Tot nu toe hebben we het, zeker bij de grotere SUV’s, niet echt voor de ‘coupé-SUV’s’ gehad. De BMW X6, de Mercedes GLE Coupé,… eigenlijk krijg je vooral minder auto terwijl de rekening net hoger ligt. Alleen de Porsche Cayenne Coupé slaagt erin om dynamisch echt een verschil te maken.
Verschuifbare achterbank
Maar kijk, met de Audi Q3 Sportback valt vooral op hoe de coupé-lijn duidelijk beter past bij een kleinere SUV. Het scheelt natuurlijk ook dat Audi niet echt doet alsof we met een coupé te maken hebben, maar met een fastback zoals we ook al de Audi A5 Sportback kennen bijvoorbeeld. De Audi Q3 Sportback is met zijn 4,48 meter slechts 2 centimeter korter dan de gewone Audi Q3. In de gewone configuratie is de kofferruimte identiek: 530 liter. Met de achterbank plat boet je 120 liter in. De Sportback beschikt over 1.400 liter, de gewone Q3 haalt 1.525 liter. Maar daarmee heb je eigenlijk het voornaamste minpunt van de Sportback gehad. Op de achterbank blijft de hoofdruimte zeker acceptabel. Het hoogteverschil met de Q3 blijft beperkt tot 2 centimeter. Bovendien kan je standaard de achterbank over een lente van 13 centimeter verschuiven, waardoor je steeds kan kiezen tussen meer beenruimte of een grotere koffer.
Tijdelijk topmodel
De Audi Q3 Sportback wil een sportiever broertje zijn van de Q3. We kregen hem mee als 45 TFSI, met de 2-liter turbobenzine met 230 pk en standaard quattro-vierwielaandrijving. Momenteel is dit nog het topmodel in de Q3 Sportback-catalogus. Zijn topsnelheid is begrensd op 233 km/u en 100 km/u haalt hij in 6,5 seconden. De zeventraps S Tronic dubbelekoppelingsbak is de enige keuze. Hij garandeert snelle gangwissels waardoor de Q3 Sportback steeds in de juiste toerentalband valt om volop van zijn 350 Nm koppel te kunnen profiteren.
Dorstig
De Q3 Sportback zal zijn vierwielaandrijving alleen maar inschakelen wanneer hij gripverlies detecteert, in gewone omstandigheden drijft hij alleen de voorwielen aan. In de praktijk merk je niets van die omschakeling. Maar er is natuurlijk het extra gewicht dat die vierwielaandrijving met zich brengt, net als de extra kilo’s van de S Tronic. Wat het gewicht van de Q3 Sportback in deze configuratie makkelijk richting 1,7 ton duwt. Dat, en de brede banden van het S Line sportpakket, maken dat het verbruik in de praktijk ons wat tegenviel. We hadden het moeilijk om hem naar 9 l/100 km te duwen. Dat cijfer ligt in lijn met het WLTP-gemiddelde dat Audi zelf opgeeft: tussen 8,6 en 9,1 l/100 km (afhankelijk van de velgenmaat) voor een CO2-uitstoot van 195 tot 206 g/km. Niet de zuinigste jongens dus.
Als kilometervreter is de Audi Q3 Sportback zalig: stil en met een erg comfortabel aanvoelend interieur. Audi’s multimediasysteem hoort bij de beste op de markt, en je vindt er intuïtief je weg in. Natuurlijk, voor veel van de snufjes moet je bijbetalen. Een Audi Q3 Sportback 35 TDI heb je vanaf net geen 40.000 euro, voor deze Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro moet je al minstens 46.700 euro opzijleggen.
Audi | Q3 Sportback 45 TFSI quattro S Tronic |
---|---|
Motor | viercilinder turbobenzine, 1.984 cc |
Pk | 230 pk bij 5.000 – 6.200 opm |
Nm | 350 Nm bij 1.500 – 4.300 opm |
0-100 km/u | 6,5 sec |
Top | 233 km/u |
Verbruik (WLTP) | 8,6 – 9,1 l/100 km |
Testverbruik | 9 l/100 km |
CO2 (WLTP) | 195 – 206 g/km |
Prijs | 46.700 euro |