We verliezen niet te veel tijd bij de stijl van de nieuwe Audi A6, die de jongste vormtaal van het merk overneemt. Wie de huidige Audi A8 en de vorige A6 mooi vond, zal zich makkelijk kunnen vinden in de stijl van de nieuwe. De Audi A6 is tot in de rand van zijn velgen een classicus en maakt wat dat betreft visueel maar weinig emoties los. Wel is er een punt van discussie: de mislukte integratie van de radar en de laser in het radiatorrooster. Hij lijkt wel een anonieme politiewagen. Audi is er zich van bewust, maar countert dat dit de ideale positie is voor beide instrumenten.
Alles van een A8
Aan boord vinden we de middenconsole die bestaat uit twee aanraakschermen, net zoals we ze eerder al in de Audi A8 zagen opduiken. Jawel, hij straalt technologie uit. Zelfs zonder echt fysiek contact te vereisen, is de bediening relatief makkelijk. Dat dankt het systeem aan de feedback-functie, waarbij een klik te voelen is wanneer je een functie op het scherm selecteert. Wel is het jammer dat je nu via dat scherm moet passeren om de Drive Select rijmodi te wijzigen. Hierdoor moet je nu meer bewegingen maken dan voorheen. De extra technologie gaat ook ten koste van de opbergvakjes, die nu echt wel ver te zoeken zijn.
Over ruimte heb je daarentegen nog steeds niet te klagen, zowel vooraan als achteraan. De koffer is nagenoeg identiek aan zijn voorganger: 530 liter. De globale afwerkingskwaliteit blijft indruk maken, maar toch zien we her en der toch een misser opduiken, zoals aan de dakbekleding. Wat uitrusting betreft, speelt de Audi A6 leentjebuur bij de A6. Hij krijgt rijassistentie die in staat is om automatisch de snelheid aan te passen aan de geldende snelheidslimieten, maar ook rekening kan houden met de wegomstandigheden die op de kaart duidelijk worden. Zo kan hij zelf vertragen bij een scherpe bocht of een rotonde bijvoorbeeld.
De perfectie op de weg?
Net als de A8 krijgen ook in de Audi A6 alle V6-motoren een 48 Volt-elektrische installatie. Die geeft een extra boost bij de acceleratie, maar kan ook een handje helpen onder lage belasting van de motor. Zowel vierwielaandrijving als vierwielsturing zijn mogelijk. Dat laatste hulpmiddel maakt de Audi A6 erg wendbaar op een bochtig parcours. Door meer aluminium te gebruiken, daalt het gewicht en verkrijg je een bijzonder alert reagerende berline. Met de juiste rijmodus wordt hij zelfs echt dynamisch.
Die lichtheid helpt ook om de ‘kleine’ 2.0 TDI met 204 pk (met voorwielaandrijving en 12 Volt elektrisch systeem) voldoende krachtig te doen aanvoelen om deze Duitser met de nodige allure te besturen. En zonder al te veel te verbruiken, want op een heuvelachtig testparcours tekende we een redelijke 7,2 l/100 km op. Het spreekt natuurlijk voor zich dat de 3.0 V6 TDI (met 231 pk en met 286 pk) en de 3.0 TFSI (340 pk) nog betere gezellen zijn voor de Audi A6. Die blijkt ook perfect geïsoleerd, en zowel met de klassieke ophanging als met de pneumatische blijkt hij heel comfortabel.
Audi A6 50 TDI |
---|
Motor: V6 turbodiesel, 2.967 cc |
286 pk bij 3.500 – 4.000 opm |
620 Nm bij 2.250 – 3.000 opm |
0-100 km/u: 5,5 sec |
Top: 250 km/u |
Verbruik: 5,5 l/100 km |
Testverbruik: 7,2 l/100 km |
CO2: 142 g/km |
Prijs: 62.550 euro |