Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi e-tron – Home sweet home?

Na een eerste kennismaking in de Verenigde Arabische Emiraten kunnen we de Audi e-tron eindelijk in handen nemen op vertrouwd terrein. In België zelfs, zijn thuisland nog wel. Wat is zo’n volledig elektrisch aangedreven SUV bij ons waard? En wat met het rijbereik en de laadmogelijkheden?

Zoals zo vaak kiest Audi voor een vertrouwd design voor zijn nieuwe luxe-SUV. Het ongetrainde oog kan hem verwarren met een Q7 of een Q8, maar voor u staat echt wel de volledig nieuwe en allereerste volledig elektrisch aangedreven Audi. Onder dat erg conventionele koetswerk vinden we twee elektrische motoren – aan elke as één – die samen 360 pk ontwikkelen, met een tijdelijke overboost van 408 pk. Het koppel bedraagt 664 Nm. Maar er is vooral ook de kwestie van het batterijpak dat 700 kilogram toevoegt aan het gewicht, wat het totaal in de Audi e-tron op 2,5 ton brengt.

Werkelijk rijbereik

Met dit batterijpak met een capaciteit van 95 kWh komt de Audi e-tron in theorie volgens de WLTP-meetmethode 400 kilometer ver. In de praktijk stelden we een test samen van 500 kilometer over autosnelwegen waar we 110 km/u reden, landwegen en stad. Gemiddeld kwamen we daarbij op een verbruik van 27,2 kWh/100 km. Dat komt in de praktijk overeen met een rijbereik van om en bij 350 kilometer. Natuurlijk hangt het rijbereik af van het gebruik, waardoor het verbruik nog omlaag… of omhoog kan. Wel is dit verbruik merkelijk hoger dan wat zagen in onze vergelijkingstest tussen de Jaguar I-Pace (22,9 kWh/100 km) en de Tesla Model X 75D (20,4 kWh/100 km).

Audi heeft een automatische remenergierecuperatie ingebouwd, maar in de praktijk voelde die vertraging erg licht aan. De ingenieurs van Audi vertelden ons eerder al dat ze er de voorkeur aan gaven om de auto vooral te laten uitbollen, in plaats van hem meer te vertragen en die opgevangen energie vervolgens opnieuw aan te wenden om opnieuw te accelereren. We merkten overigens een hoger verbruik op in de stad – meer dan 30 kWh – terwijl dit de omgeving wordt waar elektrische auto’s zouden moeten schitteren. In vergelijkbare omstandigheden toonde een weliswaar kleinere en lichtere Hyundai Kona zich bijna twee keer zuiniger.

De uitdaging: bijladen

Een dergelijk rijbereik lijkt voldoende voor tal van bestuurders die dagelijks minder kilometers malen. Onze voornaamste kritiek heeft meer te maken met de laadmogelijkheden. Om te beginnen zijn we er niet in geslaagd om de Audi e-tron thuis bij te laden, iets wat ons wel al lukte met andere elektrische auto’s. Volgens Audi is het elektrisch systeem erg gevoelig voor de gebruikte aarding. In de praktijk zal diegene die een e-tron koopt vast ook investeren in een wallbox om thuis te laden. Alleen dan kan je de laadtijd van meer dan 24 uur terugdringen naar 8,5 uur. Toch zijn deze laadtijden een bekommernis, zeker voor wie hoopt om snel even wat kW’s bij te tanken terwijl hij even bij nonkel Jos binnenspringt.

Onze tweede opmerking betreft de langere verplaatsingen. Gezien zijn omvang mag je toch verwachten dat hij ook enige ambities koestert voor langere reizen met het gezin. Tesla heeft wat dat betreft een makkelijk te gebruiken en snel systeem van Superchargers uitgerold, die in 40 minuten 80 procent van de batterij bijtanken. Maar bij Audi ligt dat net als bij andere constructeurs nog wat moeilijker. Je moet niet alleen een compatibele laadpaal vinden, vervolgens ben je niet eens zeker of jouw kaart zal functioneren en dan blijkt ook de laadtijd te variëren. Bij de vier laadpalen die we testten stelden we vast dat de badge die Audi had meegegeven gelukkig telkens aanvaard werd. Maar de laadtijden schommelden. We zagen zowel 40 kWh aan een 10 kW-paal als 200 kWh aan een 50 kW-paal. Audi stelt dat in 30 minuten tot 80 procent van de lading kan worden bijgevuld, maar dan heb je een laadpaal van 150 kW nodig en die zijn bij ons nog zeldzaam.

Fouten in de cameraspiegels

Audi biedt bijkomend camera’s aan in plaats van zijspiegels. Het beeld krijg je te zien op twee Oled-schermen die in de deurpanelen net onder de spiegels bevestigd zijn. Aan de rechterkant ben je er snel aan gewend, maar links bleek bij ons nog steeds een reflex overeind te blijven om naar de camera te kijken en niet naar het beeld dat wat lager staat. De betrouwbaarheid van de camera’s is een groter probleem. Tot twee keer toe zagen we het scherm vanzelf helemaal verduisteren, waardoor het beeld compleet verdwijnt. Aerodynamisch hebben ze een voordeel, maar we kunnen deze zijspiegels maar moeilijk aanraden.

Kwaliteit

Kritieken, maar we kunnen deze perfect plaatsen binnen het anders erg kwaliteitsvolle aanbod dat de Audi e-tron is. Zowel de afwerking als de technologie zijn uitstekend. De vele schermen in het interieur bieden een knappe weergave en geven een heel natuurlijke respons op een aanraking. Zijn prestaties stellen hem overigens in staat om in het spurtje naar 100 km/u het merendeel van de klassieke concurrentie de hielen te tonen. Bovendien is zijn wegligging minstens even goed.

Fiscaal interessant

De e-tron rolt bij Audi in Brussel van de band. Hij komt met een basisprijs van 83.800 euro. Met opties bij zagen we onze testauto een prijs benaderen van 115.000 euro. Wie hem op de zaak kan inbrengen geniet daarbij nog even van een aftrek van 120 procent. Vanaf 2020 is dat ‘nog maar’ 100 procent.

Audi e-tron
Motor: asynchrone elektrische motoren
360 pk (408 pk in overboost)
664 Nm
0-100 km/u: 6,6 sec (5,7 sec in overboost)
Top: 200 km/u
Verbruik (min/max) WLTP: 22,6 – 26,1 kWh/100 km
Testverbruik: 27,2 kWh/100 km
CO2: 0 g/km
Prijs: 83.800 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer