Ga naar hoofdinhoud

Test: Audi A6 Avant, zoals in de goede oude tijd (2025)

Moeten alle nieuwe Audi's elektrisch zijn? Nee hoor, het bewijs: de nieuwe Audi A6 komt ook terug met benzine- en dieselmotoren. Bovendien begint hij zijn carrière als Avant stationwagen.

De nieuwe Audi A6 Avant herinnert ons aan de charme van de grote Duitse reiswagens. Hoewel iets compacter, is hij vooral comfortabeler en op alle vlakken competenter.

Pro

Voordelen

  • Efficiënte motoren
  • Echt comfortabele grote reiswagen
  • Ruimte achterin, maar...
Contra

Nadelen

  • ...kleinere kofferbak dan voorheen!
  • Details in de interieurafwerking
  • 2,0-liter benzinemotor zonder (milde) hybridisatie

Een Audi A6 Avant op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

AS24 AudiA6 1

Het is verwarrend in Ingolstadt. Terwijl Audi ons een zekere orde in zijn gamma had voorgesteld door de even nummers te reserveren voor elektrische modellen en de oneven voor andere motorisaties, draait het merk met de vier ringen nu de zaken om. Resultaat: de typische grote reiswagen van Audi blijft de naam A6 dragen.

Exterieur

Hoewel hij nog steeds dezelfde naam draagt, onderscheidt de nieuwe A6 zich van zijn voorganger. Weg zijn de rechte, Duitse lijnen. Audi kiest voor vloeiendheid, terwijl het toch de familie-eenheid behoudt. Inderdaad, de nieuwe A6 Avant lijkt sterk op de A5 Avant. Echter, de enorme grille – die bijna eindeloos lijkt – is nu veel lager geplaatst. Aan weerszijden bevinden zich slanke koplampen met een aanpasbare lichtsignatuur en grote luchtinlaten.

AS24 AudiA6 2

De vloeiende lijnen zijn vooral zichtbaar aan de zijkanten. Het geheel oogt eenvoudig, maar goed ontworpen. Ook zijn de verzonken deurgrepen overgenomen van de A5 en Q6. Toch blijft de A6 de grootste in de familie met een lengte van 4,99 m. Dat is 6 cm langer dan zijn voorganger en ook 7,1 cm langer dan de elektrische A6. Tot slot: aan de achterzijde breekt Audi lichtjes met zijn tradities. Er is nog steeds een grote LED-balk, maar deze verbindt nu twee afzonderlijke lichtunits. Net als aan de voorkant is het lichtsignatuur van de achterlichten ook aanpasbaar.

Interieur

We noemden eerder de A5, en dat is niet zonder reden, want de twee familieleden delen hun platform en motoren. Zodra je instapt, zou je bijna denken dat de twee Duitsers hetzelfde interieur delen, zo vergelijkbaar is alles. Er is nog steeds die middenconsole van glanzend zwart plastic – van mindere kwaliteit – en het horizontale dashboard.

AS24 AudiA6 3

Het meest in het oog springende element blijft echter het enorme gebogen scherm dat bijna het hele dashboard beslaat. Het bestaat uit twee schermen: een voor de boordinstrumenten (12,3 inch) en een ander voor het infotainmentsysteem (14,9 inch). Zoals bij andere Audi's staat een scherm voor de passagier ook op de optielijst, maar het nut ervan is ons niet helemaal duidelijk...

AS24 AudiA6 4

Tot slot helpen de extra centimeters de Audi A6 Avant om zijn achterpassagiers beter te ontvangen. Voorheen al royaal, is het nu een waar paleis. Echter, terwijl de passagiers aan ruimte winnen, moeten ze concessies doen op de hoeveelheid bagage die ze kunnen meenemen. Inderdaad, de kofferbak meet nu 503 liter. Dat is 62 liter minder dan voorheen. Nog erger, de mild-hybride versies moeten het doen met 466 liter. Dat is weinig, vooral als je weet dat de concurrentie 100 tot 150 liter meer biedt. Ouch.

Motoren

Onder de motorkap neemt de Audi A6 Avant de motoren over die geïntroduceerd zijn op de recente A5 en Q5. Er zijn dus twee 4-cilinders en een V6. Een plug-in hybride versie, overgenomen van de recent onthulde A5 eHybrid, komt binnenkort, maar voorlopig moet de A6 het doen met milde hybridisatie. Bovendien zijn niet alle A6's gelijk.

AS24 AudiA6 5

De 2,0-liter 4-cilinder benzinemotor in het instapmodel heeft geen enkele hybride ondersteuning. Op zichzelf levert hij 204 pk en 340 Nm koppel, die hij via een 7-traps dubbele koppeling naar de voorwielen stuurt. De 2,0-liter diesel profiteert van hybridisatie, produceert 204 pk en 400 Nm koppel en kan optioneel worden uitgerust met vierwielaandrijving. Tot slot is er een 3,0-liter V6 die 367 pk levert. Standaard voorzien van de quattro-aandrijving, brengt deze de grote stationwagen in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u.

Op de weg

Hoewel de Audi A6 Avant qua stijl verandert, op een nieuw platform staat en iets dichter bij de A5 komt, blijft hij de koning van het comfort. Of het nu gaat om de instapversie met benzinemotor of de V6 met optionele luchtvering en vierwielbesturing, alle A6 Avants zijn geboren reiswagens. Wat een genot om een grote Duitser terug te zien die niet wil doen alsof hij een sportwagen is zonder daar de capaciteiten voor te hebben!

AS24 AudiA6 6

Dat comfort beperkt zich trouwens niet alleen tot het onderstel. De geluidsisolatie is een ander sterk punt van de A6 Avant. Wie liever met een sedan rijdt omdat die stiller zijn, zal z’n mening moeten herzien – zo stil en behaaglijk is deze grote Audi. Verder blijft de A6 Avant trouw aan Audi’s filosofie: een verbeterde rijervaring, maar nog altijd gefocust op veiligheid boven puur rijplezier.

AS24 AudiA6 7

Prijzen

Welk segment je ook bekijkt: Audi’s zijn zelden de goedkoopste. Zeker niet met hun beleid van “alles als optie”. De nieuwe A6 Avant vormt daarop geen uitzondering en start vanaf €58.600 voor de benzineversie. De diesel kost minimaal €63.250, terwijl de V6 begint bij €77.350.

AS24 AudiA6 8

Besluit

De Audi A6 Avant behoudt zijn naam, maar verbetert vooral op het vlak van comfort en rijgemak. Het is misschien niet de spannendste premium break, maar zeker wel de meest serene en comfortabele.

Technische fiche: Audi A6 Avant 2.0 TDI MHEV (2025)

  • Motor: 2,0 liter, 4-cilinder diesel
  • Vermogen: 204 pk
  • Koppel: 400 Nm
  • Transmissie: automatische 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling
  • 0-100 km/u: 7,9 seconden
  • Topsnelheid: 241 km/u
  • Kofferbakinhoud: 466 – 1.497 liter
  • Verbruik: 5,0 l/100 km (WLTP) / 6,1 l/100 km gemeten)
  • CO₂-uitstoot: 130 g/km (WLTP)
  • Prijs: €63.250

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer