Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi A8 – Inspector Gadget

Moest Inspector Gadget aan de telefoon hangen om raad te vragen rond zijn nieuwe auto, dit is wat we hem zouden aanbevelen: de nieuwe Audi A8. Die blijft weliswaar de klassieke uitstraling van een Audi behouden, maar daaronder schuilt een arsenaal aan toptechnologie.

Nee, de Audi A8 verandert niet in een helikopter met een druk op de knop… nog niet. Maar vandaag verandert de meest prestigieuze onder de Audi’s wel al in een welnesscenter waarbij je een deugddoende massage kan krijgen van de schouders tot aan de voeten. De leuning van de passagiersstoel kan worden omgevormd in een steunbankje voor de voeten van de passagier op de achterbank, die daarbij een massage van de voeten kan krijgen. In optie weliswaar, we zijn nog steeds bij Audi, nietwaar? In de stoelen achteraan kan je je rug laten masseren. Of je onderrug laten opwarmen of afkoelen.

Touch me

Je moet ook niet ‘gogogadget’ roepen om de snufjes te bedienen, een tablet volstaat. Audi heeft er achteraan eentje verwerkt met het formaat van een grote smartphone, in de middenconsole. Daarmee kan je alle comfortfuncties regelen, van de zonneblinden tot de kleur van de sfeerverlichting en zelfs de plaats van de stoel van de passagier vooraan. Met een maximum aan ruimte vrijgemaakt in de L-versie – een auto van 5,30 meter – kan zelfs een volwassene van 1,80 meter de benen volledig strekken. De verstelbare stoel en het multimediascherm geven je echt het gevoel in businessclass te reizen. Het is duidelijk dat de beste plaatsen in de nieuwe Audi A8 achteraan te vinden zijn. Ook vooraan zijn alle bedieningselementen terug te vinden in de menu’s van aanraakschermen.

Oplettend en vindingrijk

De nieuwe Audi A8 heeft echter meer dan wat comfortsnufjes alleen om indruk te maken. De nieuwe adaptieve ophanging staat in verbinding met een camera die de staat van het wegdek voor de auto leest. Wanneer er een put of een bult zich aandient, past de ophanging zich daar al aan aan nog voor het wiel de oneffenheid raakt. Zo kan het wiel enkele milliseconden in de lucht blijven om een gat te overbruggen. Toch een beetje helikopter dus, en vooral: erg goed voor het rijcomfort. Het resultaat is in de praktijk erg indrukwekkend, je lijkt wel in een capsule te reizen die niet meer in verbinding staat met de weg.

Ook de artificiële intelligentie neemt een nieuwe horde in deze auto. De A8 kan volledig autonoom rijden in fileverkeer. Daarmee wordt hij de eerste seriewagen die een niveau 3 behaalt in autonoom rijden. Dankzij de Audi AI (Artificiële Intelligentie) kan de A8 op zichzelf parkeren zonder dat er iemand aan boord is, een smartphone volstaat om hem te besturen. Hij kan ingrijpen op remmen en stuur om botsingen met obstakels te voorkomen.

Van V6 tot W12

Vier motoren heeft Audi in de aanbieding bij de lancering: 2 3.0 V6

Audi A8 50 TDI
Motor: V6 turbodiesel, 2.967 cc
286 pk bij 3.750 – 4.000 opm
600 Nm bij 1.250 – 3.250 opm
0-100 km/u: 5,9 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: 5,6 l/100 km
CO2: 145 g/km
Prijs: 87.500 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer