Zoals gewoonlijk in de autosector, apen de grote constructeurs – vooral de Duitsers – elkaar na. Vandaag is het hip om een grote SUV om te bouwen naar een coupé. Hoe tegenstrijdig dat ook klinkt, de populariteit van dergelijke machines valt niet te ontkennen. Audi past het recept toe op zijn elektrische SUV E-Tron door er een Sportback van af te leiden. Nochtans zijn er hier meer dan stilistische voordelen aan verbonden.
Vloeiend
In profiel laat deze nieuwe E-Tron Sportback zijn grootste kwaliteiten zien. Het gedeelte onder de gordellijn blijft relatief onveranderd. De daklijn wordt echter helemaal overhoopgegooid. Ze loopt veel steiler af en mondt uit in een korte kofferklep met kleine achterspoiler. En hoewel er over kleur en smaak niet te twisten valt, moet je toegeven dat de transformatie eigenlijk wel geslaagd is.
Met de komst van deze Sportback voegt Ingolstadt trouwens ook een S Line-uitvoering toe aan de catalogus van de E-Tron. Die sportieve uitvoering voegt een specifieke voorbumper toe aan de elektrische SUV, 20-duimsvelgen en sportiever afgestelde luchtvering. Vergeleken met de standaarduitvoering worden de plastics op het koetswerk nu in de koetswerkkleur meegeschilderd.
Weinig verlies
De nieuwe daklijn van de Sportback heeft uiteraard onvermijdelijk een invloed op de interieurruimte. Toch is het verlies aan ruimte niet zo dramatisch als gevreesd. Achteraan is de hoofdruimte met 20 millimeter ingeperkt, maar grotere passagiers zitten nog steeds comfortabel... als de chauffeur niet te groot is, tenminste. Ook de kofferruimte wordt kleiner. Inclusief de 60 liter bergruimte onder de motorkap vooraan neemt de volledige laadruimte af van 660 liter naar 615 liter. Niets dramatisch dus.
Voor de rest van het interieur is het business as usual. De Sportback is dus nog steeds een vijfzitter die weliswaar hoog op zijn poten staat, maar wel dezelfde ruimte en rijpositie biedt als een grote berline. Dat ligt aan de batterij, die onder de vloer verwerkt is. Ook aan het dashboard is er niets veranderd. Dat heeft nog steeds twee touchscreens met haptische feedback. Idem voor de afwerking: die is meestal op niveau, maar het is jammer dat de middenconsole uit harde en goedkope plastics bestaat. Dat is niet op zijn plaats in een auto van meer dan 80.000 euro...
Veel winst
Naast de esthetische verschillen heeft deze nieuwe Sportback nog meer in zijn mars. De aflopende daklijn verbetert immers de luchtgeleiding van deze 2,5 ton wegende mastodont. Door de betere stroomlijn neemt het rijbereik met 10 kilometer toe en het verbruik met 1 kWh/100 km af vergeleken met de gewone E-Tron.
Met batterij van 71 kWh heeft de E-Tron Sportback 50 Quattro daardoor een theoretisch WLTP-rijbereik van 347 kilometer. De 55 Quattro met batterij van 95 kWh moet 446 kilometer ver geraken. Deze twee versies hebben een elektromotor op elke as. De 50 beschikt over 230 kW (313 pk) en 530 Nm. De 55, ons testmodel, drijft het vermogen op tot 300 kW (408 pk) en 664 Nm in boostmodus.
Iets beter
Onderweg gedraagt deze E-Tron Sportback zich... als een E-Tron. Geen verrassing, omdat het nieuwe koetswerk niets aan het rijgedrag verandert. De Audi is dus ook hier een extreem comfortabele auto, zowel qua filtering van de ophanging als qua geluidsisolatie. Met de komst van dit model duiken er ook enkele technische evoluties op die de efficiëntie moeten verbeteren.
Zo zegt Audi gewerkt te hebben aan de wrijving van de remmen en de elektromotor vooraan. Maar de grootste evolutie zit in de regeneratie. De E-Tron omarmt eindelijk die technologie volledig en regenereert nu volop wanneer je het gaspedaal lost. Toch blijft Audi nog relatief voorzichtig, want van echt one-pedal driving is nog steeds geen sprake. De Duitsers hebben ook energierecuperatie uitgewerkt die zich aanpast aan het verkeer voor de E-Tron. Het idee lijkt goed, maar maakt van dagelijks rijden een loterij, omdat je nooit weet wat er gebeurt wanneer je het gas lost. Gelukkig kun je die rijhulp afzetten.
Ondanks die evolutie is rijden met de E-Tron Sportback niet zuiniger. De boordcomputer gaf na een week en zo’n 1.000 kilometer rijden een gemiddeld verbruik aan van 25,9 kWh/100 km. We hebben op ons testmodel met de grootste batterij dus nooit meer dan 340 kilometer rijbereik gezien na een volledige laadbeurt.
Conclusie
De komst van deze Sportback voegt niet alleen esthetische waarde toe aan de E-Tron, zonder echt nadelig te zijn voor de interieurruimte, maar ook een verbeterde luchtgeleiding en toegenomen efficiëntie. Op papier althans. In de praktijk heeft deze grote Duitser nog steeds veel elektronen nodig.