Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Gezien het succes van de Porsche Taycan hebben we soms de neiging om zijn neefje te vergeten: de Audi e-tron GT. Audi's nieuwste update laat er geen gras over groeien. De Duitse EV krijgt een grotere batterij, een grotere actieradius en meer vermogen. Veel meer vermogen...
In het kort
De Audi e-tron lijkt in niets op de lelijke stiefzussen van Assepoester. Als dit een sprookje was, zou hij zelfs in het middelpunt kunnen staan, want hij biedt dezelfde technologie als een Porsche Taycan, maar dan voor minder geld en in een mooiere verpakking...
Met zoveel schijnwerpers die gericht zijn op de Porsche Taycan, niet in de laatste plaats vanwege de badge op de motorkap, is het bijna gemakkelijk om te vergeten dat hij zijn genen deelt met een elektrische auto met vier ringen. Net als de auto uit Stuttgart profiteert de Audi e-tron GT van een grote tussentijdse update...
Exterieur
We gaan niet tegen je liegen: we hadden een gedetailleerde uitleg van één van de ontwerpers van het merk nodig om de nieuwe Audi e-tron GT van de oude te kunnen onderscheiden. Zo kennen we de Duitsers natuurlijk. Onze mening blijft echter dezelfde: de Audi is mooier dan de Porsche. Maar smaken en kleuren...
Kortom, voor deze update halfweg zijn carrière krijgt de elektrische sedan een nieuwe voorkant. Belangrijker is dat de bumper verandert afhankelijk van de uitvoering. Op het instapmodel is hij in zwart en carrosseriekleur, terwijl de RS grote luchtinlaten heeft en de RS Performance koolstofvezel toevoegt, door Audi 'Carbon Camouflage' genoemd. Ook aan de achterkant verandert er het een en ander, want de RS-modellen hebben een diffuser met een verticaal LED-element, in de stijl van een Formule 1-wagen. Misschien een knipoog naar Audi's komst naar de F1?
Interieur
Het interieur volgt dezelfde filosofie als het exterieur, namelijk evolutie. De facelift neemt het hele dashboard over, inclusief het 12,3-inch digitale instrumentenpaneel en het 10,1-inch centrale touchscreen. Het interieur kan nu echter worden bekleed met leder, microvezel of een niet-dierlijke synthetische stof. Het is altijd leuk om te zeggen dat je interieur milieuvriendelijk is...
De grootste verandering is voorbehouden aan de bestuurder, want de e-tron GT gebruikt het nieuwe stuurwiel van de Q4 en Q6, hoewel dit misschien helemaal geen evolutie is, want de rand is groter dan voorheen en de aanraakbediening is irritant. Voor de rest zijn de stoelen nog steeds aangenaam laag, maar het ietwat krappe interieur is geen jota veranderd. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte, die nog steeds 405 liter groot is (350 liter op de RS).
Motor
Terwijl de esthetiek een kleine stap vooruit zet, maakt de elektrische aandrijflijn een grote sprong in het heden. Het begint allemaal met een nieuwe batterij die de energiecapaciteit van de e-tron GT verhoogt van 93 naar 105 kWh (97 kWh netto). Dit vergroot niet alleen de actieradius tot 609 km in het gunstigste geval, maar accepteert ook een groter oplaadvermogen. Hij kan nu worden opgeladen tot 320 kW, waardoor hij in slechts 18 minuten van 10% tot 80% kan worden opgeladen!
De nieuwe batterij van Audi wordt vergezeld door een set motoren (één op elke as) afkomstig van het nieuwe PPE-platform dat wordt gebruikt door de recente Porsche Macan en Audi Q6, wat resulteert in een aanzienlijke toename van het vermogen. Het instapmodel, simpelweg de S e-tron GT genoemd, heeft nu 679 pk (met Launch Control), terwijl de RS tot 856 pk gaat. De RS Performance drukt alle knoppen in het rood en komt uit op 925 pk en 1.027 Nm koppel. Hierdoor accelereert het instapmodel in 3,4 seconden naar 100 km/u, terwijl de RS Performance hetzelfde doet in slechts 2,5 seconden!
Audi heeft niet alleen de actieradius en het motorvermogen vergroot, maar ook een volledig nieuwe actieve hydraulische ophanging toegevoegd die elk wiel onafhankelijk aanstuurt. In slechts een paar milliseconden regelt het de rijhoogte, hoek en helling. Bovendien zijn e-tron GT's met deze optie gemakkelijk te herkennen, omdat ze 55 mm omhoog komen wanneer het portier wordt geopend om de instap te vergemakkelijken.
Rijgedrag
Op de weg is deze vering de echte ster. De ophanging slaagt erin om genoeg informatie door te geven om je te laten weten wat er onder je bips gebeurt, terwijl hij alle hobbels in het asfalt glad strijkt. Groot of klein, het maakt niet uit. Het draait allemaal om comfort! In dit opzicht zou de e-tron GT kunnen profiteren van een extra isolatielaag. Rolgeluiden en andere motorgeluiden passen goed bij de sportieve rijervaring, maar de concurrentie (vooral uit China) doet het beter...
Voor de rest blijft de e-tron GT, of het nu de S, RS of RS Performance is, een van die elektrische sedans met een uitgesproken sportief temperament. De voorkant is direct en communicatief, de grip lijkt onverstoorbaar en aan vermogen geen gebrek. Ja, je kan dus ook op een andere manier plezier beleven aan het stuur van een elektrische auto dan alleen met een staande start!
Prijs
De Audi e-tron GT is nooit een goedkope elektrische auto geweest en deze update verandert daar niets aan. Het instapmodel S begint bij € 128.520, terwijl de RS € 155.550 vraagt. Voor het ultieme vermogen van de RS Performance en de speciale carbon onderdelen moet je € 163.403,02 neertellen. Dat is een behoorlijk prijskaartje. Maar vergeleken met zijn neefje uit Stuttgart lijkt deze Audi e-tron GT bijna goedkoop...
Besluit
Dankzij zijn update hoeft de Audi e-tron GT zich niet langer te schamen voor de groeiende concurrentie van elektrische vierdeurs coupés. Hij mag dan het neefje van de Taycan zijn, de Duitser is in geen geval zijn ondergeschikte dankzij de grote batterij en waanzinnige vermogen. Volgens sommigen, waaronder wij, is de Audi zelfs mooier...
Technische gegevens Audi RS e-tron GT Performance (2024)
Motor: 2 elektromotoren
Vermogen: 925 pk
Koppel: 1.027 Nm
Versnellingsbak: vaste versnelling, 2
0-100 km/u: 2,5 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Bagageruimte: 350 - 405 liter
Accu: 105 kWh (97 kWh netto)
Brandstofverbruik: 24,9 kWh/100 km (gemeten) / 18,7 kWh/100 km (WLTP)