Deze Audi Q5 van de vorige onderscheiden vergt een kennersoog. Enkele hoeken zijn wat strakker getrokken, het radiatorrooster kreeg een bredere chroom rand en… wel, dat is het zo ongeveer voor de tweede generatie van Audi’s populairste SUV. De afmetingen veranderen wel licht, zo komt er in de lengte 3,4 centimeter bij. De 6 centimeter die hij wint in de hoogte, geven de inzittenden meer hoofdruimte achterin. Daar vind je voortaan ook een verschuifbare achterbank, met verstelbare leuning bovendien. Maar de knieruimte blijft beperkt vanaf 1,80 meter.
We hadden ook graag wat meer opbergvakjes aangetroffen. De weinige vakjes zijn bovendien niet bijzonder ruim en weinig praktisch. Gelukkig is de koffer met 10 liter aan inhoud gegroeid. Afhankelijk van de positie van de achterbank is hij nu minimaal 550 tot 610 liter groot. Met de achterbank plat wordt dat 1.550 liter.
Voor alles een assistent
Het interieur krijgt de Virtual Cockpit toegevoegd, zoals we die al zagen in andere recente Audi’s. De traditionele tellers zijn zo ook in de Audi Q5 vervangen door een virtueel scherm van 12?3 duim. Het grote voordeel is dat het navigatie via Google toelaat, die in de praktijk bijzonder praktisch is. Het MMI-multimediasysteem kreeg ook nieuwe technologie, met onder meer Apple Carplay en een mirror link voor de smartphone. Idem voor de veiligheidssnufjes, waar er een file-assistent bijkomt, of nog een sensor die zijdelings het verkeer in de gaten kan houden wanneer u achteruit uit een parkeerplaats komt. Enzovoort.
De cruise control kan gecombineerd worden met de Predictive Efficiency assistent, die kan rekening houden met de topografie van een route, de rij-omstandigheden en andere weggebruikers. De Audi Q5 kan ook de meestgebruikte trajecten memoriseren en u zo een betere route aanraden op uw dagelijkse pendelrit afhankelijk van de omstandigheden.
Pneumatische ophanging
Bij zijn lancering is er keuze uit vijf motoropties in de Audi Q5. De 2.0 TDI komt met 150 pk, 163 pk en 190 pk en zullen zo de hoofdbrok van de verkoop vormen. Daarboven neemt de 3.0 TDI met 286 pk plaats. De 2.0 TFSI met 252 pk neemt het benzine-aanbod voor zijn rekening. De Q5 biedt voortaan de keuze uit twee quattro-vierwielaandrijvingen. De ene is de klassieke permanente vierwielaandrijving, de andere krijgt de badge ‘quattro ultra’ en hier krijgen de achterwielen slechts gedurende 10 milliseconden een vermogensinput indien dat nodig is. Ook nieuw is de pneumatische ophanging die een offroad-modus aan het Drive Select toevoegt. Daarmee stijgt de bodemspeling met 4,5 centimeter. Met deze ophanging varieert de koetswerkhoogte overigens in functie van de snelheid om een betere aerodynamica te garanderen.
In de praktijk ontdekken we een bijzonder efficiënte Q5 naast het asfalt, zelfs in het zand. Op klassieke wegen etaleert de Audi Q5 een goed comfort en een wegligging die in alle omstandigheden neutraal blijft. We kijken al uit naar een test op meer vertrouwd terrein om te zien hoe hij echt reageert bij ons. Maar de 90 kilogram die hij al won tegenover de vorige Q5 doen goede dingen vermoeden. Het tarief blijft hoog liggen, met een basisprijs van 47.950 euro voor de 2.0 TDI 163 pk.
Audi Q5 2.0 TDI 163 |
---|
Motor: Viercilinder turbodiesel, 1.968 cc |
163 pk |
400 Nm tss 1.750 – 3.000 opm |
0-100 km/u: 8,9 sec |
Top: 211 km/u |
Verbruik: 4,9 l/100 km |
CO2: 129 gr/km |
Prijs: 47.950 euro |