Zoals het grootste deel van de verkochte auto’s in Europa heeft de Audi Q5 een nieuw gamma schonere motoren gekregen, met ‘hybride’ als sleutelwoord en met dank aan de strengere uitstootnormen. De premium-SUV maakt van de gelegenheid gebruik om zijn das weer recht te hangen en zijn hemd dicht te knopen, om beter voor de dag te komen op de parking van het bedrijf.
Oude bekende?
Op het eerste gezicht lijkt de facelift van deze Q5 relatief subtiel, want de esthetische updates zijn beperkt. Op technologisch vlak evolueert er echter heel wat meer. Vooraan worden het dieper uitgesneden Singleframe-radiatorrooster (dat zwart is op de S Line-modellen) en de nieuwe bumper standaard vergezeld van ledkoplampen. Optioneel gebruiken die matrixtechnologie om de weg beter te verlichten en de andere weggebruikers niet te verblinden.
Achteraan hetzelfde liedje. De nieuwe strook chroom op de kofferklep verbleekt bij de nieuwe oled-achterlichten, die uiteraard optioneel zijn. Die wijzigen hun lichtpatroon als de chauffeur dat wil of als je van rijmodus verandert. Maar of de auto’s achter je echt boodschap hebben aan het feit dat je in de Dynamic-rijmodus rondrijdt? Dat betwijfelen we...
Zo goed als hetzelfde
Binnenin levert de facelift een nieuw scherm op. Knap zeg. Sarcasme terzijde is dat een nieuw scherm van 10,1 duim en laat het infotainmentsysteem – dat Audi nog steeds MMI noemt – zich voortaan met de vingers bedienen. Het is weinig discreet ingewerkt, maar het is wel makkelijker in gebruik. Voor de rest is de Q5 geen haar veranderd. De interieurruimte is gemiddeld, de koffer bevat 520 tot 580 liter aan ruimte, als je de verschuifbare achterbank in de optielijst hebt aangevinkt.
Stroomstoot
Onder de motorkap verandert er gelukkig wel wat. De onontcijferbare getallennomenclatuur van Audi verbergt zeven motoren. Er is een 2.0-viercilinder diesel die 136 pk (30 TDI), 163 pk (35 TDI) of 204 pk (40 TDI produceert), gekoppeld is aan een S Tronic-versnellingsbak met zeven verzetten en in zijn krachtigste versie de vier wielen aandrijft. Hij is eveneens voorzien van milde hybride ondersteuning op 12 volt. Dan is er nog een V6 diesel van 286 pk (50 TDI), en een viercilinder benzine van 265 pk (45 TFSI), die trouwens gebruikt wordt als basis voor de plug-inhybrides. Een ervan is 299 pk sterk (50 TFSI e), de andere 367 pk sterk (55 TFSI e).
Kalm en sereen
We hebben de laatste tijd veel hybrides en elektrische modellen getest, dus we zouden bijna vergeten hoe een ‘goeie oude diesel’ aanvoelt. In het geval van onze Q5 40 TDI maakt de versnellingsbak met dubbele koppeling nog het meest indruk door zijn discretie, die gelukkig niet ten koste gaat van de reactiviteit. Tenminste, behalve bij acceleraties, waardoor invoegen in verkeer stresserend kan zijn. De versnellingsbak van de Q5 lijkt dan enkele seconden ter plaatse te trappelen.
Over discretie gesproken: de viercilinder diesel is behoorlijk goed gedempt, net als de windgeluiden. Met de luchtvering op ons testmodel is het comfort uitstekend. Net als bij andere Audi’s valt de wat stevige demping op, maar blijft de filtering voortreffelijk.
Dan resten er de pijnpunten: de prijs en het verbruik. De Q5 40 TDI zou zogezegd 5,3 l/100 km verbruiken, maar wij zagen zijn dorst zelden onder 7,0 l/100 km zakken. De factuur dan: de instapversie van de Q5 betaal je 45.570 euro, de versie die wij testten begint bij 52.650 euro. Zoals steeds bij producten uit Ingolstadt is de standaarduitrusting beperkt en lijkt de optielijst eindeloos.
Conclusie
De facelift van deze Audi Q5 doet de premium-SUV op belangrijke punten evolueren, maar de wijzigingen veranderen niets aan het vertrouwde recept. De 40 TDI is geen echte uitschieter, maar heeft wel de verdienste dat hij het rijcomfort van je rug én dat van je oren vooropstelt.