 'omzichtig omsprong' met veranderingen aan de A6. Dat moet je dan meer interpreteren als: er is nauwelijks iets veranderd aan het design. Maar wanneer je hem voor het eerst in het echt ziet, blijft hij nu toch iets langer in het hoofd hangen. Hij doet een beetje denken aan een vrouw die een licht andere haarkleur koos: er is iets veranderd maar je weet niet meteen wat. Het voordeel: de A6 zal je geen nijdige blik werpen indien je er niet in slaagt de wijzigingen te identificeren.
Vorsprung
Aan de andere kant drukt Audi wat graag nog eens zijn 'Vorsprung durch Technik' slagzin door. Vooreerst tref je voortaan in de licht gewijzigde lichtblokken standaard bi-xenon lichten aan. In de optielijst kan je dat nog verder verfijnen tot led of Matrix (led-licht waarbij je het grootlicht kan aanhouden zonder tegenliggers te verblinden en met dynamische richtingaanwijzers). De A6 krijgt ook een filefunctie, waarbij hij autonoom door de file kan rijden, met dank aan de rijvaksensor met stuurcorrectie en de radargestuurde cruise control. Zo start en stopt hij zelf en kan hij zelf door een lichte bocht sturen. Werkt bijzonder goed, zo mochten we ondervinden.
Het duurste infotainmentsysteem krijgt een krachtiger processor en hij krijgt toegang tot het snelste mobiele internet dat momenteel beschikbaar is. Bij de opties duikt nu ook een nachtcamera op die voetgangers oplicht, en de stoelen hebben nu zowel een ventilatie- als massagefunctie. Audi toont zijn goed hart door de standaarduitrusting up-to-date te brengen, maar maak u geen illusies: wie de nieuwste snufjes wil, zal het spaarvarken moeten aanspreken.
Motoren
Het motorengamma is compleet gereviseerd. Onderaan het gamma vervangt de benzine 1.8 TFSI met 190 pk de 2.0 TFSI met 180 pk. Met S-Tronic dubbelekoppelingsbak komt die volgens Audi aan 5,7 l/100 km en 133 gr/km CO2. De 2.0 TFSI blijft in de catalogus, maar dan met 252 pk. Als dat niet genoeg is, kan u nog opteren voor de 3.0 TFSI met 333 pk of de S6 en de RS6 Die blijven op post met respectievelijk 450 pk en 560 pk uit de 4.0 TFSI V8.
Maar laten we u terugbrengen naar de echte wereld met de diesels. De 2.0 TDI krijgt voortaan een Ultra-logo voor zowel de 136 pk, de 150 pk als de 190 pk. Of je ze nu met manuele zesbak of met S-Tronic 7 neemt. Hun verbruik schommelt tussen 4,2 en 4,4 l/100 km voor 110 tot 114 gr/km CO2. De 3.0 TDI zescilinder heb je met 211 pk, 218 pk en 272 pk, steeds met de zeventraps S-Tronic. Audi stuurt ook een nieuwe 3.0 TDI biturbo de arena in, met 320 pk en 650 Nm en achttraps automaat.
We trokken met die laatste op pad in een Allroad break. Samen met de nieuwe automaat en de quattro-aandrijving lijken dat heel wat kilo's, maar de nieuwe motor maakt daar snel komaf mee. In tegenstelling tot een 2.0 TDI, die nooit de 1.700 kg van de A6 kan doen vergeten. Of het nu om de motor, de versnellingsbak, of het stuurgevoel gaat, alle instellingen aan de nieuwe A6 zijn top. Zelfs een fervent benzineliefhebber zal voor de bijl gaan voor deze diesel. Zeker omdat hij in sportstand een – weliswaar bijgewerkte – toffe sound meekrijgt. Zo krijgt een auto die om zijn werkcapaciteiten bekend staat, plots een permanent speels kantje. Je betaalt voor dit werkpaard, maar krijgt wel topkwaliteit, en luxe zo je budget het toestaat.
De nieuwe Audi A6 is beschikbaar vanaf november. De goedkoopste benzine kost 40.900 euro, de goedkoopste diesel 37.900 euro.