Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Audi E-Tron GT: met dank aan Stuttgart

Met de E-Tron GT voegt Audi een grand tourer toe aan zijn elektrische line-up. Autoscout24 trok er al eens op uit met de instapversie, de E-Tron GT Quattro.

Heb je goed naar de foto’s gekeken, dan zie je het al meteen: deze Audi E-Tron GT is een vierdeurscoupé met sterk aflopende daklijn, en in Audi-termen dus eigenlijk een E-Tron Sportback. Maar die naam is natuurlijk al voorbehouden voor de SUV-versie van de E-Tron met aflopende daklijn. Audi week dus uit naar de benaming ‘GT’, die niet toevallig weergeeft waar dit nieuwe elektrische model voor moet staan.

De benaming illustreert ook meteen het verschil met de Porsche Taycan, die op hetzelfde J1-platform staat. Dat is op zijn beurt een stevig bewerkte versie van het MSB-platform van de Panamera en Bentley Continental GT. Zet Porsche de Taycan in de markt als een elektrische sportwagen, dan wil Audi deze E-Tron GT als een comfortabelere grand tourer profileren.

AS24 E-Tron GT rijdend voor

Forse jongen

De E-Tron GT is met 4,99 meter een forse jongen, en trouwens zo’n 3 centimeter langer dan de Taycan. In profiel zijn de familiebanden duidelijk, vooraan en achteraan doet Audi zijn eigen ding. Het Singleframe-radiatorrooster houdt er een eigen interpretatie op na en dient in deze EV uiteraard als bescherming voor radars en sensoren van de rijhulp.

Achteraan zijn de lichten door een ledstrook met elkaar verbonden, zoals vandaag de mode is, en spelen ze een eigen animatie bij het openen en sluiten. Een kleine actieve kofferspoiler zorgt voor geleiding of neerwaartse druk bij hogere snelheden. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 is deze Audi uiteraard een gestroomlijnde knaap.

De wielbasis van deze E-Tron GT is met 2,90 meter identiek aan die van de Taycan. Jammer genoeg vertaalt zich dat niet in een riante binnenruimte. Vooraan is er aan plaats geen gebrek, achteraan hebben passagiers meer moeite om hun hoofd en voeten comfortabel plaats te geven. Ook de koffer is minder omvangrijk dan je denkt: 405 liter, en kies je voor de RS-versie – want die is er ook – dan blijft daar 366 liter van over.

AS24 E-Tron GT statisch achter

Verrassend vertrouwd

Zo futuristisch de buitenkant, zo verrassend vertrouwd oogt de binnenkant. Audi heeft het dashboard hier en daar wel wat anders vormgegeven, maar het touchscreen van het infotainmentsysteem is je meteen bekend als je al in een moderne Audi gereden hebt, net als de Virtual Cockpit en het head-updisplay – als je daarvoor bijbetaalt. De airco bedien je met klassieke knoppen, niet met het wat onhandige touchscreen uit de grotere Audi-modellen.

In tegenstelling tot de Taycan beschikt de Audi E-Tron GT maar over één batterij: een exemplaar van 93 kWh, waarvan je 84 kWh effectief gebruikt. In de E-Tron GT Quattro brengt je dat 487 kilometer ver, in de RS E-Tron GT 472 kilometer. De Quattro beschikt trouwens over twee elektromotoren, die in totaal goed zijn voor 476 pk, al ligt dat tijdens de launch control tijdelijk op 530 pk. De RS krijgt een krachtigere elektromotor achteraan (die hier net als in de Quattro gekoppeld is aan een tweetrapsversnellingsbak) en produceert 598 pk (646 pk in overboost).

Wat de E-Tron GT wel weer deelt met de Taycan, is de elektrische structuur op 800 volt. Daardoor kan hij snelladen aan maximum 270 kW, al zal je meestal aangewezen zijn op de boordlader van 11 kW. Binnenkort komt daar nog een optionele boordlader van 22 kW bij. En je zult de E-Tron GT iets sneller aan de stekker hangen dan Audi zelf opgeeft, want een leeggewicht van ruim 2 ton is flink de moeite. Een gemiddeld verbruik van 23 tot 24 kWh/100 km is dat ook.

AS24 E-Tron GT interieur

Comfortabeler

Aan boord van de Quattro, waar we kort mee konden kennismaken, voel je al snel dat Audi een andere afstelling beoogde dan Porsche. De acceleratie naar 100 km/u (in 4,1 seconden) verloopt overtuigend snel, maar gaat – gelukkig? - gepaard zonder het rollercoastergevoel dat je in de Taycan bijvoorbeeld krijgt. De adaptieve luchtvering met drie kamers (standaard op de RS, optioneel op de Quattro) komt ook uit Stuttgart, maar krijgt in deze E-Tron GT een comfortabelere afstelling.

Actieve antirolstangen krijgt de Audi niet, waardoor hij wat minder snedig en strak in de bochten ligt. Maar eerlijk? Dat stoorde ons niet. Wel hebben we onze bedenkingen bij de digitale soundtrack. Die ontwikkelde Audi speciaal voor de E-Tron GT en is standaard op de RS, maar een optie op de Quattro. En wat ons betreft: die is volstrekt overbodig.

AS24 E-Tron GT rijdend achter

Conclusie

Dat neemt niet weg dat Audi met de E-Tron GT in zijn opzet geslaagd is: een elektrische grand tourer op de markt brengen. Een die met een vanafprijs van 102.900 euro (Quattro) en 143.200 euro (RS) bovendien 7.000 tot 15.000 euro minder duur is dan de sportievere Porsche Taycan. Al gaat de onvermijdelijke Tesla Model S nog steeds vlot onder de prijs én over het rijbereik van deze Audi E-Tron GT.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer