De hybride variant van de Audi Q5 oogt op papier bijzonder interessant. De 2.0 TFSI vooraan beschikt over 211 pk, terwijl een elektrische motor daar nog eens 34 pk bij kan doen.
Hij beschikt over een lithium-ion batterijpakket, dat plaatsneemt onder de kofferbodem. Je schiet er een beetje koffer bij in, maar met 460 liter blijft nog vrij veel ruimte over. Alleen, de Q5 heeft zo al niet de meest praktische koffer, en dat betert er dus niet op. De laaddrempel is wel lekker laag gehouden, maar door de schuine achterstijl kom je in problemen met omvangrijke voorwerpen. Nu, de achterbank kan nog altijd neer.
In stilte
Terug naar het eco-aspect. De Q5 kan volgens Audi 3 kilometer ver op zijn batterijen alleen, en dat aan een constante snelheid van 60 km/u. In de praktijk blijkt dat eerder 1,5 à 2 kilometer. Beperkt in gebruik dus, maar het is beter dan niets. Waar de hybride modus wel in imponeert is zijn intelligente management. Hij zal in stads- en fileverkeer maximaal gebruik maken van de batterijkracht, zonder dat je daarvoor iets speciaal moet doen. Bovendien zijn de batterijen bijna even snel weer bijgeladen als je ze leegtrekt. Laden verloopt via remenergierecuperatie en via de benzinemotor.
Aan boord word je via een ecometer, die de plaats inneemt van de toerenteller, geïnformeerd over je rijstijl. Zolang je in het groen blijft, ben je goed bezig. Aan het andere kant van het spectrum word je geïnformeerd dat je in de boostzone zit, waar beide motoren samenwerken. Zonder echt het gevoel te geven dat het hard gaat, accelereert de hybride Q5 toch bijzonder vlot. Zijn officiële 0 naar 100 in 7,1 sec is al indrukwekkend voor een SUV van 1,9 ton, maar vooral wanneer je bijvoorbeeld de snelweg op komt, is hij bijzonder snel op kruissnelheid. De achttraps automaat zorgt ervoor dat je altijd wel een handig verzet vlakbij hebt, en de gangwissels verlopen boterzacht.
Alleen, 1,9 ton is bepaald geen lichtgewicht. Volgens Audi weegt de hybride slechts 130 kg meer dan een gewone Q5, maar het meergewicht blijft toch aanzienlijk. Vooral omdat de Q5 hybride in de praktijk wat moeite heeft om onder 10 l/100 km te duiken. Minimaal kwamen we aan 9,2 l/100 km. Ter vergelijking: in de 400 kg lichtere Q3 met de 2.0 TFSI verbruikten we vlot een liter minder. De Q5 hybride blijft zo niet alleen een heel stuk boven het normverbruik dat Audi zelf opgeeft, maar steekt ook een end boven zowel de 2.0 TDI (officieel 6,2 l/100 km) als de 3.0 TDI (officieel 7,5 l/100 km) uit. Het is vooral ontgoochelend dat hij er niet in slaagt om zelfs maar die laatste in de realiteit naar de kroon te steken.
De Q5 hybride is hoe dan ook een dure keuze. Hij begint bij 55.900 euro, terwijl de 3.0 TDI met 211 pk of met 240 pk slechts 49.120 euro kost. Weliswaar heeft die laatste een CO2-uitstoot van 199 gr/km tegenover 159 gr/km voor de hybride Q5. Als bedrijfswagen is die laatste waarschijnlijk de intelligentere keuze. Maar we hebben toch het gevoel dat het hybride aspect nog heel wat ontwikkeling nodig heeft. Zo zou een groter elektrisch rijbereik geen luxe zijn.