De gedoodverfde concurrent is zondermeer de BMW X1 dus het spreekt dat de lat hoog ligt, erg hoog. De Q3 zal dus met sterke argumenten uit de hoek moeten komen om beter te doen dan de BMW. Qua design gelijkt hij fel op wat we bij de grotere Q-modellen te zien krijgen. Enkel de daklijn ligt een stuk lager en loopt veel schuiner af. Dat zorgt voor een dynamischer vorm. Zowel voor als achter gebruikt Audi led lampen en die geven de compacte SUV identiteit omwille van hun vorm.
Lounge sfeertje
Ook binnenin wordt gretig gebruik gemaakt van leds. De designers wilden tal van accenten leggen met deze gloednieuwe verlichtingsmethode. Zo zien we randjes oplichten rond de luidsprekers maar bijvoorbeeld ook rond de bekerhouders. Dit zorgt voor een erg bijzondere sfeer aan boord. Audi blijft zijn roots trouw en zorgt ook hier voor een haast oneindige accessoirelijst die qua volume veel weg heeft van de IKEA catalogus. Zo kan je de Q3 desgewenst als een technologische cocon uitrusten. Zo voorziet Audi bijvoorbeeld een infotainment systeem met navigatie en Google Earth functie, voorzien van een 60 GB grote harddisk. Verder kan je een Dolby Surround systeem bestellen, goed voor 465 Watt en voorzien van 14 speakers. Er is ook een rist aan elektronische hulpsystemen gaande van Lane Assist, over Speed Limit Assist en Park Assist, al dan niet met camera.
De wagen meet 4,38 meter en binnenin kan je met z’n vijven reizen. De koffer slikt zonder verpinken 460 liter bagage. Met neergeklapte achterbank stijgt het laadvolume tot 1.365 liter. Je kan de rug ook asymmetrisch (60-40) neerklappen, erg handig om langere voorwerpen te transporteren.
Zuinig maar dynamisch
Vanaf de lancering voorziet de Zuid-Duitse constructeur vier motorisaties. Er is een 2.0 TFSI die 170 of 211 pk levert. Dieselklanten hebben keuze uit een 2.0 TDI de 140 of 177 pk sterk is. Bij ons worden die motoren omwille van fiscale redenen toegeknepen tot 136 en 163 pk. De krachtigste motorisaties worden met de S-Tronic zeventrapsautomaat geleverd, de basismotoren moeten het met de manuele zesbak stellen. Onze testwagen beschikt over de 2.0 TDI 136 pk met handgeroerde bak en voorwielaandrijving. Deze versie weegt ook minder dan de vierwielaangedreven Quattro en dat maakt deze ‘kleine’ TDI bijzonder levendig. Hij levert puike hernemingen en beschikt over een goede geluidsisolatie. Hoewel de wagen 1.445 kg weegt, is de versnellingsbak perfect gespreid om altijd keurig te hernemen.
De Q3 heeft een eerder dynamisch weggedrag en is afgesteld voor asfaltgebruik. Hij heeft niet de minste offroad ambities. De besturing is perfect bekrachtigd maar reageert haarscherp. Het koetswerk blijft keurig stabiel en vertoont nauwelijks rolneiging.
Op de versies met automatische transmissie komt er ook een “efficiency” functie. Hier wordt automatisch ontkoppeld wanneer je van het gas gaat. Zo kan je langer “uitbollen” waardoor je brandstof spaart. De 2.0 TDI 136 verbruikt gemiddeld 5,2 l/100 km, terwijl de 2.0 TDI 163 S-Tronic Quattro 5,9 liter /100 km van doen heeft.
De wagen komt in het vierde trimester van dit jaar op de markt. De basisversie van de Q3 2.0 TDI betaal je minstens 29.400 euro.