Elegant is hij wel, de nieuwe Audi. Voorbij de middelste dakstijl (B-stijl) oogt de bijna 5 meter lange en 1,9 meter brede luxelimo sierlijker dan veel coupés. Hoewel, we blijven er bij: voor een echte coupé telt hij twee deuren te veel.
Limousine
Een van de A7’s ambities, is een uitmuntende limousine te zijn. Dit betekent aan vier inzittenden alle plaats van de wereld schenken, een missie die de A7 Sportback volbrengt. Alleen de hele grote mensen worden achteraan wat in verlegenheid gebracht door de daklijn die naar beneden helt.
Audi wil echter nog meer. De A7 Sportback wil ook een Avant zijn. Nu, bij Audi zijn de Avants reeds lang niet meer de ruimste breaks op de markt. En dat is ook het geval voor de A7. Onder diens hatchback gaat 535 liter koffer schuil, wat aardig is, maar niet indrukwekkend veel. Leg je de achterbank plat, dan groeit de beschikbare ruimte aan tot 1.390 liter. Skoda kan in een Fabia Combi van 4,25 meter maximaal 1.485 liter bagage kwijt. Dat is nu eens een break.
Mooier dan A6, beter dan A8?
Nu goed, geen enkele koper verwacht een verhuis te kunnen doen met zijn A7. Als statussymbool heeft hij meer troeven uit te spelen, en dat doet hij omzeggens beter dan de grote A8, waarmee hij een groot deel van zijn techniek deelt.
Een ander deel van de techniek is bestemd voor de nieuwe A6, die we eind dit jaar verwachten. Daarbij mogen we hopelijk het interieur rekenen. Zo doet de nieuwe houtafwerking (een optie van 943,80 euro) denken aan een luxeyacht. De afwerking is opnieuw feilloos, de materiaalkeuze perfect. Slechts enkele details storen. Zo kunnen de achterruiten maar voor 60 procent naar beneden. En de spoiler die met 130 km/u tevoorschijn komt, is ook niet bepaald een streling voor het oog.
Surfen in de auto
Veel innovatieve technologie heeft de A7 niet aan boord. De assistent die je waarschuwt wanneer je van rijvak wisselt zonder richtingaanwijzer te gebruiken, vind je al jaren in de VW Passat CC. Nieuw in de A7, maar ook al elders gezien, is de head up-display (1.645,60 euro). Die projecteert rij-info op de voorruit voor de bestuurder. Ook leuk, en deze hebben we nog niet zo vaak gezien, is de W-Lan hotspot in de auto, waardoor je via een UMTS-kaart op het net kan surfen. Het werkt eenvoudig: je koppelt via Bluetooth bijvoorbeeld een laptop met de telefoon, en je kan surfen terwijl de bestuurder rijdt.
Sportieve cruiser
Hoewel zijn naam gewag maakt van sport, is hij toch meer een begenadigd cruiser. Audi biedt een 2.8 V6 TFSI turbo benzine met 204 pk aan vanaf 52.550 euro. Dat is met quattro vierwielaandrijving en S Tronic dubbele koppelings versnellingsbak, de configuratie voor alle A7’s bij hun commercialisering.
De 3.0 TDI met 245 pk (is met 58.500 euro al een stuk duurder, terwijl het voorlopig nog wachten is op de lancering van de voorwielaangedreven, 204 pk sterke 3.0 TDI in België. Die is met een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km (CO2: 139 gr/km) extreem zuinig. Topper is de 3.0 TFSI met 300 pk. Deze kost 60.100 euro. Beide 3.0’s hebben zo’n 6 seconden nodig om 100 km/u te bereiken, en toppen op 250 km/u. De diesel verbruikt gemiddeld 6,0 l/100 km, de benzine 8,2 l/100 km.
Velgen
De keuze van ons hart gaat naar de 2.8 TFSI, die het best het karakter van de A7 ondersteunt. Belangrijk is een goede wielconfiguratie uit te kiezen. De 19- en 20-duimsvelgen tijdens de test, samen met de luchtvering en het sportchassis knaagden hard aan het comfort.
De A7 Sportback is reeds te bestellen.