Audi mag graag met zijn gewichtsbesparend aluminium uitpakken, maar de cijfers van de A8 doen je toch twee keer in het haar krabben. Zo meet de A8 met zijn 5,18 meter enkele centimeters meer dan de BMW 7 en de Mercedes S. Maar de wielbasis is kleiner en in het interieur van de A8 krijg je niet het gevoel over extra beenruimte te beschikken. Een A6 biedt meer koffer (+ 36 liter) dan de A8, en met een gewicht van 1,8 ton is hij bepaald geen lichtgewicht. Wel weegt de A8 dankzij zijn vele aluminium minder dan de meeste van zijn concurrenten. En zijn fysieke uitstraling maakt ook veel goed. De A8 zit strak in het pak, wat zeldzaam is voor een luxelimo.
Grote stoelen
De verklaring voor het knusse interieurgevoel is snel gevonden. De stoelen zijn enorm en nemen een flink deel van de beschikbare ruimte in, terwijl ook de middenconsole met veel plaats gaat lopen. De afwerking is opnieuw feilloos, met heel wat echt aluminium en perfecte pasvormen. Alleen komen de niet ingevulde toetsen naast het MMI beeldscherm wat goedkoop over. Hoe duurder je gaat, hoe meer die knopjes een functie krijgen. Maar wie begint met een cheque van meer dan 70.000 euro, ziet niet graag een reeks lege knopjes in zijn gezichtsveld, die hem eraan herinneren dat hij een basismodel heeft.
In de bediening van diverse functies zet Audi met de touchpad een nieuwe standaard. Je vindt snel en makkelijk je weg in de berg functies. Naast het MMI valt de nieuwe bedieningshendel van de achttrapsautomaat op. De weerstand tussen de functies mocht zwaarder. Zo selecteer je vaak P waar je R wil hebben. Een kleine ergernis, maar toch vervelend voor een auto die de bakens wil verzetten.
Laag toerental
Dankzij de acht versnellingen kan het toerental laag blijven. Met de teller op 130 km/u draait de 3.0 TDI nauwelijks 1.600 opm. We konden hem al testrijden, maar we moeten tot het najaar wachten voor hij geleverd kan worden. De A8 start zijn carrière met een 4.1 V8 diesel en een 4.2 V8 benzine. Dit betekent niet alleen een flinke meerprijs, maar ook een liter meerverbruik als je de diesels vergelijkt. De 3.0 TDI quattro heeft volgens Audi genoeg aan gemiddeld 6,6 l/100 km (CO2: 174 gr/km). Daarmee doet hij beter dan een BMW 730d (6,8 liter). Het verschil wordt onder meer gemaakt door de stop/start-techniek, wel aanwezig in de Audi, niet in de BMW.
Met 250 pk en 550 Nm koppel, dat laatste tussen 1.500 opm en 3.000 opm, beantwoordt een A8 3.0 TDI perfect aan de behoeften van de veeleisende zakenman of politicus. De V8-motoren zijn leuk, maar ook wat overbodig. De wendbaarheid van de A8 verbaast, en maakt hem een heuse Porsche Panamera-concurrent. Daarvoor offert hij wel een deel van zijn rijcomfort op.
Opties kiezen
Zitruimte en rijcomfort kunnen dus beter. Rest ons nog één slotvraag: welke opties aan te vinken op de lijst. Volgens ons: de comfortstoelen, de adaptieve cruise control, de dodehoekwaarschuwing, het nachtzichtsysteem (infraroodcamera), het navigatiesysteem met internetfunctie en de LED-lichten. Toegegeven, die laatste zijn snobisme, want de standaard xenons geven al meer dan voldoende licht. Tot slot moet je kiezen tussen het Bose sound system of dat van Bang & Olufsen. De Audi A8 3.0 TDI komt pas in oktober bij ons op de markt en heeft nog geen prijs. Bij de commercialisering in de lente zijn alleen de 4.2 V8 benzine (86.500 euro) en de 4.2 TDI (91.500 euro) .beschikbaar.