Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Audi Q3 Facelift – Het onoplosbare opgelost

Een SUV, voor een merk is dat problemen zoeken om dan een uitweg te zoeken. Zoals de Audi Q3, net uit de operatiekamer voor zijn facelift, bewijst met enkele interessante hersenkronkels.

Audi surft momenteel hoog op de SUV-golf. Het hele Q-gamma verkocht in de afgelopen tien maanden van dit jaar dertig procent meer dan in 2013. De Q3 heeft meer dan zijn rol gespeeld in dat succes, want in drie jaar wist Audi er liefst 400.000 stuks van te verkopen. Maar als er één segment is, waar op je lauweren rusten dodelijk kan zijn, dan is het wel het SUV-segment. Want wat nu een waw-effect garandeert, veroorzaakt na enkele jaren ook een geeuw-effect. Plots ben je te dik, te vluchtig en niet diepgaand genoeg om nog indruk te maken. Na drie jaar was voor Audi dan ook de tijd reeds aangebroken om de Q3 een opfrisbeurt te geven.

Ultra

Wil je voldoen aan de strengste actuele uitstootnormen (Euro6) en je CO2-uitstoot als merk omlaag halen, dan is de kans groot dat wie nu van een wit blad vertrekt voor een kleine berline kiest met een kleine motor. Zeker niet voor een SUV. Maar laat dat nu net zijn wat de klant aangeeft als hartenwens boven alles: geen berline, maar een SUV. Met meer comfort, meer imago en betere prestaties. Audi lost het onoplosbare op met de nieuwe Q3 met zijn Ultra-versies. Zo is er een 1.4 TFSI met 150 pk en een 2.0 TDI met hetzelfde vermogen. Voor de Q3 betekent Ultra ook alleen maar voorwielaandrijving, en een manuele zesbak met lange versnellingsverhoudingen. De 1.4 TFSI beschikt bovendien over ‚cylinder on demand’, die bij lage belasting de tweede en derde cilinder kan stilleggen. Dat neigt al naar zelfpijniging.

Natuurlijk is het allemaal voor de goede zaak: een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km en 117 gr/km aan CO2-uitstoot. Bovendien merk je achter het stuur nauwelijks iets van de omschakeling. Je krijgt alleen een kunstmatig gevoel van een kleine boost van zodra je opnieuw over alle vier de cilinders kan beschikken. In datzelfde streven naar efficiëntie krijgen de S-Tronic automaten met zes en zeven trappen in de 1.4 TFSI, de 2.0 TFSi (180 of 220 pk) en 2.0 TDI (150 of 184 pk) een zeilfunctie bij het vertragen. Kracht en prestaties staan nog steeds in het woordenboek van de vernieuwde Q3, maar ze duiken pas op wanneer je duidelijk maakt dat je ze wil aanboren.

Meer indruk in de spiegel

Je zou bijna beginnen denken dat Q3-eigenaars hebben aangegeven dat ze een minderwaardigheidscomplex ervaren achter het stuur. Om hun ego op te poetsen, maakte Audi dat de horizontale elementen in het radiatorrooster meer eenheid vertonen met de rest van de voorkant, waardoor de vernieuwde Q3 breder lijkt. In de achteruitkijkspiegel van de voorganger lijkt de Q3 zo plots een pak imposanter. De led-dagrijlichten en de dynamische richtingaanwijzers brengen hem helemaal up-to-date waardoor de Q3 overeind blijft in de concurrentie met de Mercedes GLA en de Range Rover Evoque. Aan boord valt er weinig nieuws te melden. De afwerking blijft top, de ergonomie is nog steeds niet perfect. Naar onze smaak zit je te recht achter het stuur. De koffer blijft te nipt voor een auto voor iemand met familiale noden.

Omwille van onze specifieke fiscale wetten, krijgt de Belgische klant twee nieuwe 2.0 TDI’s aangeboden, met 120 pk en 136 pk. Die eerste is meteen de instapversie, aan 29.990 euro. Denk echter niet dat dit de eindprijs is, want u moet nog door de packs worstelen (Adventure Plus, Lounge, Offroad, Connectivity,…), zonder u te verliezen in veiligheidsgadgets als Side Plus, Active Lane, enzovoort. Snobs vallen voor de S-Line, gefortuneerde klanten nemen het gewoon allemaal. De nieuwe Audi Q3 landt pas wel in februari 2015 in de showroom.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

audi rs 6 avant performance 899

Test: Audi RS 6 Avant Performance, nog één keer van het paadje (2023)

Autotests · Audi
Audi RS 4 Competition Plus (2023) banner

Test: Audi RS 4 Competition Plus, het laatste tegenoffensief (2023)

Autotests · Audi
Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer