De E-Tron, Audi’s eerste elektrische SUV, is aan een bescheiden uitbreiding van zijn gamma bezig. Niet alleen naar onderen, waar de 55 Quattro het gezelschap kreeg van de minder krachtige 50 Quattro, maar ook naar boven. Daar voegt Audi nu een heuse S-versie toe aan het E-Tron-gamma, die zowel in de klassieke E-Tron als in de Sportback beschikbaar is.
Van achter naar voor
Normaal is het S-recept bij Audi eenvoudig: een wat discreet sportiever koetswerk, een aangepast chassis en meer vermogen uit het motorblok, en klaar. Maar hoe gaat dat nu bij een elektrische SUV? Wel, ook daar speelde Audi met de elektromotoren van de bestaande E-Tron. Die beschikt standaard over twee elektromotoren, een op de vooras en een krachtigere op de achteras. In de 55 Quattro zijn die bijvoorbeeld goed voor 360 pk, met 408 pk in overboostmodus.
In deze E-Tron S verhuisden de Duitse ingenieurs de krachtige elektromotoren van de achteras naar de vooras, en maakte de elektromotor van de vooras de omgekeerde beweging. Daar krijgt die het gezelschap van een identiek exemplaar, zodat je in deze S-versie over drie elektromotoren beschikt. Een primeur voor een elektrische auto. Het vermogen stijgt daardoor naar 436 pk en 808 Nm, of gedurende acht seconden naar 504 pk en 973 Nm in de Sport-stand in overboostmodus.
Niet misselijkmakend snel
Toch verloopt de sprint naar 100 km/u niet misselijkmakend snel op dezelfde manier als een Tesla Model S of Porsche Taycan Turbo S, die in minder dan 3 seconden van 0 naar onaangenaam gaan. De E-Tron S heeft ook als Sportback immers nog vlot 2,6 ton aan Audi voort te branden, al is 4,5 seconden nog steeds meer dan je in het verkeer nodig zult hebben. De topsnelheid ligt op 210 km/u.
De batterij blijft dezelfde als die in de 55 Quattro: een exemplaar van 95 kWh waarvan je 86 kWh kunt gebruiken. In theorie moet je daar 370 kilometer ver mee geraken, in de praktijk stel je je tevreden met iets meer dan 300 kilometer. De E-Tron is immers geen zuinige jongen, en nog minder als S-versie. Een gemiddeld verbruik van 28 kWh/100 km? Dat is wat de WLTP-cijfers zeggen, maar dat is ook gewoon veel.
Worstelaar
De grote schuldige is en blijft natuurlijk het gewicht. De E-Tron beschikt over een fors batterijpakket en dat brengt de nodige kilo’s met zich mee, die hij nu eenmaal niet van zich af kan schudden. Nochtans probeert Audi wel: het zwaartepunt ligt laag, de aangepaste luchtvering slaagt erin om heel wat te maskeren, en de Duitsers hebben een slim torquevectoringsysteem uitgewerkt. Als de E-Tron meer vermogen aan de grond moet krijgen of als de grip precair wordt, komen de voorwielen meedoen. De elektromotoren achteraan bedienen elk hun eigen wiel, en voorzien het na enkele milliseconden van een aangepaste hoeveelheid vermogen.
In theorie kun je dus de achterkant laten uitbreken, in de praktijk heb je daar natuurlijk weinig zin in. Je voelt dat de elektronica de E-Tron S Sportback liever strak in het gareel houdt. Laat hem dus wat minder worstelen met zijn gewicht, laat hem het wat rustiger aan doen, spreek het volle pond eens aan bij een inhaalmanoeuvre, en hou zo het verbruik binnen de perken.
Meerprijs, meerwaarde?
De grote vraag is dus wat de meerwaarde van deze S-versie is. Visueel is het S-recept zoals gezegd eerder discrete sportiviteit. Aan de buitenkant krijg je dus steviger bumperwerk met grotere koelsleuven, en maken de wielkastverbreders hem wat potenter op de wielen staan. Binnenin houdt hij het bij sportzetels en enkele S-logo's.
De afweging die je maakt is of dat extra vermogen en de visuele opsmuk je 11.000 euro extra waard zijn. Want vergeleken met een ‘gewone’ E-Tron Sportback 55 Quattro doet deze E-Tron S Sportback er dus vlot dat bedrag bovenop. Al staat het natuurlijk beter aan de bar van de golfclub om uit te kunnen pakken met een ‘S’-logo op je sleutel...
Conclusie
De Audi E-Tron S Sportback is een sterk staaltje techniek, en laat op een indrukwekkende manier zien welke elektrische toekomst er voor de Quattro-techniek is weggelegd. Maar als je het ons vraagt, is die derde elektromotor er eentje teveel. Een meer burgerlijke E-Tron, nochtans ook geen slome jongen, doet in 90 procent van de rijomstandigheden immers hetzelfde, en die is minder duur.